Títol de l’activitat: Creació d’un informe de rendibilitat i solvència empresarial amb eines digitals
En aquesta activitat, treballareu en grups de 3 o 4 persones per analitzar la situació financera d’una empresa fictícia, utilitzant eines digitals per calcular ràtios i elaborar un informe. L’objectiu és aplicar els coneixements sobre anàlisi financera i treballar col·laborativament utilitzant recursos tecnològics.
El resultat final serà un informe complet que inclogui els càlculs, l’anàlisi i les recomanacions per a la millora de la gestió financera de l’empresa.

  1. Competències específiques i objectius d’aprenentatge

Competències específiques:

  • Identificar i calcular indicadors de rendibilitat, solvència i liquiditat per avaluar la situació econòmica d’una empresa.
  • Utilitzar eines digitals per processar informació comptable i financera.
  • Treballar de manera col·laborativa aplicant metodologies digitals.

Objectius d’aprenentatge:

  • Interpretar dades comptables i calcular els principals ràtios financers (rendibilitat, solvència, liquiditat).
  • Utilitzar eines digitals per a l’anàlisi i la presentació de resultats financers.
  • Elaborar un informe col·laboratiu, integrant les conclusions i recomanacions per millorar la situació econòmica de l’empresa fictícia.

 

  1. Recursos digitals

Els alumnes utilitzaran els següents recursos digitals:

  • Google Sheets (o Microsoft Excel Online): Per al càlcul dels ràtios i la preparació de taules i gràfics.
  • Canva: Per al disseny i presentació visual de l’informe.
  • Google Classroom o Moodle: Per a la gestió i lliurament de l’activitat.

 

  1. Detall de les tasques a realitzar
  1. Formació de grups i repartiment de rols
    • Cada grup assignarà un responsable de càlculs, un responsable d’anàlisi i un responsable de disseny de l’informe.
  2. Introducció a l’activitat
    • El professor proporcionarà un balanç de situació i un compte de pèrdues i guanys fictici, juntament amb una guia per calcular els ràtios financers:
      • Rendibilitat econòmica i financera
      • Solvència
      • Liquiditat
  3. Càlcul dels ràtios
    • Utilitzant Google Sheets, els alumnes han d’introduir les dades proporcionades, calcular els ràtios i crear gràfics visuals per mostrar-ne l’evolució.
  4. Anàlisi dels resultats
    • En base als càlculs realitzats, el grup haurà de redactar una anàlisi sobre:
      • L’estabilitat financera de l’empresa.
      • Les seves fortaleses i debilitats.
      • Recomanacions per millorar els indicadors més crítics.
  5. Disseny de l’informe
    • Amb Canva, cada grup crearà un informe visual que inclogui:
      • Títol i introducció.
      • Taules i gràfics dels ràtios.
      • Anàlisi i recomanacions.
  6. Lliurament i presentació
    • El document final s’entregarà mitjançant Google Classroom o Moodle, i cada grup farà una breu exposició oral del seu informe a la classe.

 

  1. Temporització
  • Sessió 1: Introducció, formació de grups i càlcul dels ràtios (amb suport del professor).
  • Sessió 2: Anàlisi dels resultats i disseny de l’informe.
  • Sessió 3: Lliurament i presentació dels informes.

 

  1. Materials necessaris
  • Ordinadors o tauletes amb accés a Internet.
  • Accés a les eines digitals seleccionades (Google Sheets, Canva, Google Classroom o Moodle).
  • Projector o pantalla interactiva per a la presentació dels treballs.

 

 

 

 

Disseny detallat de l’activitat: Anàlisi financera col·laborativa amb eines digitals

 

Títol de l’activitat:

Creació d’un informe de rendibilitat i solvència empresarial amb eines digitals

 

Objectiu de l’activitat:

L’objectiu principal és que els alumnes treballin col·laborativament per interpretar dades financeres, calcular ràtios i presentar les conclusions d’una manera visual i professional. Això els ajudarà a desenvolupar competències tècniques en comptabilitat i gestió financera, així com habilitats digitals i de treball en equip.

