1. Situació d’ensenyament-aprenentatge seleccionada
L’activitat seleccionada forma part de la matèria de Ciències Socials, en concret en un tema sobre els mitjans de comunicació i la influència de la informació en la societat. L’activitat original consisteix en l’anàlisi de com han evolucionat els mitjans de comunicació al llarg de la història i el seu paper en la difusió d’informació.
Per donar-li un enfocament més pràctic, els alumnes ja havien de realitzar una investigació sobre un esdeveniment històric i com aquest havia estat cobert pels mitjans en diferents èpoques. Ara, incorporem una pràctica d’alfabetització mediàtica per ajudar-los a analitzar la veracitat i el tractament de la informació.
2. Competència digital a treballar
S’introdueix la competència digital de alfabetització mediàtica i tractament de la informació i les dades, enfocant-se en la cerca, selecció i anàlisi crítica de la informació per detectar biaixos, desinformació i fonts fiables.
3. Coneixements, habilitats i actituds a treballar
Els alumnes desenvoluparan:
- Coneixements: Comprendre com es genera i es difon la informació, identificar notícies falses i avaluar la credibilitat de les fonts.
- Habilitats: Utilitzar eines digitals (Verificat, Snopes, Maldito Bulo) per verificar informació, comparar fonts i estructurar dades de forma objectiva.
- Actituds: Fomentar una actitud crítica i reflexiva davant la informació digital i els mitjans de comunicació.
4. Nivell d’aplicació de la pràctica
La integració de la pràctica es realitza de manera progressiva en diverses fases interconnectades:
- Coneixement: Explicació sobre el funcionament dels mitjans i el fenomen de la desinformació.
- Pràctica: Cerca de notícies relacionades amb un esdeveniment històric i comparació de diferents fonts.
- Anàlisi: Aplicació d’eines de verificació per determinar la veracitat de la informació.
- Treball en equip: Presentació de les conclusions en format digital.
5. Requisits tècnics i eines digitals
Les eines necessàries inclouen:
- Eines de verificació: Fact-checkers com Verificat, Snopes o Maldito Bulo.
- Eines de presentació: Canva, Genially o Google Slides per documentar els resultats.
- Gestor d’informació: Google Drive o Padlet per compartir recursos i organitzar la investigació.
- Coneixements tècnics: Configuració de filtres de cerca, criteris d’anàlisi de fonts i seguretat digital.
Conclusió
Amb aquesta integració, l’alumnat desenvoluparà un enfocament crític cap als mitjans de comunicació i la informació digital, millorant la seva capacitat d’anàlisi i comprensió de la informació històrica i actual.
Deixa un comentari