Actualment, trobem molts aspectes tant tècnics com metodològics dins la pràctica docent digital, que són indispensables perquè els infants tinguin una experiència educativa de qualitat. No podem oblidar que la digitalitat, fa molts i molts anys que forma part de les nostres vides i tothom ho fa servir. Perquè, tot i que té aspectes negatius, si fem un bon ús d’aquesta, podem trobar-ne aspectes molt positius.
En primer lloc, tenim moltíssimes eines digitals i plataformes educatives que ens permeten portar a terme la pràctica dels continguts, l’avaluació d’aquests i la comunicació amb les famílies i els alumnes, d’una manera molt més fàcil i accessible. Amb plataformes com Moodle o Google Classroom podem contactar amb la família pràcticament al moment.
També tenim moltes eines com el Canva, el Genially, Powtoon a les que podem accedir amb moltíssima facilitat, que són molt fàcils d’utilitzar i que ens ajuden a crear activitats i continguts molt més atractius pels infants. A més, aquestes ens ajuden a generar motivació i interès a l’aula.
I en relació amb les diferents eines que trobem a internet, ha aparegut una facilitat per adaptar-se a la inclusivitat dins l’aula. Ja que a les xarxes trobem milers de webs i aplicacions que ens ajuden a incloure subtítols en els vídeos, textos alternatius per a imatges, lectura de text en veu alta… Tot això, facilita la inclusivitat a l’aula i ens dona milers d’eines per portar-la a terme de forma òptima i poder adaptar les nostres activitats a les necessitats de tot el nostre alumnat.
Un altre aspecte molt rellevant, és la interacció i comunicació sincrònica i asincrònica. Jo mateixa actualment curso un màster en línia que m’ajuda a poder compaginar els meus estudis amb la feina i les activitats que he de fer durant el dia. Això fa uns anys, era impensable. Relacionàvem estudiar amb anar a una aula presencial, un aspecte que limitava una gran part de la població per falta de temps. Avui en dia, trobem un ensenyament adaptat a les diferents necessitats i circumstàncies personals de cada alumne, especialment en entorns on la conciliació familiar o laboral pot ser un factor determinant.
Personalment, com a mestre d’infantil, crec que els meus punts forts són:
- Primerament, facilitat que tinc per crear activitats amb eines digitals que són molt motivadores pel meu alumnat. Personalment, soc una persona molt creativa i m’agrada crear activitats molt interactives amb personatges que parlin i històries inventades. Gràcies a totes les aplicacions i webs que existeixen, ho puc portar a la pràctica sense problemes.
- En segon lloc, m’agrada molt que les famílies siguin participes i estiguin presents a l’escola, per això estic constantment en contacte amb elles, mitjançant fotografies, vídeos, gravacions… Per diferents plataformes, per fer-les conscients i que sàpiguen tot el que fem a l’aula.
Com a punts negatius o millores a assolir:
- El primer, és que moltes vegades no tinc el temps suficient per dedicar-m’hi a preparar una activitat amb una eina digital, ja que depèn quina porta molt de temps.
- Buscar més recursos per portar a terme les meves activitats, ja que per comoditat i facilitat sempre faig servir els mateixos, aquells amb els que em sento més còmoda perquè ja tinc un control de com funcionen.
- Obrir-me al món de la Gamificació, una metodologia molt actual que personalment em fa una mica de por perquè ho veig molt difícil de portar a terme i crec que és una metodologia que pot ser molt motivadora per al meu alumnat.
- Donar més confiança al meu alumnat perquè participin en activitats en què s’inclogui l’eina digital, ja que moltes vegades crec que són massa petits i no seran capaços.
I crec que una de les formacions que m’ajudaria a millorar algun dels meus punts negatius seria una relacionada amb la gamificació, ja que aquesta m’ajudaria a sentir-me més segura amb aquesta metodologia i a aprendre a portar-la a la pràctica. A més, si he escollit aquesta formació és perquè aquest tema em crida molt l’atenció i crec que és una molt bona proposta, per portar-la a l’aula d’infantil, A més, penso que una formació com aquesta em motivaria molt per portar-ho a la pràctica i em faria perdre la por.
En conclusió, per millorar la pràctica docent digital és essencial centrar-se en l’accessibilitat, la motivació i l’aprenentatge personalitzat. Aprofundir en l’ús de tecnologies, fomentar la col·laboració en línia i adaptar l’avaluació ens portarà a viure una experiència educativa més completa i participativa. Aquestes millores responen a les necessitats actuals dels estudiants i reforcen una educació de qualitat en entorns digitals.
Deixa un comentari