En el context actual, les famílies més vulnerables s’enfronten a nombrosos reptes a l’hora d’accedir i utilitzar eines digitals per comunicar-se amb el centre educatiu i participar en les activitats escolars. A continuació, es presenta una taula que identifica, per a cadascuna de les situacions proposades, dos dels principals reptes comunicatius i d’accessibilitat digital que aquestes famílies poden experimentar.

Situació Reptes comunicatius i accessibilitat digital
a) Comunicació digital escrita amb el tutor o la tutora. 1. Alfabetització digital: Algunes famílies poden no tenir les habilitats necessàries per escriure correus electrònics o utilitzar aplicacions de missatgeria.

2. Limitació en l’accés: Falta de dispositius o connexió a internet estable, que dificulten la comunicació efectiva amb el tutor/a.

b) Resposta a una convocatòria per votar digitalment els seus representants. 1. Falta de coneixement tecnològic: Algunes famílies poden desconèixer com accedir o utilitzar les plataformes per a votar digitalment.

2. Barreres idiomàtiques: La plataforma pot no estar disponible en l’idioma nadiu de les famílies, afectant la seva comprensió i participació.

c) Entendre la web del centre i les activitats que s’hi presenten. 1. Disseny poc inclusiu: Les pàgines web poden no complir amb els criteris d’accessibilitat, com la disponibilitat de formats alternatius per a persones amb discapacitat visual o auditiva.

2. Contingut massa complex: La informació pot estar escrita amb un llenguatge tècnic o acadèmic, complicant la comprensió de les famílies amb baixa alfabetització.

d) Reunió virtual amb altres famílies de l’Associació de pares i mares. 1. Limitacions tècniques: Falta d’accés a equips adequats o problemes amb la connexió a internet.

2. Dificultat per utilitzar eines de videoconferència: Algunes famílies poden no conèixer com unir-se a reunions virtuals o utilitzar la tecnologia necessària.

e) Escoltar i veure el vídeo de la festa de fi de curs, enregistrat per l’escola. 1. Barreres d’accessibilitat: El vídeo pot no tenir subtítols, afectant a famílies amb membres amb discapacitat auditiva.

2. Problemes tècnics: Dificultat per reproduir el vídeo degut a la falta de dispositius compatibles o connexió a internet suficientment ràpida.