 

Fases de l’activitat i tasques concretes:

Fase 1: Introducció i repartiment de rols (30 minuts)
  • Introducció per part del docent:
    Es presentaran les dades comptables de l’empresa fictícia (balanç de situació i compte de pèrdues i guanys). També es farà una breu explicació dels ràtios que cal calcular, amb exemples senzills per assegurar que tothom entén els conceptes:
    • Rendibilitat financera: Benefici net / Patrimoni net.
    • Rendibilitat econòmica: Benefici abans d’interessos i impostos / Actiu total.
    • Solvència: Actiu total / Passiu total.
    • Liquiditat: Actiu corrent / Passiu corrent.
  • Formació de grups de 3-4 persones:
    Cada grup haurà de distribuir els següents rols:

    1. Responsable de càlculs: Introduirà les dades i realitzarà els càlculs de ràtios amb Google Sheets.
    1. Analista financer: Interpretarà els resultats i elaborarà l’anàlisi dels ràtios.
    2. Dissenyador/a: S’encarregarà de crear l’informe visual amb Canva.
    3. (Opcional) Coordinador/a: Supervisarà que el grup compleixi les tasques i gestionarà el temps.

 

Fase 2: Càlculs comptables i creació de gràfics (60 minuts)
  • Cada grup utilitzarà Google Sheets per:
    1. Crear un full de càlcul amb les dades del balanç de situació i compte de pèrdues i guanys proporcionats.
    2. Calcular els ràtios següents: rendibilitat financera, rendibilitat econòmica, solvència i liquiditat.
    3. Crear gràfics visuals (barres o circulars) que mostrin els resultats dels ràtios.
  • Exemple de tasca a Google Sheets: El professor proporcionarà una plantilla bàsica perquè els alumnes se centrin en els càlculs i la interpretació.

 

Fase 3: Anàlisi financera (45 minuts)
  • L’analista financer redactarà les conclusions sobre:
    1. L’estabilitat econòmica de l’empresa: Hi ha solvència per pagar deutes a llarg termini?
    2. La capacitat de fer front als compromisos a curt termini: Com són els ràtios de liquiditat?
    3. Les oportunitats i riscos observats: Què s’hauria de millorar segons els càlculs?
  • Es recomana als alumnes incloure un apartat de “Recomanacions”, com ara ajustar costos, incrementar ingressos, millorar la gestió de la tresoreria, etc.

 

Fase 4: Creació de l’informe visual (60 minuts)
  • Utilitzant Canva, cada grup dissenyarà un informe amb els següents apartats:
    1. Portada: Nom del grup, títol de l’informe, logo de l’empresa fictícia (opcional).
    2. Dades inicials: Balanç de situació i compte de pèrdues i guanys (resum).
    3. Gràfics visuals: Presentació dels ràtios calculats.
    4. Anàlisi i conclusions: Interpretació dels resultats.
    5. Recomanacions: Propostes per millorar la situació financera.
  • Revisió grupal: Un cop acabat, el grup ha de revisar l’informe per assegurar que és clar, professional i complet.

 

Fase 5: Presentació i lliurament (45 minuts)
  • Cada grup farà una breu presentació oral (5 minuts) del seu informe a la classe.
    • Estructura de la presentació:
      1. Explicació dels ràtios més rellevants.
      2. Conclusions principals.
      3. Recomanacions per a l’empresa fictícia.
  • Lliurament del document final mitjançant Google Classroom o Moodle.

 

Eines i recursos necessaris:

  1. Dades comptables fictícies: A proporcionar pel professor (balanç de situació i compte de pèrdues i guanys).
  2. Google Sheets: Per a càlculs i gràfics (enllaç: https://sheets.google.com).
  3. Canva: Per al disseny de l’informe visual (enllaç: https://www.canva.com).
  4. Google Classroom o Moodle: Per al lliurament i seguiment de l’activitat.
  5. Dispositius (ordinadors o tauletes) amb accés a internet.

 

Temporització total:

  • Sessió 1 (90 minuts): Introducció, càlculs comptables i gràfics.
  • Sessió 2 (90 minuts): Anàlisi, disseny de l’informe i revisió.
  • Sessió 3 (45 minuts): Presentació i lliurament.

