Activitat per realitzar a l’aula: Estalviem l’aigua

Aquesta activitat està dissenyada per un grup d’alumnes de 6 anys, els quals ja tenen un alt control de la lectura i l’escriptura. I es tracta de portar a terme la  simulació de la gravació i l’edició d’un programa de televisió on els periodistes es passegen pel carrer fent preguntes relacionades amb l’estalvi de l’aigua. (evidentment, els periodistes i la gent del carrer seran els mateixos infants, ja que aquesta és una activitat final d’una situació d’aprenentatge.)

Es proposaria l’activitat al grup classe i ells mateixos s’organitzarien en diferents grups (amb ajuda de la mestra si és necessari) per portar a terme les diferents tasques que seran:

  1. Crear la introducció del programa de televisió mitjançant el programa Powtoon
  2. Escriure les preguntes que volen preguntar a la població a la PDI
  3. Gravar la simulació amb les càmeres de les tauletes
  4. Editar la simulació amb Genially per crear el vídeo final

 Les competències específiques de l’àrea de llengües són:

2.1 Extreure informació rellevant de produccions orals i multimodals relacionats amb situacions d’aprenentatge i la vida quotidiana de l’aula.

3.1 Produir textos orals i multimodals coherents a partir d’una situació comunicativa propera (vivències, fets i aprenentatges), amb planificació acompanyada, adaptant el to de veu i el gest a la situació, i utilitzant recursos no verbals elementals i elements de suport.

3.2 Participar en interaccions orals espontànies i en les situacions comunicatives habituals del context escolar respectant les normes d’interacció oral, mostrant interès i respecte quan parlen els altres i iniciant-se en l’ús d’estratègies d’escolta activa.

5.1 Redactar textos escrits i multimodals propers i viscuts, des de les diferents etapes del procés evolutiu de l’escriptura, de manera acompanyada, per a un destinatari i amb una intenció concreta, amb adequació, coherència, cohesió i correcció adaptades al moment evolutiu (ortografia natural o de base).

6.3 Adoptar hàbits d’ús segur i saludable de les tecnologies digitals de forma guiada en relació amb l’accés a la informació i a la comunicació en l’entorn immediat.

10.2 Utilitzar, amb l’acompanyament i planificació necessaris, estratègies elementals per a l’escolta activa i el consens, iniciant-se en la gestió dialogada de conflictes

Els objectius d’aquesta activitat són:

  •  Iniciar-se en l’ús de les competències tecnològiques i digitals utilitzant eines com tauletes, càmeres i programes d’edició.
  • Desenvolupar habilitats comunicatives tant orals com escrites.
  • Treballar de forma cooperativa per arribar a un objectiu comú.
  • Fer una recapitulació dels aspectes relacionats amb l’estalvi de l’aigua que s’han treballat prèviament a l’aula.
  • Aprendre els passos que s’han de seguir per portar a terme una entrevista de televisió.

 Organitzar-se i dividir-se les tasques de forma autònoma per poder fer totes les parts de l’activitat de forma òptima.

Els recursos digitals a utilitzar són:

  1. El programa Powtoon per crear un vídeo introductori al programa de televisió.

https://www.powtoon.com

  1. El programa Genially per editar els diferents vídeos portats a terme i crear el vídeo final.

https://genially.com

 Activitat per realitzar a casa: El món que ens envolta

Aquesta activitat està destinada a l’alumnat de segon de primària, tot i que és adaptable a altres edats. Es portarà a terme durant una setmana i està dissenyada per una situació de confinament on els infants puguin sortir al carrer. A més, es portarà a terme mitjançant Padlet. Consisteix en el fet que l’alumnat haurà de sortir pel voltant de casa seva o on pugui accedir i fotografiar allò que més li cridi l’atenció o li agradi. Arbres, flors, animals, objectes… Posteriorment, haurà de pujar una fotografia al web i posar una petita descripció de: perquè ha escollit aquesta imatge, quines emocions li provoca i com s’ha sentit en veure-la.

La idea és que cada dia el/la mestre/a dirigeixi l’activitat cap a una temàtica diferent: natura, animals, objectes, canvi (allò que ha canviat des del confinament), tristesa, alegria…

Les competències específiques que es porten a terme, tenint en compte el nostre currículum, són les següents:

Àrea de Coneixement del Medi Natural

  • Competència específica 1: Observar i interpretar el món que ens envolta per identificar elements de la natura i establir relacions entre ells.
  • Competència específica 4: Mostrar sensibilitat i responsabilitat vers la natura i el medi.

Àrea d’Educació en Valors

  • Competència específica 1: Identificar i gestionar emocions i sentiments propis i dels altres.
  • Competència específica 4: Desenvolupar la capacitat d’observar el món amb empatia i respecte.

Àrea de Llengua i Comunicació (Català o Castellà)

  • Competència específica 2: Produir textos escrits adequats al context comunicatiu.
  • Competència específica 3: Expressar-se oralment o per escrit sobre experiències i sentiments de manera clara i coherent.

