ILCT -Integrar llengua i continguts al treball en totes les matèries per a la millora de resultats.
https://projectes.xtec.cat/tilc/
La retroacció del projecte d’abril de 2021 Plantilla projecte final ILCT_DONES_CRISTINA (rev) que he presentat és aquesta:
Felicitats pel projecte que presentes. Em sembla una activitat molt completa, transversal i que té en compte les 4 habilitats comunicatives. Em sembla genial que un cop compartits els pòsters amb els companys es mostri la tasca a cursos inferiors.
He donat un cop d’ull al projecte que comparteixes a l’ARC, i comparant amb el teu projecte final de la formació, veig que has sabut detectar els elements TILC que intervenen en el projecte i has afegit estratègies i eines per ajudar l’alumnat en les seves dificultats lingüístiques.
Moltes gràcies i bona feina!
https://projectes.xtec.cat/tilc/elements-tilc/que-ensenyar/generes-discursius/
El meu recorregut al llarg dels quatre mòduls ha estat tractant d’identificar les necessitats lingüístiques que jo em trobo (són diverses):
1) Alumnes de nova incorporació de llengües no romàniques
2) Alumnes de nova incorporació de llengües romàniques
3) Edat dels alumnes nous incorporats
4) Nivell social i economia dels alumnes, baix nivell adquisitiu
5) Alumnes de la zona amb baixa capacitació? (rendiment molt per sota d’allò esperat)
6) Alumnes amb trastorns variats (dèficits d’atenció, hiperactivitat, dislèxia, discalculia, disgrafia,etc.)
7) Ètnies
8) Nombre de cursos repetits
9) Alumnes de centres de la zona que no poden controlar-los i no saben llegir o ajuntar paraules
10) Alumnes disruptius
11) Alumnes socialment inadaptats
12) Alumnes que han llençat la tovallola, ja que el que veuen als medis de comunicació qui triomfa és qui més crida, i ja els va bé
13) Professors desmotivats
14) Coordinacions d’equips docents que no s’impliquen
15) Equips directius ineficients, o amb moltes tecles que tocar per fer politiqueig?
16) Alguns professors esgotats per la situació actual
17) Immersió de tot tipus d’alumnes (discapacitats amb malalties psiquiàtriques amb grup classe formal, més alumnes cecs, sords,….)
I podria seguir, però penso que, no seria efectiu.
Cristina
He rellegit de nou el currículum prestant atenció als elements que tenen a veure amb la llengua. Faig revisió sobre l’oralitat, l’escriptura i la lectura que són habilitats comunicatives imprescindibles per ensenyar i aprendre els continguts curriculars.
Mitjançant la proposta d’una cerca guiada, vaig mirar amb altres ulls la presència de la llengua en el meu àmbit curricular. Primer la cerca, vaig focalitzar-me en l’oralitat i en les funcions cognitivolingüístiques.
Amb què em quedo, del mòdul 1?
Us deixo l’enllaç al document que hem començat a treballar plegats.
https://drive.google.com/drive/folders/1EgM58AlUEnXfE_CaHsAbgEfKABZSNVGD?usp=sharing
Em quedo amb que encara tenim molta feina a fer, consensuant des de la coordinació pedagògica del meu centre com ajudar als alumnes a fer qualsevol tipus de gènere discursiu.
Amb què em quedo, del mòdul 2?
D’aquest mòdul em quedo amb el desglossament de les FLC.
Intentaré aplicar a l’aula explicar molt bé allò que demano a l’alumnat i intentar modelitzar-lo.
Amb què em quedo, del mòdul 3?
Què m’emporto d’aquest mòdul?
Quines propostes, eines o estratègies trobo útils, de les que s’han plantejat en el mòdul i en la sessió sincrònica?
- Hem passat pels tres blocs: Oralitat, escriptura i lectura. I ara, analitzem la lectura, per conèixer les estratègies de comprensió lectora lligades a la meva àrea.
- M’ha cridat l’atenció la classificació de que l’objectiu de la lectura determina la forma de llegir. I la classificació de les tasques proposades i realitzades a l’aula i la seva gradació. I respecte al nivell de comprensió, m’ha cridat especialment els judicis avaluatius, i com els heu resolt amb contrastar la informació o el recurs del qüestionari C.R.I.T.I.C.
Què aplicaré a l’aula? Com ho aplicaré?
- Òbviament, a partir d’ara, he d’intentar reproduir les diferents funcions al llarg de la seqüència didàctica. Intentant que si tenen idees preconcebudes, revisar si les tenen ben captades, per evitar errors preconcebuts, i que les connexions al llarg de la lectura. Per veure si els coneixements previs relacionats amb el tema presentat són adequats.
- Modificant si cal els textos, adaptant-los, afegint fotos, títols en negreta o allò que calgui en funció del nivell educatiu al que van dirigit. I ara, que hem vist diferents recursos anar canviant.
- Durant la funció elaborativa (de construir nous coneixements) on s’introdueixen de nous, intentar captar la seva atenció per controlar que realment allò que han d’aprendre els faci replantejar allò que han d’aprendre.
- A la fase d’estructuració de nou coneixement, a part de resoldre dubtes, exemplificar amb allò que han après.
- I finalment, a la fase d’aplicació del nou coneixement intentar identificar noves situacions on transferir allò que han après.
Amb què em quedo, del mòdul 4?
Que qualsevol de les activitats que es presenten a l’aula poden ser treballades amb la perspectiva de les TILC, que evidentment es contemplen al currículum i que tots són responsables perquè els alumnes assoleixin aquestes habilitats.
L’altra proposta es intentar convèncer al major número del claustre per integrar aquesta mirada, per aconseguir que els alumnes siguin capaços de fer allò que se’ls demana.
Finalment, ens demaneu si hem provat alguna d’aquests nous plantejaments. Doncs, jo he agafat una activitat que porto uns anys fent, que la vaig dissenyar jo, i que els alumnes gaudeixen molt fent-la. I integro les descripcions i biografies que modelitzo abans amb una de les científiques/enginyeres/ dissenyadores/ creadores… I és una activitat on aprenen i que es senten satisfets amb allò après.
https://apliense.xtec.cat/arc/node/31085
Deixa un comentari