 

Avaluació de l’activitat:

  1. Càlculs i precisió (30%): Correcció dels ràtios calculats.
  2. Anàlisi i recomanacions (30%): Capacitat d’interpretar dades i proposar millores.
  3. Presentació i disseny (20%): Qualitat visual de l’informe i professionalitat en l’exposició.
  4. Treball en equip (20%): Col·laboració i repartiment equitatiu de tasques.

Disseny d’una activitat de realització autònoma: Estudi i Anàlisi de Ràtios Financers

Títol de l’activitat:

Estudi i anàlisi de ràtios financers en una empresa fictícia: Treball autònom

Enunciat per als alumnes:

Durant aquesta activitat autònoma, treballareu amb les dades comptables fictícies d’una empresa per calcular ràtios financers, analitzar els resultats i preparar una breu presentació de les vostres conclusions. Aquesta activitat s’ha de realitzar al llarg de 4 dies, i utilitzarà eines digitals com Google Sheets i Canva. A més, tindreu accés a un tutorial en vídeo per acompanyar-vos durant el procés.

Objectius de l’activitat:

  1. Comprendre els conceptes bàsics de rendibilitat, liquiditat i solvència.
  2. Aplicar els càlculs de ràtios financers a dades reals.
  3. Desenvolupar habilitats digitals per al disseny de presentacions visuals i càlculs automatitzats.

 

Competències específiques:

  • MP09 (Comptabilitat i gestió financera):
    • Aplicar tècniques de càlcul i interpretació de ràtios financers per avaluar la situació econòmica i financera d’una empresa.
    • Presentar i comunicar resultats financers amb eines digitals de forma clara i professional.

 

Recursos digitals necessaris:

  1. Google Sheets: Per als càlculs i gràfics.
  2. Canva: Per dissenyar la presentació.
  3. Tutorial de suport (vídeo): Explicació pas a pas del càlcul i interpretació dels ràtios.
    • Enllaç al vídeo: [Enllaç del vídeo al repositori del centre o YouTube].

 

Tasques a realitzar (temporalització de 4 dies):

Dia 1: Introducció als ràtios i lectura de les dades

  1. Accediu a les dades comptables fictícies disponibles a Moodle o Classroom.
  2. Mireu el vídeo tutorial proporcionat, que explica com calcular els ràtios següents:
    • Rendibilitat financera
    • Rendibilitat econòmica
    • Solvència
    • Liquiditat
  3. Familiaritzeu-vos amb Google Sheets i obriu la plantilla proporcionada pel professor/a.

Dia 2: Càlcul dels ràtios financers

  1. Introduïu les dades comptables de l’empresa a Google Sheets.
  2. Realitzeu els càlculs utilitzant fórmules automàtiques.
    • Exemple: Fórmula per calcular la liquiditat: =B2/B3 (on B2 és actiu corrent i B3 és passiu corrent).
  3. Creeu gràfics visuals per representar els resultats (gràfics de barres o circulars).

Dia 3: Interpretació dels resultats

  1. Analitzeu els ràtios calculats i redacteu un text breu amb les vostres conclusions:
    • Quina és la situació financera de l’empresa?
    • Quines són les seves fortaleses i debilitats?
    • Proposeu possibles accions per millorar els ràtios.

Dia 4: Creació de la presentació visual

  1. Utilitzeu Canva per dissenyar una presentació d’un màxim de 5 diapositives:
    • Diapositiva 1: Portada amb el nom de l’activitat i els vostres noms.
    • Diapositiva 2: Dades comptables (resum).
    • Diapositiva 3: Ràtios calculats (amb gràfics).
    • Diapositiva 4: Conclusions i anàlisi.
    • Diapositiva 5: Recomanacions.
  2. Guardeu la presentació i lliureu-la mitjançant Google Classroom o Moodle.

Activitat Autònoma: Anàlisi de Ràtios Financers

Aquesta activitat té com a objectiu calcular i interpretar els ràtios financers a partir de dades fictícies d’una empresa, utilitzant eines digitals com Google Sheets i Canva. L’activitat es realitzarà al llarg de 4 dies i es lliurarà al final amb una presentació visual.

