Sessió 6. Àrea 6: Desenvolupament de la competència digital de l’alumnat

Per què heu escollit aquest seminari?

He escollit aquest seminari perquè aborda un aspecte essencial en l’educació actual: el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat. Aquesta competència no només és una necessitat per a la seva vida acadèmica i professional, sinó que també és fonamental per formar ciutadans crítics, responsables i capaços de navegar en un entorn digital en constant evolució.

A més, en els resultats del meu Informe de SELFIE for TEACHERS, l’àrea relacionada amb el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat va ser on vaig obtenir el percentatge més baix. Això em va fer reflexionar sobre la importància de millorar en aquest aspecte i em va motivar a buscar formació específica que m’aportés més coneixement i eines per poder treballar millor aquesta àrea amb els meus alumnes.

També, la qualitat dels ponents, Maria Masjoan i Carlota Aran, em va animar a participar-hi, ja que són referents en l’àmbit de la cultura digital al Departament d’Educació.

Quins aprenentatges us ha aportat?

Aquest seminari m’ha proporcionat una visió global i estructurada de com es pot treballar l’Àrea 6 del Marc de Competència Digital amb l’alumnat. Entre els aprenentatges més destacats, ressalto:

  1. Alfabetització mediàtica i tractament de dades: He entès millor com ajudar els alumnes a analitzar críticament la informació, distingint fonts fiables de les que no ho són, i a gestionar dades de manera ètica i responsable.
  2. Ciutadania digital: M’ha proporcionat eines per fomentar la participació activa i respectuosa dels alumnes en entorns digitals, alhora que es treballa la seva seguretat i privacitat.
  3. Creació de continguts digitals: He après estratègies per incentivar la creativitat digital de l’alumnat i la seva capacitat per produir materials multimèdia amb eines accessibles i col·laboratives.
  4. Ús responsable i benestar digital: Aquest punt em va semblar clau per conscienciar els estudiants sobre l’impacte que l’ús excessiu o inadequat de la tecnologia pot tenir en la seva salut física i mental.

A més, m’ha inspirat veure exemples pràctics i projectes reals que demostren com integrar aquestes dimensions a l’aula de manera transversal i atractiva.

Amb quin aspecte de la vostra pràctica docent el relacioneu?

Relaciono aquest seminari amb diverses àrees de la meva pràctica docent, especialment en:

  • El disseny d’activitats digitals: A partir del que he après, puc millorar la planificació d’activitats que treballin l’esperit crític, la col·laboració i la creativitat digital.
  • L’educació per a la ciutadania: He incorporat temàtiques relacionades amb l’ètica digital i la protecció de dades en les meves classes, ajudant els alumnes a desenvolupar un ús responsable i segur de la tecnologia.
  • La resolució de problemes amb eines digitals: M’ha animat a fomentar una metodologia més experimental i pràctica perquè els alumnes aprenguin a resoldre reptes reals utilitzant eines tecnològiques de forma autònoma i eficaç.