A continuació podreu trobar dues activitats dissenyades amb eines digitals.

Activitat de realització a l’aula

Aquesta activitat està dirigida a alumnes de PFI del perfil de Vendes, Oficina i atenció al públic. La Unitat Formativa triada per a aquesta activitat és de Tècniques bàsiques de comercialització (els mòduls de PFI només tenen una Unitat Formativa). Aquesta activitat està dissenyada per completar l’avaluació final un cop ja s’ha desenvolupat el temari i els alumnes coneixen els continguts.

El recurs utilitzat per fer aquesta activitat serà Kahoot, una pàgina web que et permet crear qüestionaris a la xarxa que després poden ser contestats pels alumnes a la classe, donant punts per resposta correcta i creant un rànkin amb els guanyadors.

  • Resultats d’aprenentatge: 

RA 1:  Munta elements d’animació del punt de venda i expositors de productes descrivint els criteris comercials que és precís utilitzar.

RA 2:  Disposa productes en lineals i expositors seleccionant la tècnica bàsica de marxandatge apropiada per a les característiques del producte.

  • Objectius d’aprenentatge de l’activitat: 

a) Consolidar el coneixement dels temes a treballar en el Kahoot

b) Coordinar-se amb el company de Kahoot

c) Treballar les tasques en equip

  • Recursos necessaris: 

a) Projector

b) Mòbils d’alumnes

c) Wi-Fi al centre

d) Ordinador connectat al projector

e) Material preparat pel docent: Kahoot online i full de respostes

  • Enunciat: 

Participa en una dinàmica interactiva del mòdul de Tècniques bàsiques de Comercialització amb el teu company de parella. Els temes a repasar son “Introducció al Márketing” i “Marketing al punt de venda: El Merchandising”.

 

  1. Responeu junts un Kahoot amb preguntes relacionades amb estratègies comercials, tàctiques de vendes i altres aspectes clau del màrqueting. Reforça la teva comprensió i col·labora per obtenir la puntuació més alta en aquesta experiència d’aprenentatge en equip. Tingueu en compte que sorgiran desavinences i diferents opinions amb la vostra parella, l’èxit que tingueu al qüestionari no només vindrà determinat pel vostre coneixement però també hi jugarà un paper molt important la coordinació amb la vostra parella. Al final del Kahoot coneixerem la parella guanyadora.
  2. Després responeu el Kahoot un altre cop sense el vostre company. Apunteu la puntuació que heu aconseguit en els dos casos. Responeu les següents preguntes:
  3. Heu aconseguit una puntuació superior o inferior?
  4. Per què creus que es degut aquesta diferència?
  5. Us heu posat d’acord en escollir la resposta?
  6. Com heu decidit conjuntament la resposta a triar?
  • Enllaç al Kahoot:  https://create.kahoot.it/details/b189ccc6-e820-4a37-af47-64c5dcc22e3d

Activitat de realització fora de l’aula

Aquesta activitat està dirigida a alumnes de PFI del perfil de Vendes, Oficina i atenció al públic. La Unitat Formativa triada per a aquesta activitat és de Ofimàtica i tècniques administratives.

El recurs utilitzat per fer aquesta activitat serà Microsoft Word i Microsoft Excel, dos dels programes ofimàtics més utilitzats. Els enunciats i la guia de l’activitat els he creat amb Word i Excel. Els alumnes hauran d’utilitzar el seu portàtil amb Microsoft Excel instal·lat per fer l’activitat. El resultat final s’haurà de tramitar a través d’una tramesa de Google Classroom.

  • Resultats d’aprenentatge: 

RA1: Tramita informació en línia aplicant eines d’Internet, intranet i altres xarxes. (Google Classroom)

RA2:  Realitza comunicacions internes i externes mitjançant les  utilitats  de  correu electrònic seguint les pautes marcades. (Google Classroom)

RA3: Utilitza les funcions bàsiques del processador de text amb destresa en la transcripció de documents simples i elementals, obtenint còpies exactes i inserint objectes. (Activitat Excel)

RA 4: Elabora documents utilitzant les aplicacions bàsiques de fulls de càlcul. (Activitat Excel)

  • Objectius d’aprenentatge de l’activitat: 

a) Aprendre les diferents característiques per modificar el de Cel·les i els seus continguts amb Microsoft Excel

b) Aprendre a seguir instruccions redactades

c) Potenciar l’autoaprenentatge a través de la guia proporcionada pel docent i pel mètode prova-error

  • Recursos necessaris: 

a) Portàtil

b) Aplicació de Microsoft Excel

c) Internet a casa de l’alumne

d) Compte de gmail de l’institut de l’alumne

e) Material preparat pel docent: Enunciat i guia de l’activitat

  • Enunciat: 

Si us plau consulteu aquest enllaç que us portarà a una pàgina on podeu descarregar l’enunciat i guia de l’activitat (enllaç a PDF) –>  Activitat Fora de l’aula – 3 exercicis

Reflexions

La realització d’aquesta tasca ha deixat molt clar que encara que utilitzem eines digitals i programes informàtics per a la creació de continguts i activitats, les implicacions que comporta el fet que els alumnes tinguin que realitzar una activitat a casa seva sense la supervisió i el suport del docent es clau per a que la nostra activitat sigui significativa per a l’aprenentatge de l’alumnat.

En la meva opinió quan planifiquem una activitat per a la seva realització a l’aula (utilitzant eines digitals) no es necessari tenir tants factors en compte en el disseny de l’activitat perquè el fet de que el docent estigui a l’aula pot ajudar a resoldre els dubtes (que sorgiran segur) i a proporcionar a l’alumne una guia no escrita (mitjançant orientacions, consells, com enfocar l’activitat, aclariments, etc.) que ajudi a guiar l’aprenentatge. És imprescindible que per que l’activitat tingui èxit el centre disposi d’una bona connectivitat, que en el meu cas, mai ha estat així (encara que tinc molt poca experiència com a docent i només he estat en dos centres, en una mica més d’un any) ja que la connectivitat Wi-Fi era d’una qualitat molt baixa i es feia necessari accedir a internet a través d’un cable de xarxa.

En el cas de l’activitat de realització fora del centre aquesta “guia” s’ha de substituir per una guia escrita, tipus manual d’instruccions, que a la pràctica és més difícil de seguir pels alumnes i molt menys motivadora que una activitat asíncrona.

En el meu cas, soc docent en un Programa de Formació i Inserció del perfil de Auxiliar de Vendes, Oficina i Atenció al públic i treballo amb una tipologia d’alumnat que necessita en la seva gran majoria necessita aquesta petita “empenta” per part del docent per animar-lo a seguir el seu procés d’aprenentatge.  A més a més, depèn en gran part del grup classe, però hi haurà alumnes que probablement no tinguin accés a internet o a un ordinador a casa seva, cosa que és indispensable per realitzar aquest tipus d’activitats. Per una altra part,  el treball asíncron permet que cada estudiant pugui anant aprenent al seu ritme sense les pressions temporals o ,en alguns casos, sense pressions o  dinàmiques d’influència negativa que es poden donar dintre del propi grup classe.

En conclusió, les eines digitals son instruments molt potents per la creació de materials i poder desenvolupar metodologies d’aprenentatge inclusives i  dinàmiques. D’altra banda, també és molt important impartir als alumnes una formació bàsica en eines digitals perquè molts d’ells, encara que estan molt acostumats a aparells com mòbils, ordinadors i televisió, no tenen el coneixement per utilitzar i realitzar les activitats amb aquestes eines de forma fluïda.