1. Situació d’ensenyament-aprenentatge seleccionada

L’activitat seleccionada forma part de la matèria de Ciències Socials, en concret en un tema sobre els mitjans de comunicació i la influència de la informació en la societat. L’activitat original consisteix en l’anàlisi de com han evolucionat els mitjans de comunicació al llarg de la història i el seu paper en la difusió d’informació.

Per donar-li un enfocament més pràctic, els alumnes ja havien de realitzar una investigació sobre un esdeveniment històric i com aquest havia estat cobert pels mitjans en diferents èpoques. Ara, incorporem una pràctica d’alfabetització mediàtica per ajudar-los a analitzar la veracitat i el tractament de la informació.

2. Competència digital a treballar

S’introdueix la competència digital de alfabetització mediàtica i tractament de la informació i les dades, enfocant-se en la cerca, selecció i anàlisi crítica de la informació per detectar biaixos, desinformació i fonts fiables.

3. Coneixements, habilitats i actituds a treballar

Els alumnes desenvoluparan:

  • Coneixements: Comprendre com es genera i es difon la informació, identificar notícies falses i avaluar la credibilitat de les fonts.
  • Habilitats: Utilitzar eines digitals (Verificat, Snopes, Maldito Bulo) per verificar informació, comparar fonts i estructurar dades de forma objectiva.
  • Actituds: Fomentar una actitud crítica i reflexiva davant la informació digital i els mitjans de comunicació.

4. Nivell d’aplicació de la pràctica

La integració de la pràctica es realitza de manera progressiva en diverses fases interconnectades:

  • Coneixement: Explicació sobre el funcionament dels mitjans i el fenomen de la desinformació.
  • Pràctica: Cerca de notícies relacionades amb un esdeveniment històric i comparació de diferents fonts.
  • Anàlisi: Aplicació d’eines de verificació per determinar la veracitat de la informació.
  • Treball en equip: Presentació de les conclusions en format digital.

5. Requisits tècnics i eines digitals

Les eines necessàries inclouen:

  • Eines de verificació: Fact-checkers com Verificat, Snopes o Maldito Bulo.
  • Eines de presentació: Canva, Genially o Google Slides per documentar els resultats.
  • Gestor d’informació: Google Drive o Padlet per compartir recursos i organitzar la investigació.
  • Coneixements tècnics: Configuració de filtres de cerca, criteris d’anàlisi de fonts i seguretat digital.

Conclusió

Amb aquesta integració, l’alumnat desenvoluparà un enfocament crític cap als mitjans de comunicació i la informació digital, millorant la seva capacitat d’anàlisi i comprensió de la informació històrica i actual.