M4A2_ Tecnologies digitals per a la retroacció
Tecnologies digitals amb retroacció a l’alumnat
Dins de l’ampli ventall d’eines per a la retroacció a l’alumnat he seleccionat les següents:
Google Classroom
És el mètode de retroacció que faig servir amb més regularitat, ja que l’alumnat penja els seus treballs a les tasques de Classroom i jo puc revisar-los i afegir-hi tant la puntuació com una observació escrita (també es podria fer oralment mitjançant Mote).
Criteris didàctics | Criteris ètics | Criteris tècnics |
Significació: Els materials han de ser significatius i ajustar-se amb el que es treballa a classe. | Privacitat: La retroacció ha de garantir la privacitat dels alumnes i la confidencialitat de la informació que es recull i es comparteix en el procés de retroacció. | Registre: Durant la retroacció, ha de quedar un registre de l’activitat de l’alumne. El docent ha de poder saber, com a mínim, si els alumnes han realitzat o no les activitats, han llegit la informació o han mirat un vídeo. |
Organització: Els materials s’han de presentar de forma ordenada i han d’estar organitzats d’una manera lògica. | Comunicació: S’ha de proporcionar una retroacció clara i comprensible, i establir canals de comunicació oberts per resoldre qualsevol dubte o preocupació que puguin tenir els alumnes. | Estètica: La presentació gràfica ha de ser agradable i el sistema de navegació senzill. L’entorn de treball ha d’ajudar en el desenvolupament de l’activitat. |
Orientació a l’aprenentatge: La retroacció digital ha de centrar-se en l’aprenentatge dels alumnes, no només en l’avaluació. La retroacció ha de ser útil i significativa per ajudar els estudiants a millorar el seu aprenentatge. | Accessibilitat: Les tecnologies utilitzades per a la retroacció digital han de ser accessibles per a tots els alumnes, independentment de les seves capacitats o limitacions. | |
Retroacció constructiva: La retroacció ha de centrar-se en el reforç dels punts forts dels alumnes. Ha d’oferir suggeriments i consells específics per millorar el treball. | Interactivitat: Les tecnologies utilitzades per a la retroacció digital han de permetre la interacció entre els alumnes i els docents, i de preferència entre els alumnes mateixos. |
Kahoot
Aquesta eina acostuma a ser una motivació addicional per a l’alumnat, ja que els atrau pel seu enfocament més entretingut. Sovint prefereixo transformar els meus formularis de Google en qüestionaris de Kahoot, perquè l’alumnat rep igualment la retroacció de manera immediata i jo puc descarregar els resultats per analitzar-los després, però amb un component extra de diversió per a ells.
Criteris didàctics | Criteris ètics | Criteris tècnics |
Significació: Els materials han de ser significatius i ajustar-se amb el que es treballa a classe. | Privacitat: La retroacció ha de garantir la privacitat dels alumnes i la confidencialitat de la informació que es recull i es comparteix en el procés de retroacció. | Registre: Durant la retroacció, ha de quedar un registre de l’activitat de l’alumne. El docent ha de poder saber, com a mínim, si els alumnes han realitzat o no les activitats, han llegit la informació o han mirat un vídeo. |
Clarificació de l’objectiu: La retroacció digital ha de ser clara i precisa, i ha de vincular-se a l’objectiu d’aprenentatge. | Estètica: La presentació gràfica ha de ser agradable i el sistema de navegació senzill. L’entorn de treball ha d’ajudar en el desenvolupament de l’activitat. | |
Retroacció en temps real: La retroacció digital ha de ser en temps real perquè els alumnes puguin corregir els seus errors ràpidament. | Accessibilitat: Les tecnologies utilitzades per a la retroacció digital han de ser accessibles per a tots els alumnes, independentment de les seves capacitats o limitacions. |
Mentimeter
El que em sembla més interessant d’aquesta eina és la possibilitat d’incloure qüestionaris dins de les nostres presentacions perquè els alumnes responguin en temps real. A més, es pot descarregar els resultats per poder analitzar-los més tard. Considero que és una eina molt útil per comprovar el nivell de comprensió d’una explicació. Per exemple, podem fer una presentació sobre les categories gramaticals com a suport per a la nostra explicació a l’aula i incloure-hi preguntes que els alumnes hauran de contestar durant aquesta sessió.
Criteris didàctics | Criteris ètics | Criteris tècnics |
Significació: Els materials han de ser significatius i ajustar-se amb el que es treballa a classe. | Privacitat: La retroacció ha de garantir la privacitat dels alumnes i la confidencialitat de la informació que es recull i es comparteix en el procés de retroacció. | Registre: Durant la retroacció, ha de quedar un registre de l’activitat de l’alumne. El docent ha de poder saber, com a mínim, si els alumnes han realitzat o no les activitats, han llegit la informació o han mirat un vídeo. |
Organització: Els materials s’han de presentar de forma ordenada i han d’estar organitzats d’una manera lògica. | Comunicació: S’ha de proporcionar una retroacció clara i comprensible, i establir canals de comunicació oberts per resoldre qualsevol dubte o preocupació que puguin tenir els alumnes. | Estètica: La presentació gràfica ha de ser agradable i el sistema de navegació senzill. L’entorn de treball ha d’ajudar en el desenvolupament de l’activitat. |
Clarificació de l’objectiu: La retroacció digital ha de ser clara i precisa, i ha de vincular-se a l’objectiu d’aprenentatge. | Accessibilitat: Les tecnologies utilitzades per a la retroacció digital han de ser accessibles per a tots els alumnes, independentment de les seves capacitats o limitacions. | |
Retroacció en temps real: La retroacció digital ha de ser en temps real perquè els alumnes puguin corregir els seus errors ràpidament. |
Tecnologies digitals amb retroacció a les famílies
Considero que la millor retroacció amb les famílies és la que es realitza de manera presencial, però siguem realistes, és impossible entrevistar-nos presencialment totes les vegades que cadascun dels nostres alumnes ho necessita. Per aquest motiu, normalment utilitzo el correu electrònic, ja que permet la comunicació asíncrona.
Criteris didàctics | Criteris ètics | Criteris tècnics |
Personalització: Les tecnologies utilitzades per a la retroacció digital han de permetre la personalització, per adaptar-se a les necessitats i preferències individuals dels alumnes. | Privacitat: La retroacció ha de garantir la privacitat dels alumnes i la confidencialitat de la informació que es recull i es comparteix en el procés de retroacció. | Registre: Durant la retroacció, ha de quedar un registre de l’activitat de l’alumne. El docent ha de poder saber, com a mínim, si els alumnes han realitzat o no les activitats, han llegit la informació o han mirat un vídeo. |
Comunicació: S’ha de proporcionar una retroacció clara i comprensible, i establir canals de comunicació oberts per resoldre qualsevol dubte o preocupació que puguin tenir els alumnes. | Accessibilitat: Les tecnologies utilitzades per a la retroacció digital han de ser accessibles per a tots els alumnes, independentment de les seves capacitats o limitacions. | |
Interactivitat: Les tecnologies utilitzades per a la retroacció digital han de permetre la interacció entre els alumnes i els docents, i de preferència entre els alumnes mateixos. |
Deixa un comentari