Dades Comptables de l’Empresa ABC S.L.

Balanç de Situació (en euros)

Actiu corrent: 45.000

Actiu no corrent: 65.000

Passiu corrent: 20.000

Passiu no corrent: 40.000

Patrimoni net: 50.000

Compte de Pèrdues i Guanys (en euros)

Ingressos totals: 125.000

Cost de les mercaderies venudes: 70.000

Despeses de personal: 30.000

Despeses financeres: 5.000

Amortitzacions: 10.000

Resultat de l’exercici: 10.000

Tasques a Realitzar

**Dia 1: Introducció als ràtios i lectura de les dades**

  1. Accediu a les dades comptables (aquest document).
  2. Mireu el vídeo tutorial disponible a Moodle o Classroom.
  3. Obriu la plantilla de Google Sheets compartida pel professor/a.

**Dia 2: Càlcul dels ràtios financers**

  1. Introduïu les dades comptables a Google Sheets.
  2. Calculeu els ràtios següents:

– Rendibilitat financera = Resultat de l’exercici / Patrimoni net.

– Rendibilitat econòmica = Resultat de l’exercici / Total actiu.

– Liquiditat = Actiu corrent / Passiu corrent.

– Solvència = Total actiu / Total passiu.

  1. Creeu gràfics visuals (gràfics de barres o circulars).

**Dia 3: Interpretació dels resultats**

  1. Redacteu una breu anàlisi dels resultats calculats.
  2. Reflexioneu sobre la situació financera de l’empresa:

– Fortaleses i debilitats.

– Recomanacions per millorar.

**Dia 4: Creació de la presentació visual**

  1. Utilitzeu Canva per crear una presentació amb 5 diapositives:

– Portada amb el títol i el vostre nom.

– Resum de les dades comptables.

– Ràtios calculats amb gràfics visuals.

– Conclusions i recomanacions.

  1. Lliureu la presentació a Google Classroom o Moodle.

Recursos Digitals

– Google Sheets: https://sheets.google.com

– Canva: https://www.canva.com

– Tutorial en vídeo: [Enllaç al vídeo al repositori del centre].

 

Conclusió sobre el Disseny d’Activitats a l’Aula i Fora de l’Aula

Dissenyar activitats tant per a la seva realització presencial a l’aula com per a la realització autònoma fora d’ella implica tenir en compte múltiples factors pedagògics, tecnològics i organitzatius. L’experiència de desenvolupar aquestes activitats m’ha portat a reflexionar sobre com cadascun dels dos enfocaments ofereix avantatges i inconvenients únics, que cal considerar per garantir un aprenentatge significatiu i eficaç.

 

1. Diferències fonamentals en el procés de disseny

A l’aula: El disseny d’activitats per a l’aula exigeix preparar materials i recursos que siguin interactius i fàcils de seguir en temps real. La proximitat del professorat permet adaptar l’activitat sobre la marxa, cosa que redueix el risc que els alumnes es perdin o no entenguin els conceptes. Per tant, les activitats a l’aula són més dinàmiques i flexibles, ja que la supervisió directa garanteix un control constant del ritme i dels continguts.

Fora de l’aula: En canvi, dissenyar activitats per a la seva realització autònoma requereix un plantejament diferent. És fonamental proporcionar instruccions clares, recursos accessibles i un calendari ben estructurat perquè els alumnes tinguin totes les eines necessàries per avançar sense suport immediat. Això implica una major previsió per part del professorat, ja que qualsevol confusió en les instruccions o falta de recursos pot generar barreres importants per als alumnes.

 

2. Avantatges i limitacions

2.1. Avantatges de l’activitat a l’aula

  1. Feedback immediat: Els alumnes poden resoldre dubtes a l’instant gràcies a la presència del professor/a, i aquest pot corregir errors en temps real. Això redueix el risc d’aprenentatge erroni o incomplet.
  2. Interacció i treball col·laboratiu: L’entorn físic fomenta la discussió i l’aprenentatge mutu. Les activitats en grup són més efectives i es poden dinamitzar amb eines digitals com pantalles interactives o programaris col·laboratius.
  3. Flexibilitat en l’execució: Si alguna part de l’activitat resulta complexa, es pot ajustar en el moment per garantir que els alumnes segueixin el ritme.

