L’activitat consisteix en el disseny conceptual d’un vehicle elèctric escolar adaptat a les necessitats del centre i l’entorn de l’alumnat. Els estudiants hauran d’investigar, crear i presentar un dossier digital interactiu que inclogui:
- Un plànol o esquema digital del vehicle, fet amb eines de disseny com Tinkercad, SketchUp o Canva.
- Una presentació multimèdia que n’expliqui les característiques tècniques, sostenibilitat, cost i funcionalitat.
- Una simulació de campanya de promoció digital (pòster, vídeo breu o publicació per xarxes socials) per convèncer la comunitat educativa de la viabilitat del projecte.
Aquesta activitat integradora per l’alumnat de 3r d’ESO, combina continguts de Ciències, Tecnologia, Economia i Educació Digital, i té per objectiu sensibilitzar sobre la sostenibilitat, alhora que promou el pensament crític i la creativitat digital.
Durada estimada aproximada de 5-6 sessions de 1 hora.
Competències digitals treballades
Creació de contingut digital: Elaboració de dissenys visuals i documents multimèdia. Edició de materials digitals per comunicar idees tècniques de forma clara. Ús de llicències obertes i drets d’autor correctes.
- Coneixements: formats visuals, eines de disseny digital, estructuració de presentacions.
- Habilitats: creació de recursos visuals atractius i entenedors; comunicació clara.
- Actituds: rigor, cura estètica, responsabilitat en l’ús de recursos digitals.
Resolució de problemes amb eines digitals: Ús de recursos tecnològics per representar idees innovadores. Investigació de solucions sostenibles i aplicació de tecnologia per resoldre una necessitat real (mobilitat escolar).Experimentació i adaptació d’eines digitals a nous contextos.
- Coneixements: conceptes bàsics sobre vehicles elèctrics, sostenibilitat i eficiència energètica.
- Habilitats: anàlisi crítica, pensament computacional, adaptació de la tecnologia al context educatiu.
- Actituds: iniciativa, esperit emprenedor, compromís ecològic
Criteris d’avaluació i nivells d’assoliment
| Competència digital | Criteris d’avaluació | Nivells d’assoliment |
| Creació de contingut digital | – El contingut digital (vídeo, pòster, dossier o presentació) és clar, estructurat i visualment coherent. | – Bàsic: El producte es presenta però amb mancances visuals o tècniques. – Intermedi: Bon ús de les eines i claredat comunicativa. – Avançat: Alta qualitat gràfica, narrativa clara i ús correcte de llicències i drets d’autor. |
| Resolució de problemes amb eines digitals | – L’alumnat empra eines TIC per dissenyar una proposta tècnica realista i funcional. | – Bàsic: Ús mínim d’eines digitals, proposta poc concreta. – Intermedi: Proposta coherent amb ús adequat d’eines. – Avançat: Alta innovació, ús de tecnologia adaptada i justificació clara de la proposta. |
| Col·laboració digital i treball en equip | – Treball cooperatiu per dividir tasques i compartir informació digitalment. | – Bàsic: Participació limitada. – Intermedi: Col·laboració funcional. – Avançat: Alt nivell d’autonomia i organització col·laborativa eficient. |
Recursos i eines digitals recomanades
- Disseny i modelatge: Tinkercad, SketchUp, Canva
- Edició multimèdia: Clipchamp, Genially, Adobe Express
- Compartició i col·laboració: Google Drive, Padlet, Moodle, Canva Col·laboratiu
Deixa un comentari