Àrea d’Educació Artística

  • Competència específica 2: Explorar i utilitzar llenguatges artístics per expressar-se.
  • Competència específica 4: Interpretar i valorar produccions artístiques pròpies i dels altres.

Àrea d’Educació Digital

  • Competència específica 3: Crear continguts digitals senzills utilitzant eines digitals.

Àrea de Coneixement del Medi Social i Cultural

  • Competència específica 1: Reconèixer els canvis que es produeixen en el temps i en l’espai.

Competències Transversals

  • Competència d’Aprendre a Aprendre: Desenvolupar l’autonomia i la capacitat d’organitzar-se per complir tasques individuals.
  • Competència Social i Ciutadana: Respectar i valorar les aportacions dels companys en un espai col·laboratiu.

Els objectius que es portaran a terme per aquesta activitat són els següents:

  • Fomentar l’observació de l’entorn proper
  • Reconèixer les pròpies emocions i expressar-les de forma escrita.
  • Augmentar la creativitat i l’expressió artística mitjançant les fotografies fetes a l’entorn.
  • Millorar l’expressió escrita.
  • Utilitzar  competències tecnològiques i digitals amb eines com la càmera o el programa Padlet.

En aquest cas, el recurs principal utilitzat és el programa Padlet: https://padlet.com

I el recurs digital de contingut, per no embolicar més a l’alumnat, és el mateix bloc de Padlet, on poden accedir a les instruccions per portar a terme la tasca: https://padlet.com/agarcipo26/el-m-n-que-ens-envolta-nwdgdjjuby3qor21

IMPORTANT: Cal tenir present que aquesta és una web d’exemple, en el cas de portar-la a terme, es crearia un usuari amb un correu i una contrasenya al que tots els infants puguin accedir des de casa. A més, les etiquetes dels dies de la setmana, s’anirien afegint diàriament per fer la tasca de forma diària.

Reflexió final:

Dissenyar una activitat per a la realització a l’aula i una per a la realització autònoma fora de l’aula, emprant eines i recursos digitals, implica diferents enfocaments, reptes i oportunitats. Per això alguns aspectes a tenir en compte són:

En primer lloc, a l’hora de portar a terme una supervisió, sobretot de les eines i recursos digitals, dins de l’aula és molt més fàcil perquè està present en tot moment. En canvi, a casa, moltes vegades tant els infants com les famílies es poden trobar amb problemes que el mestre no pot resoldre al moment, això pot endarrerir la tasca i fins i tot, que l’infant no sigui capaç de fer-la.

En segon lloc, a l’aula ens adaptem al material, les eines i els recursos digitals de l’escola, com l’accés a internet, els ordinadors, càmeres, tauletes… En canvi, a casa, hem de tenir present que moltes vegades, les famílies no tenen les eines necessàries per portar a terme segons quines activitats. Per això, abans de portar a terme una activitat a casa, hem de garantir que tot l’alumnat, tingui accés a la tecnologia necessària i adaptar l’activitat a les necessitats de cada família.

Amb relació a l’avaluació, a l’aula aquesta és contínua i podem observar in situ el procés d’aprenentatge, en canvi, a casa, la mestra ha de plantejar mecanismes perquè els infants comparteixin el seu procés i moltes vegades, la tasca d’avaluació es complica, perquè ens trobem amb famílies que s’impliquen massa, tant, que fan les tasques elles.

Com a principals avantatges a l’aula tenim: una interacció directa, ja que l’alumnat pot col·laborar, preguntar i compartir idees, una atenció immediata per part del docent i una adaptació també immediata, ja que a l’estar present, la mestra pot guiar i ajustar les activitats en tot moment.

Entre els avantatges a casa trobem: una major autonomia en l’alumnat, ja que han de gestionar habilitats d’autogestió i organització a l’hora de manipular certes eines i recursos digitals, més temps i major flexibilitat per portar a terme les tasques. També s’augmenta la creativitat i la personalització, ja que els alumnes poden treballar en entorns més personals fora del centre escolar i explorar altres espais. I per últim, també fomentem l’ús responsable dels recursos digitals, un aspecte que s’ha de tenir molt present en l’actualitat.

Com a inconvenients a l’aula tenim la limitació del temps, que moltes vegades costa trobar lloc per incorporar aquesta mena d’activitats, en l’horari escolar i les assignatures dels infants. A més, moltes vegades el fet de treballar amb les tecnologies amb els companys, pot crear distraccions o fer que s’ho prenguin més com un joc, que com una tasca.

Fora de l’aula, jo crec que l’inconvenient principal és el fet que moltes vegades ens trobem amb alumnat amb pocs recursos econòmics que no poden accedir a certs dispositius o  connexió a internet. A més també ens podem trobar amb famílies que estiguin en contra de l’ús de les noves tecnologies i que no acceptin aquest tipus de dinàmica, o que simplement no entenguin d’aquest tema i no donin cap mena de suport als infants.

En conclusió, tot i que les activitats relacionades amb les eines i els recursos digitals són una molt bona oportunitat per potenciar la creativitat, la competència digital de l’alumnat i l’autonomia. Hem de tenir present sempre la diversitat i l’adaptació d’aquestes activitats a tot l’alumnat.