2.2. Limitacions de l’activitat a l’aula

  1. Dependència del temps disponible: Les activitats han de ser molt concretes i ajustades a la durada de la sessió, cosa que limita la profunditat amb què es poden tractar alguns continguts.
  2. Distraccions potencials: L’entorn físic pot introduir elements que distreguin l’atenció dels alumnes, com converses innecessàries o ús inadequat de dispositius digitals.
  3. Necessitat de recursos físics: Les aules han d’estar equipades amb les eines necessàries, i les limitacions tecnològiques poden restringir el potencial d’algunes activitats.

 

2.3. Avantatges de l’activitat fora de l’aula

  1. Foment de l’autonomia: L’alumnat aprèn a gestionar el seu temps i a ser responsable del seu propi procés d’aprenentatge. Això desenvolupa habilitats molt valorades al món laboral.
  2. Flexibilitat horària: Els alumnes poden adaptar les tasques al seu ritme personal i combinar-les amb altres obligacions acadèmiques o personals.
  3. Ús profund de recursos digitals: Les activitats autònomes incentiven l’ús d’eines com Google Sheets o Canva, que afavoreixen la creativitat i la professionalitat en la presentació de resultats.

2.4. Limitacions de l’activitat fora de l’aula

  1. Manca de suport immediat: Si els alumnes no entenen algun pas, poden frustrar-se o abandonar l’activitat. És clau que les instruccions siguin molt clares i detallades.
  2. Desigualtat d’accés als recursos: No tots els alumnes poden tenir accés fàcil a dispositius digitals o connexió a internet, cosa que pot crear desigualtats en l’aprenentatge.
  3. Risc de procrastinació: Sense supervisió, alguns alumnes poden postergar les tasques o fer-les de forma superficial.

 

3. Lliçons apreses a partir de les activitats desenvolupades

En el cas de les activitats dissenyades, vaig observar que:

  • L’activitat a l’aula: Va permetre crear una experiència d’aprenentatge molt participativa i col·laborativa. Els alumnes van resoldre dubtes sobre la marxa i van aprendre no només dels seus errors, sinó també dels dels companys. L’ús de Google Sheets a l’aula, guiat pel professor/a, va ser clau per entendre els càlculs financers.
  • L’activitat autònoma: Va ser més exigent pel que fa a la preparació de materials. La plantilla de càlcul i el tutorial en vídeo eren imprescindibles perquè els alumnes poguessin avançar amb seguretat. Malgrat això, l’activitat va potenciar la seva autonomia i creativitat, especialment en la preparació de les presentacions visuals amb Canva.

 

4. Avantatges d’un model híbrid

L’experiència em porta a concloure que un model híbrid, que combini activitats a l’aula i fora d’aquesta, és sovint la millor opció. Per exemple:

  • A l’aula: Es poden introduir els conceptes i guiar els alumnes en els primers passos, assegurant-se que entenen la metodologia i les eines.
  • Fora de l’aula: Es pot fomentar l’aplicació pràctica dels coneixements adquirits, permetent que els alumnes desenvolupin les tasques al seu ritme, amb un suport mínim però adequat.

 

5. Reflexió final

Dissenyar activitats per a ambdós contextos és un procés enriquidor però també exigent. És essencial conèixer les necessitats i el perfil del grup per adaptar els recursos i les instruccions. Tot i les limitacions de cada modalitat, l’ús de recursos digitals, com Google Sheets, Canva o tutorials en vídeo, proporciona un gran valor afegit i facilita l’aprenentatge. Aquest procés m’ha ensenyat a equilibrar la creativitat pedagògica amb la necessitat de proporcionar estructures clares, per garantir que l’alumnat pugui assolir els objectius d’aprenentatge en qualsevol entorn.