L’Institut Mare de Déu de la Mercè, situat a Barcelona, s’ha compromès fermament amb la digitalització educativa a través de la seva Estratègia Digital de Centre (EDC). Aquesta iniciativa forma part del desplegament del Pla d’Educació Digital de Catalunya i té com a objectiu fonamental transformar l’ús de les tecnologies en tots els àmbits del centre: docent, organitzatiu i comunicatiu. L’enfocament global de l’EDC reflecteix una voluntat clara d’adaptar l’educació a les necessitats del segle XXI, tot garantint l’equitat i l’accessibilitat per a tota la comunitat educativa.

L’elaboració de l’EDC es va iniciar durant el període de desplegament del PEDC 2020-2023. Per a la seva redacció, el centre va dur a terme una diagnosi completa mitjançant l’eina SELFIE de la Comissió Europea, que va permetre identificar fortaleses i àrees de millora en relació amb l’ús de les tecnologies digitals. A partir d’aquest anàlisi, es van definir les prioritats i accions concretes del pla. L’estratègia ha estat revisada i actualitzada periòdicament per mantenir-la alineada amb l’evolució de les necessitats del centre i de la societat digital. Actualment, l’EDC té un nivell d’implantació notable, ja que forma part del dia a dia del centre, tant en la gestió com en l’ensenyament i en la comunicació amb les famílies.

Entre els objectius més destacats de l’EDC, cal remarcar-ne tres de fonamentals. En primer lloc, el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat i del professorat, mitjançant accions formatives i integració de la tecnologia en les activitats d’aprenentatge. Aquest enfocament pretén que l’alumnat no només utilitzi eines digitals, sinó que les domini de forma crítica, segura i creativa. En segon lloc, la integració efectiva de les tecnologies digitals en els processos d’ensenyament-aprenentatge, incorporant metodologies innovadores, entorns virtuals d’aprenentatge i recursos interactius. En tercer lloc, la millora de la gestió interna i la comunicació del centre a través de plataformes digitals, facilitant l’eficiència i la transparència entre tots els membres de la comunitat educativa.

Pel que fa a l’apartat de cultura digital, la web de l’EDC de l’institut ofereix continguts rellevants i estructurats. Un dels aspectes més destacables és el sistema d’acollida digital, que proporciona a docents, alumnes i famílies recursos útils per familiaritzar-se amb les eines tecnològiques pròpies del centre. Aquest recurs facilita la integració digital i redueix la bretxa tecnològica. També cal destacar el pla de comunicació digital, que estableix canals clars i protocols per a una comunicació eficient, segura i ordenada entre els diferents actors del centre. Finalment, un altre element essencial és l’existència de normatives i protocols vinculats a l’ús responsable de les TIC, la protecció de dades i la seguretat digital, que promouen una convivència saludable en l’entorn virtual.

En conjunt, l’estratègia digital de l’Institut Mare de Déu de la Mercè demostra una aposta decidida per la innovació i la millora contínua, posant la tecnologia al servei de l’educació, el benestar i la cohesió de la comunitat educativa.