CONTEXT

Píndola formativa a un grup impulsor de professors d’un centre educatiu.

La formació consisteix a sensibilitzar sobre els usos lingüístics de la llengua catalana en l’àmbit educatiu.

Enunciat, amb el detall de tasques a realitzar.

1a part de l’activitat. Comencem amb una activitat en pissarra digitalJamboard. Tothom ha de participar-hi, exposant quines són les seves espectatives quant a la formació. Què n’esperen obtenir.

2a part de l’activitat.  Projectem una presentació digital: format Power Point o Genially.

3a part de l’activitat. En grups de 2 o 3 alumnes. Cal elaborar una infografia digital: Canva o Genially. Aquesta infografia ha de contenir:

  • Evidències i/o materials utilitzats per la implementació de l’argumentari
  • Reflexió
  • Què m’emporto? Autoavaluació. Un element positiu (una estrella) i un element o proposta de millora (desig)

4a part de l’activitat. Finalitzem amb una pissarra digital, Mentimeter. Demanem una paraula que representi el més significatiu de la formació.

Tutorials

Després  contesteu al dossier les següents preguntes per compartir les reflexions respecte què els suposa dissenyar una activitat per realitzar-la dins de l’aula i què us suposa dissenyar una activitat per a la realització autònoma fora de l’aula, emprant eines i recursos digitals. 
  • Quines possibilitats veieu a l’ús de les tecnologies digitals per a realitzar activitats a l’aula? Les tecnologies digitals ajuden a posar l’aprenent en el centre del seu procés formatiu, ja que li dona protagonisme i autonomia. Així mateix, alhora que desenvolupa la competència digital, afavoreix  el treball col·laboratiu. A més, faciliten que els docents puguem crear les nostres pròpies activitats. Amb les presentacions multimèdia (presentacions de google, Prezi, …), per exemple, podem il·lustrar i clarificar les nostres explicacions i  exposicions  i també poden ser útils per l’aprenent a l’hora de fer una exposició oral, per exemple. Les presentacions ajuden a captar l’atenció de l’auditori, permeten incorporar audiovisuals, activitats interactives, … D’altra banda, les eines de creació de continguts fiquen en valor la creativitat de l’alumnat quan han de realitzar individualment o de manera col·laborativa activitats com infografies, decàlegs, còmics, podcasts, … Els editors d’imatge o vídeo com Gimp o Openshot, el canva, el genially, el Pixton o l’storyboardthat, són eines que permeten la creació activa de continguts per part de l’alumnat i també del professorat.
  • I per realitzar-les a casa?  Els Entorns Virtuals d’Aprenentatge (EVA) com el moodle o el classroom són espais ideals per facilitar l’aprenentatge autònom. Poden ser complementaris a les activitats que es realitzen a l’aula, permeten recollir les produccions digitals dels alumnes i també fer un seguiment del seu progrés i personalitzar les activitats d’ensenyament-aprenentatge.
  • Què heu de tenir en compte? Cal preveure que han de dominar i conèixer prou l’eina perquè puguin realitzar la tasca. Cal tenir previst que els alumnes puguin utilitzar els recursos sense transgredir normes i lleis d’autoria i drets d’imatge. La primera cosa a tenir en compte és que les estratègies didàctiques quan volem emprar eines digitals són diferents de les que s’usen en la formació tradicional. És molt important estructurar els continguts que volem impartir i fer-ne una bona planificació, per això cal plantejar-se primer quina activitat volem fer i després escollir la solució tecnològica apropiada. Quan emprem eines digitals a l’aula, és necessari que l’estudiant entengui què ha d’aprendre per mitjà d’aquestes eines que ha d’utilitzar i cal establir un seguit de normes que  fins i tot es poden consensuar amb ell (què cal fer al llarg de la sessió, com ho farem i qui ho farà). L’ordinador ha d’entrar en escena només en el moment que el professor/a ho decideixi.
  • Quins avantatges i inconvenients hi trobeu?  Com a avantatges, es pot destacar que es guanya molta visibilitat, és molt més atractiu, més àgil, es dona un toc de professionalitat. Les classes o les activitats tenen un caire més amè. La memòria fotogràfica és cabdal per l’assoliment d’alguns conceptes i, en aquest sentit, resulta òptim el recurs digital. També es pot destacar com a punt fort el fet de l’anticipació i la preparació, ja que si s’usen recursos digitals cal haver previst i haver preparat al detall tota l’activitat prèviament; per tant, la programació tindrà més qualitat. Pel que fa als inconvenients es pot destacar que no tothom està al mateix nivell de competència digital, aleshores això fa que s’endarrereixi el ritme de tota la classe per algú o per algun motiu tècnic (contrasenya, connexió inestable, etc.)