Aquesta manera de planificar no és pas nova en el món educatiu. És un model marc que
serveix de manera general per multitud de tasques.
En el disseny de qualsevol pla d'acció, és a dir d'un projecte, entenent projecte des de
l'activitat més seqüenciada d'aula fins a la programació a gran escala, cal tenir clars uns
aspectes bàsics.
Primerament, la necessitat de compartir allò que volem dur a terme. El projecte ha de
ser comú, compartit i compatible amb la resta dels docents (o amb l'alumnat).
En segon lloc, cal desplegar alguna eina de diagnosique sigui adient. Analysis (A)
Seguidament, en base als resultats de la diagnosi, caldrà prendre acords. Aquestes
decisions seran a curt o a llarg termini, realistes i assolibles.
El següent pas se centrarà en el disseny en si del projecte/iniciativa/activitat. Design (D)
Tot seguit, desenvoluparem el projecte tenint en compte tot allò que necessitarem:
materials, recursos i estratègies. Developement. (D)
Quan ho tinguem tot clar, serà el moment de la implementació. Implemantation. (I)
Finalment, avaluarem. També sabem que l'avaluació s'ha de compartir. Avaluació, és
clar, que s'ha de preveure amb diversos mecanismes. I, evidentment, haurem anat fent
una avaluació del procés, no només del resultat final. Evaluation (E)
No hem de veure aquests passos com una estructura estàtica i inamovible sinó més aviat
com una guia que ens permeti anar ajustant en tot moment els punts que permetin l'èxit
del projecte.
Som del parer que aquesta planificació aporta un grau molt elevat de qualitat a la nostra
tasca com a docents o formadors. Per tant, la conseqüència de seguir aquest model és
que la nostra tasca educativa millora substancialment. Malgrat això, el temps que podem
dedicar a cadascun dels punts de la metodologia ADDIE, és superflu quan ja el tenim
interioritzat i programem de manera natural tot tenint consolidada aquesta manera de
treballar.
Article elaborat per : Alba Bañeres, Carme Eroles, Cristina Pérez, Montse Viaña
Deixa un comentari