M4A2_ Tecnologies digitals per a la retroacció 

 

Tecnologies digitals amb retroacció a l’alumnat

 

Dins de l’ampli ventall d’eines per a la retroacció a l’alumnat he seleccionat les següents:

 

Google Classroom

És el mètode de retroacció que faig servir amb més regularitat, ja que l’alumnat penja els seus treballs a les tasques de Classroom i jo puc revisar-los i afegir-hi tant la puntuació com una observació escrita (també es podria fer oralment mitjançant Mote).

Criteris didàctics Criteris ètics Criteris tècnics
Significació: Els materials han de ser significatius i ajustar-se amb el que es treballa a classe. Privacitat: La retroacció ha de garantir la privacitat dels alumnes i la confidencialitat de la informació que es recull i es comparteix en el procés de retroacció. Registre: Durant la retroacció, ha de quedar un registre de l’activitat de l’alumne. El docent ha de poder saber, com a mínim, si els alumnes han realitzat o no les activitats, han llegit la informació o han mirat un vídeo.
Organització: Els materials s’han de presentar de forma ordenada i han d’estar organitzats d’una manera lògica. Comunicació: S’ha de proporcionar una retroacció clara i comprensible, i establir canals de comunicació oberts per resoldre qualsevol dubte o preocupació que puguin tenir els alumnes. Estètica: La presentació gràfica ha de ser agradable i el sistema de navegació senzill. L’entorn de treball ha d’ajudar en el desenvolupament de l’activitat.
Orientació a l’aprenentatge: La retroacció digital ha de centrar-se en l’aprenentatge dels alumnes, no només en l’avaluació. La retroacció ha de ser útil i significativa per ajudar els estudiants a millorar el seu aprenentatge.   Accessibilitat: Les tecnologies utilitzades per a la retroacció digital han de ser accessibles per a tots els alumnes, independentment de les seves capacitats o limitacions.
Retroacció constructiva: La retroacció ha de centrar-se en el reforç dels punts forts dels alumnes. Ha d’oferir suggeriments i consells específics per millorar el treball.   Interactivitat: Les tecnologies utilitzades per a la retroacció digital han de permetre la interacció entre els alumnes i els docents, i de preferència entre els alumnes mateixos.

 

Kahoot

Aquesta eina acostuma a ser una motivació addicional per a l’alumnat, ja que els atrau pel seu enfocament més entretingut. Sovint prefereixo transformar els meus formularis de Google en qüestionaris de Kahoot, perquè l’alumnat rep igualment la retroacció de manera immediata i jo puc descarregar els resultats per analitzar-los després, però amb un component extra de diversió per a ells.

 

Criteris didàctics Criteris ètics Criteris tècnics
Significació: Els materials han de ser significatius i ajustar-se amb el que es treballa a classe. Privacitat: La retroacció ha de garantir la privacitat dels alumnes i la confidencialitat de la informació que es recull i es comparteix en el procés de retroacció. Registre: Durant la retroacció, ha de quedar un registre de l’activitat de l’alumne. El docent ha de poder saber, com a mínim, si els alumnes han realitzat o no les activitats, han llegit la informació o han mirat un vídeo.
Clarificació de l’objectiu: La retroacció digital ha de ser clara i precisa, i ha de vincular-se a l’objectiu d’aprenentatge.   Estètica: La presentació gràfica ha de ser agradable i el sistema de navegació senzill. L’entorn de treball ha d’ajudar en el desenvolupament de l’activitat.
Retroacció en temps real: La retroacció digital ha de ser en temps real perquè els alumnes puguin corregir els seus errors ràpidament.   Accessibilitat: Les tecnologies utilitzades per a la retroacció digital han de ser accessibles per a tots els alumnes, independentment de les seves capacitats o limitacions.

 

Mentimeter

El que em sembla més interessant d’aquesta eina és la possibilitat d’incloure qüestionaris dins de les nostres presentacions perquè els alumnes responguin en temps real. A més, es pot descarregar els resultats per poder analitzar-los més tard. Considero que és una eina molt útil per comprovar el nivell de comprensió d’una explicació. Per exemple, podem fer una presentació sobre les categories gramaticals com a suport per a la nostra explicació a l’aula i incloure-hi preguntes que els alumnes hauran de contestar durant aquesta sessió.

 

Criteris didàctics Criteris ètics Criteris tècnics
Significació: Els materials han de ser significatius i ajustar-se amb el que es treballa a classe. Privacitat: La retroacció ha de garantir la privacitat dels alumnes i la confidencialitat de la informació que es recull i es comparteix en el procés de retroacció. Registre: Durant la retroacció, ha de quedar un registre de l’activitat de l’alumne. El docent ha de poder saber, com a mínim, si els alumnes han realitzat o no les activitats, han llegit la informació o han mirat un vídeo.
Organització: Els materials s’han de presentar de forma ordenada i han d’estar organitzats d’una manera lògica. Comunicació: S’ha de proporcionar una retroacció clara i comprensible, i establir canals de comunicació oberts per resoldre qualsevol dubte o preocupació que puguin tenir els alumnes. Estètica: La presentació gràfica ha de ser agradable i el sistema de navegació senzill. L’entorn de treball ha d’ajudar en el desenvolupament de l’activitat.
Clarificació de l’objectiu: La retroacció digital ha de ser clara i precisa, i ha de vincular-se a l’objectiu d’aprenentatge.   Accessibilitat: Les tecnologies utilitzades per a la retroacció digital han de ser accessibles per a tots els alumnes, independentment de les seves capacitats o limitacions.
Retroacció en temps real: La retroacció digital ha de ser en temps real perquè els alumnes puguin corregir els seus errors ràpidament.    

 

Tecnologies digitals amb retroacció a les famílies

Considero que la millor retroacció amb les famílies és la que es realitza de manera presencial, però siguem realistes, és impossible entrevistar-nos presencialment totes les vegades que cadascun dels nostres alumnes ho necessita. Per aquest motiu, normalment utilitzo el correu electrònic, ja que permet la comunicació asíncrona.

 

Criteris didàctics Criteris ètics Criteris tècnics
Personalització: Les tecnologies utilitzades per a la retroacció digital han de permetre la personalització, per adaptar-se a les necessitats i preferències individuals dels alumnes. Privacitat: La retroacció ha de garantir la privacitat dels alumnes i la confidencialitat de la informació que es recull i es comparteix en el procés de retroacció. Registre: Durant la retroacció, ha de quedar un registre de l’activitat de l’alumne. El docent ha de poder saber, com a mínim, si els alumnes han realitzat o no les activitats, han llegit la informació o han mirat un vídeo.
  Comunicació: S’ha de proporcionar una retroacció clara i comprensible, i establir canals de comunicació oberts per resoldre qualsevol dubte o preocupació que puguin tenir els alumnes. Accessibilitat: Les tecnologies utilitzades per a la retroacció digital han de ser accessibles per a tots els alumnes, independentment de les seves capacitats o limitacions.
    Interactivitat: Les tecnologies utilitzades per a la retroacció digital han de permetre la interacció entre els alumnes i els docents, i de preferència entre els alumnes mateixos.