Com a docent jove amb un nivell acceptable de competència digital, la pràctica docent es converteix en una oportunitat constant de creixement, investigació i millora. En aquest article, vull reflexionar sobre els aspectes tècnics i metodològics que considero punts forts en la meva pràctica docent digital, així com les àrees que podrien beneficiar-se d’una millora.
Punts forts
1. Integració de la tecnologia al dia a dia: El meu nivell elevat de competència digital s’ha traduït en una integració efectiva de la tecnologia a l’aula. L’ús de recursos digitals, eines interactives i plataformes en línia (Google Drive / Google Classroom) ha millorat el compromís dels alumnes i ha afavorit un aprenentatge més dinàmic. A més, al mòdul d’ofimàtica treballem tot allò que és referent al paquet OFFICE de Microsoft, que té una utilitat infinita tant a l’aula com a la vida real.
2. Comunicació amb les famílies: He utilitzat canals de comunicació digitals com correus electrònics, plataformes educatives en línia i xarxes socials especials com Tellfy que ha facilitat una comunicació eficient amb les famílies dels alumnes per qualsevol mena de qüestió. Això crea una relació més estreta i col·laborativa entre l’institut i les famílies. A més, es una forma molt còmode i ràpida de comunicació.
3. Diversificació de les estratègies d’ensenyament: He adoptat una gamma àmplia d’estratègies d’ensenyament per adaptar-me a les diferents formes d’aprenentatge dels alumnes. Això inclou l’ús de projectes, treballs en grup, discussió en línia, activitats pràctiques per crear un entorn d’aprenentatge ric i variat, jocs en línia (Gamify), concursos en línia (Kahoot), etc.
4. Foment de la participació activa: He posat èmfasi en la participació activa dels alumnes, promovent la interacció i el debat a l’aula a través d’eines digitals (visualització de documentals, vídeos, càpsules formatives, el mateix PowerPoint de cada classe… Aquest enfocament estimula l’aprenentatge autònom i desenvolupa habilitats crítiques i de resolució de problemes.
Àrees de Millora
1. Adaptabilitat a la diversitat d’alumnes: Malgrat els esforços, reconec la necessitat de millorar en adaptar les meves estratègies d’ensenyament per atendre millor a la diversitat d’estils d’aprenentatge i necessitats dels alumnes.
2. Avaluació formativa més consistent: Intento millorar la consistència en l’ús d’eines digitals per dur a terme l’avaluació formativa dels alumnes i oferir una retroalimentació més constant als alumnes amb l’objectiu ajustar les pràctiques d’ensenyament segons les seves necessitats.
3. Avaluació en línia: Encara he d’implementar amb èxit plataformes d’avaluació en línia per vigilar el progrés dels alumnes i proporcionar retroalimentació immediata. Aquesta pràctica és molt beneficiosa per personalitzar l’aprenentatge i identificar àrees de millora de manera més ràpida. Ara mateix he d’aprendre més en eines digitals de seguiment d’avaluació dels alumnes.
L’autoavaluació constant és fonamental per evolucionar com a professional i proporcionar l’educació més efectiva possible. A través de la continuada adaptació i aprenentatge, es pot aspirar a una pràctica docent cada vegada més enriquidora i eficient, i ara mateix, això no es pot portar a terme a l’aula sense una bona competència digital.
D’aquesta manera, es importantíssim que com a docents, tinguem una competència digital suficient per donar resposta als reptes educatius del Segle XXI.Per a això, la Generalitat de Catalunya ofereix als seus docents una oferta de formació contínua molt extensa que promou l’actualització de coneixements dels professors catalans. En el meu cas, crec que el curs que més podria aprofitar és el següent:
Protecció de dades 1T
Considero que tinc una bona (encara que no suficient) competència digital en l’àmbit de creació de continguts de classes, activitats, projectes i organització d’un curs escolar. Malgrat això, no tinc cap formació tècnica en l’àmbit de protecció de dades de l’alumnat. De la teoria d’aquest primer mòdul sobretot m’emporto la importància que té el correcte tractament de les dades personals i privades dels alumnes, ja que sempre s’ha de garantir el dret a la privacitat, la confidencialitat i a la intimitat personal com recull la Constitució espanyola. M’agradaria també inculcar als meus alumnes la importància de garantir els drets digitals i també parlar sobre els riscos i amenaces que comporta l’activitat digital, tant de forma professional (com en el meu cas que soc docent i he de conèixer la legislació sobre aquest tema) com de forma personal (per exemple els riscos associats a les xarxes socials en nens i adolescents).
En la meva opinió, tant la ciberseguretat com el tractament segur de les dades dels alumnes són temes en què els docents hem d’estar instruïts al 100% i conèixer fil per randa la legislació, així podrem garantir els drets digitals dels nostres alumnes i a la vegada formar-los per minimitzar tots els riscos que pot comportar l’activitat digital personal.
Deixa un comentari