1. Quina situació d’ensenyament-aprenentatge heu seleccionat de la vostra programació? Contextualitzeu-la.

L’activitat proposada té com a objectiu dissenyar un protocol d’actuació davant d’una DANA i va dirigida a alumnat de 3r d’ESO. Aquest fenomen meteorològic provoca pluges intenses i inundacions, especialment a la regió mediterrània, causant danys materials i, en ocasions, víctimes mortals. Per exemple, la DANA de 2024 es va consolidar com un dels desastres naturals més greus a Espanya, amb més de 90 morts confirmades.

Aquesta activitat busca conscienciar els estudiants sobre la importància d’estar preparats davant aquests desastres naturals, fomentant la seva participació activa en la comunitat i desenvolupant competències digitals i de treball en equip. Mitjançant la creació d’una infografia digital, els alumnes aprendran a identificar els riscos associats a una DANA i les mesures preventives i reactives que es poden adoptar per minimitzar-ne els efectes. A més, l’activitat promou el desenvolupament de competències transversals com la ciutadana, l’emprenedora, la personal, social i d’aprendre a aprendre, i la digital.

Per incorporar la perspectiva de comunicació, col·laboració i ciutadania digital en l’activitat sobre la DANA, s’incorpora a l’activitat la creació d’una campanya de conscienciació ciutadana, la qual inclou la difusió d’informació sobre què és una DANA, els riscos associats i les mesures de prevenció i actuació abans, durant i després del fenomen.

  1. Quina competència digital (o, si és el cas, quines competències digitals) de l’alumnat treballareu?

D’acord al marc de competència digital de l’alumnat, es treballaran les següents competències digitals: 

Informació i alfabetització de dades: ccerca, gestió i avaluació de la informació relacionada amb les DANA.

Comunicació i col·laboració: interacció i col·laboració a través d’eines digitals per crear continguts compartits.

Creació de contingut digital: disseny i desenvolupament d’infografies interactives utilitzant eines digitals.

Seguretat: comprensió de les mesures de seguretat en l’ús d’eines digitals i en la gestió de la informació.

Resolució de problemes: identificació de problemes relacionats amb les DANA i proposta de solucions mitjançant eines digitals.

  1. Quins coneixements, habilitats o actituds sobre la competència digital de l’alumnat que heu triat entren en joc?

Els alumnes desenvoluparan els següents aspectes:

Coneixements: comprensió dels fenòmens meteorològics com la DANA, ús d’eines digitals per a la creació de continguts i coneixement de fonts d’informació fiables.

Habilitats: cerca efectiva d’informació en línia, ús d’eines de disseny digital (com Canva o Prezi), col·laboració en entorns digitals i comunicació efectiva de la informació.

Actituds: responsabilitat en l’ús de la informació, respecte per les aportacions dels companys, proactivitat en la resolució de problemes i consciència de la importància de la ciutadania digital.

  1. Quin nivell d’aplicació requereix la pràctica?:

    Conèixer continguts i conceptes: els alumnes han de comprendre què és una DANA, les seves causes i efectes.

Posar en pràctica habilitats de selecció i filtratge: han de buscar informació rellevant, seleccionar-la i organitzar-la de manera coherent.

Analitzar de forma crítica en la selecció de continguts: han d’avaluar la fiabilitat de les fonts i la rellevància de la informació trobada.

Treball en equip: han de col·laborar amb els companys, assumint diferents rols i responsabilitats, i participar en discussions i debats per arribar a acords.

  1. Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per a realitzar la pràctica? Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica?

Per a la realització de l’activitat, es necessitaran els següents requisits tècnics:

Dispositius amb accés a internet: ordinadors o tauletes per a la cerca d’informació i la creació de continguts.

Eines de creació de contingut digital: plataformes com Canva, Prezi o Genially per al disseny d’infografies interactives.

Plataforma de col·laboració: Google Classroom o Microsoft Teams per facilitar la comunicació i la col·laboració entre els alumnes.

Pissarra digital o projector: per a la presentació dels treballs dels alumnes.

Pel que fa als coneixements tècnics, els alumnes hauran de desenvolupar habilitats bàsiques en:

Gestió de continguts: organització de la informació, ús d’eines de disseny i integració de diferents elements multimèdia.

Configuració d’eines: personalització de plantilles, ajustament de formats i configuració bàsica de les eines digitals utilitzades.