L’avaluació i la retroalimentació va ser, en un inici, un dels reptes que se’m va plantejar en una de les assignatures del Màster de Formació de Professorat. Però, sembla que ser que no només va ser en un passat, ja que, actualment, que ja soc docent, també se’m planteja com un autèntic repte moltes vegades. A tot això és necessari sumar-hi els resultats que vaig obtindre després de fer l’activitat de Selfie for teachers, on, l’avaluació i la retroalimentació va ser una de les àrees en les quals vaig obtindre un percentatge més baix, un nivell A2 però amb un 28%. En aquest sentit, tot aquest seguit de motius han sigut, entre d’altres, els que m’han portat a escollir aquest seminari.
Al llarg del seminari he pogut indagar i reflexionar en aspectes com, per exemple, les estratègies d’avaluació i com aquestes poden promoure i ajudar en la innovació educativa. Penso que és molt important tenir presents les competències i els recursos digitals a l’aula però, també, –i m’incloc– a vegades no he tingut en compte que aquesta importància anteriorment assenyalada també ha de residir en igual grau en les avaluacions i retroalimentacions dels alumnes millorant, així, les estratègies d’avaluació i contribuint al seguiment del progrés de l’alumnat, tal i com es comenta al llarg del seminari.
D’altra banda, també s’ha fet èmfasi en altres aspectes com, per exemple, la retroalimentació i la presa de decisions i les evidències d’aprenentatge. En aquest sentit, em sembla interessant i m’enduc del seminari les estratègies i la reflexió que s’ha fet al voltant de la garantia de la privacitat, la protecció de dades personals i els drets digitals de tot l’alumnat. A més, el que em va semblar interessant en el seu moment i també ara al realitzar aquesta tasca son els sistemes digitals de gestió per garantir retroaccions sobre l’avaluació del procés d’ensenyament-aprenentatge de l’alumnat.
Per exemple, si trasllado tota aquesta informació en la meva pràctica docent, valoro positivament l’implementació d’eines com Corubrics, ja que em permet avaluar els meus alumnes amb rúbriques i que, a la vegada, ells mateixos, es coavaluin i puguin rebre de manera personalitzada i confidencial els seus resultats. En aquest sentit, també, un sistema digital que em permet garantir a l’alumnat retroaccions sobre l’avaluació tenint en compte aspectes com la protecció de dades es el Moodle de l’assignatura, que posteriorment, a més, em permet exportar els resultats en fulles de càlcul i garantir a l’alumnat la possibilitat de fer les proves allà, per tant, digitalitzades D’altra banda, com a docent, crec fermament en la importància de garantir a tot el meu alumnat un seguiment del seu procés d’aprenentatge, així doncs, en aquest sentit, vull començar a fer ús de l’eina Socrative. Per exemple, penso que podria ser una bona eina quan treballem a classe les lectures obligatòries del curs, fomentant la seva motivació amb un toc de creativitat i que em pot ajudar a establir debats col·lectius al voltant dels personatges de la lectura, entre d’altres.
En definitiva, tal i com resumeix el seminari, les tecnologies digitals son una eina excel·lent per contribuir al seguiment del progrés de l’alumnat i facilitar la retroalimentació, l’avaluació i l’adaptació de les estratègies d’ensenyament.
Deixa un comentari