Activitat a l’aula – Què en sabem de l’energia?
A una classe de sisè de primària es farà la següent activitat. Per introduïr el tema que es portarà a terme les properes setmanes i alhora veure els coneixaments prèvis que tenen sobre aquest.
Se’ls hi farà l’explicació (enunciat) en veu alta per part de la mestra: Per taules (de 4 alumnes) heu d’agafar un ordinador (Chromebook) i entrar a la pàgina web del Kahoot. Un cop hi sigueu, introduiu el codi que us apareix a la pantalla projectat. Haureu de respondre les preguntes que us apareixen projectades, clicant el color al vostre ordinador de la resposta que creieu correcta. Abans de clicar el color, heu de parlar-ne amb els companys de taula i posar-vos d’acord. Encara que creieu que no sabeu la resposta, pot ser que entre tots pugueu respondre-la.
L’àrea que principalment es treballa és la de Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural. D’aquesta, la competència específica és la 5: plantejar-se preguntes sobre el món, aplicant les diferents formes de raonament i mètodes del pensament científic, per interpretar, repondre i predir els fets i fenòmens del medi natural, social i cultural i per prendre decisions creatives i decidir actuacions ètiques i socialment sostenibles.
Objecctius d’aprenentatge:
– Recordar conceptes clau sobre les energies.
– Prendre consciència dels coneixaments que tenen i els que no sobre les energies.
Els recursos digitals que s’utilitzaran és el Kahoot. Es deixaran més segons perquè els infants puguin respondre de manera col·laborativa. Enllaç del recurs (és en castellà, ja fet dins del mateix Kahoot. Si es considera es pot adaptar i fer-lo en català o bé fer-ne un de nou canviant les preguntes).
Les tasques a realitzar s’han esmentat a l’inici amb l’enunciat. Un cop finalitzat el Kahoot, es farà una reflexió grupal a l’aula en veu alta, anotant (de manera conjunta projectada des de l’ordinador de la mestra) conceptes que recorden i que coneixíen, i altres que recorden el nom però no han entès el concepte, per començar a ordenar-ho i que sigui també un punt de partida del projecte de les energies.
Activitat a casa – Les diferents energies
Seguint amb la mateixa unitat didàdica i mateix tema, es proposa la següent activitat perquè preparin des de casa. Mantenint els mateixos grups de treball (de 4 alumnes), es reparteix a cada grup un tipus d’energia (tant renovables com no renovables). Cada grup doncs, haurà de cercar informació, contrastar-la, comprendre-la i saber-la explicar després als seus companys.
L’activitat es comença a l’aula, però l’hauran de treballar i acabar a casa. Tindran 5 dies per a fer-ho. Per això, es generarà una activtat al ClassRoom on hi hauran d’entregar un document (Google Docs) amb la informació ordenada i els enllaços que han fet servir, a mode resum. També hauran de preparar una petita presentació per fer a l’aula, amb l’eina de Google Presentacions.
Per poder fer la tasca de manera autònoma i tenir clars els passos a seguir, han de seguir la següent llista de verificació.
Un cop acabada aquesta part i haver fet la presentació a l’aula, si s’escau i es disposa de temps, es proposarà que també per grups creïn el seu propi Kahoot per després portar-lo a terme a l’aula.
L’àrea que principalment es treballa és la de Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural. D’aquesta, les competències específiques que es treballen són la 5 (esmentada a l’anterior activitat) i també la 1: seleccionar i utilitzar dispositius i recursos digitals de forma responsable i eficient per tal de buscar informació, comunicar-se i treballar col·laborativament i en xarxa i per crear continguts segons les necessitats digitals del context.
Objectius d’aprenentatge:
– Cercar i comprendre de manera autònoma informació sobre l’energia en qüestió.
– Organitzar-se i treballar col·laborativament amb els companys.
– Triar les fonts d’informació adequades.
– Utitlizar les eines digitals proposades de manera eficient, adequada i creativa.
– Mostrar i explicar la informació treballada, tant amb la presentació com oralment.
Els recursos digitals que hauran de fer servir són: a través del Classroom, el Google Docs i les Presentacions Google. També el Kahoot si s’escau. Alhora, hauran hagut de fer servir cercadors (possiblement el de Google).
A continuació es comparteixen alguns enllaços que se’ls hi penjaran al Classroom, per facilitar la feina, relacionat sobretot amb la informació i el contingut de la tasca:
- https://www.ccma.cat/3cat/les-energies-poc-contaminants/video/3013830/
- https://www.ccma.cat/3cat/qqc-i-lenergia-cap-1/video/4842591/
Reflexions
Realitzar una activitat a l’aula fent servir algun recurs digital és d’entrada més senzill com a mestra, i també per als alumnes, ja que si soregixen dubtes sobre el funcionament es poden resoldre in-situ. Alhora, és important que per l’activitat plantejada a casa es facin servir recursos i eines que els infants dominen o amb les que ja han treballar, per així facilitar que ho puguin portar a terme còmoda i fàcilment.
Al no ser-hi presents, amb les activitats a casa amb recursos digitals el gran inconvenient és no poder fer l’acompanyament que l’ús d’aquests requereixen. L’aventatge és que els alumnes segurament hi poden dedicar més estona que a l’aula, treballar-hi d’una manera més tranquila i provar-los.
A l’aula, poder fer ús de diferents recursos digitals enriqueix les activitats i generalment les fa més atractives pels infants. Són suports que permeten als i les mestres ampliar o complementar explicacions, així com en ocasions una participació activa dels alumnes. El petit inconvenient que hi trobo, és que com a mestres s’han de tenir aquests recursos preparats o creats, així com el seu ús ben conegut, perquè no es faci feixuga l’aplicació a l’aula.
Deixa un comentari