- Quina situació d’ensenyament-aprenentatge heu seleccionat de la vostra programació? Contextualitzeu-la.
L’activitat proposada té com a objectiu dissenyar un protocol d’actuació davant d’una DANA i va dirigida a alumnat de 3r d’ESO. Aquest fenomen meteorològic provoca pluges intenses i inundacions, especialment a la regió mediterrània, causant danys materials i, en ocasions, víctimes mortals. Per exemple, la DANA de 2024 es va consolidar com un dels desastres naturals més greus a Espanya, amb més de 90 morts confirmades.
Aquesta activitat busca conscienciar els estudiants sobre la importància d’estar preparats davant aquests desastres naturals, fomentant la seva participació activa en la comunitat i desenvolupant competències digitals i de treball en equip. Mitjançant la creació d’una infografia digital, els alumnes aprendran a identificar els riscos associats a una DANA i les mesures preventives i reactives que es poden adoptar per minimitzar-ne els efectes. A més, l’activitat promou el desenvolupament de competències transversals com la ciutadana, l’emprenedora, la personal, social i d’aprendre a aprendre, i la digital.
Per incorporar la perspectiva de comunicació, col·laboració i ciutadania digital en l’activitat sobre la DANA, s’incorpora a l’activitat la creació d’una campanya de conscienciació ciutadana, la qual inclou la difusió d’informació sobre què és una DANA, els riscos associats i les mesures de prevenció i actuació abans, durant i després del fenomen.
- Quina competència digital (o, si és el cas, quines competències digitals) de l’alumnat treballareu?
D’acord al marc de competència digital de l’alumnat, es treballaran les següents competències digitals:
Informació i alfabetització de dades: ccerca, gestió i avaluació de la informació relacionada amb les DANA.
Comunicació i col·laboració: interacció i col·laboració a través d’eines digitals per crear continguts compartits.
Creació de contingut digital: disseny i desenvolupament d’infografies interactives utilitzant eines digitals.
Seguretat: comprensió de les mesures de seguretat en l’ús d’eines digitals i en la gestió de la informació.
Resolució de problemes: identificació de problemes relacionats amb les DANA i proposta de solucions mitjançant eines digitals.
- Quins coneixements, habilitats o actituds sobre la competència digital de l’alumnat que heu triat entren en joc?
Els alumnes desenvoluparan els següents aspectes:
Coneixements: comprensió dels fenòmens meteorològics com la DANA, ús d’eines digitals per a la creació de continguts i coneixement de fonts d’informació fiables.
Habilitats: cerca efectiva d’informació en línia, ús d’eines de disseny digital (com Canva o Prezi), col·laboració en entorns digitals i comunicació efectiva de la informació.
Actituds: responsabilitat en l’ús de la informació, respecte per les aportacions dels companys, proactivitat en la resolució de problemes i consciència de la importància de la ciutadania digital.
- Quin nivell d’aplicació requereix la pràctica?:
Conèixer continguts i conceptes: els alumnes han de comprendre què és una DANA, les seves causes i efectes.
Posar en pràctica habilitats de selecció i filtratge: han de buscar informació rellevant, seleccionar-la i organitzar-la de manera coherent.
Analitzar de forma crítica en la selecció de continguts: han d’avaluar la fiabilitat de les fonts i la rellevància de la informació trobada.
Treball en equip: han de col·laborar amb els companys, assumint diferents rols i responsabilitats, i participar en discussions i debats per arribar a acords.
- Quins requisits tècnics seran necessaris? Cal una selecció d’eines o aplicacions per a realitzar la pràctica? Quins coneixements tècnics sobre gestió de continguts i configuració d’eines cal tenir i/o desenvolupar per aquesta proposta didàctica?
Per a la realització de l’activitat, es necessitaran els següents requisits tècnics:
Dispositius amb accés a internet: ordinadors o tauletes per a la cerca d’informació i la creació de continguts.
Eines de creació de contingut digital: plataformes com Canva, Prezi o Genially per al disseny d’infografies interactives.
Plataforma de col·laboració: Google Classroom o Microsoft Teams per facilitar la comunicació i la col·laboració entre els alumnes.
Pissarra digital o projector: per a la presentació dels treballs dels alumnes.
Pel que fa als coneixements tècnics, els alumnes hauran de desenvolupar habilitats bàsiques en:
Gestió de continguts: organització de la informació, ús d’eines de disseny i integració de diferents elements multimèdia.
Configuració d’eines: personalització de plantilles, ajustament de formats i configuració bàsica de les eines digitals utilitzades.
Deixa un comentari