Soc Professor de Formació Professional d’alumnes de 1er curs del CFGM MEM (Manteniment Electromecànic). El curs està format per 28 alumnes, dels quals

  • 18 son immigrants que no parlen ni entenen be la llengua vehicular, la resta son alumnes catalanoparlants d’una ciutat mitjana i pobles del voltant.
  • 3 alumnes tenen TDAH.
  • Molts dels alumnes venen de fracassar en la ESO i com a últim recurs abans de plegar han fet aquest CF.
  • Molts d’alumnes estudien aquest CF perquè no saben que estudiar o perquè al CF on volien entrar no han tingut plaça.
  • Els nivells de matemàtiques per resoldre problemes tècnics bàsics considero que són baixos.
  • Les assignatures que jo imparteixo a classe són de caire teòric:
    • Sostenibilitat aplicada al sistema productiu.
    • Control metrològic i assajos.

Amb aquest context, he donat resposta a les preguntes següents:

A.- Quines creus que són les barreres més comuns que dificulten l’aprenentatge dels alumnes? 

Les barreres més comunes per als meus alumnes considero que podrien ser aquestes:

  1. Idioma: És complicat seguir una classe si la majoria d’alumnes no entenen bé la llengua en què s’imparteix.
  2. Problemes d’atenció: Amb TDAH, mantenir-se concentrat en una classe teòrica pot ser un autèntic repte.
  3. Falta de motivació: Si estudien aquest CF perquè no saben què estudiar, potser no estiguin massa interessats.
  4. Nivells baixos en matemàtiques i ciències: Sense una base sòlida en aquestes àrees, les assignatures tècniques poden semblar muntanyes insalvables.
  5. Fracàs escolar anterior: Si han tingut problemes a la secundària, poden portar arrossegant llacunes en coneixements bàsics.
  6. Diversitat cultural i socioeconòmica: Aquesta barreja pot complicar la dinàmica de la classe.
  7. Manca de recursos: No tenir els materials adequats per estudiar pot dificultar molt el procés d’aprenentatge.

En resum, amb totes aquestes barreres, hi ha una classe variada i plena de reptes. Els alumnes deuen de superar obstacles com l’idioma, la falta de motivació, els problemes d’atenció, i les llacunes en matemàtiques i ciències. També tenen el problema que ja venen de lluitar contra les dificultats que han arrossegat des de la secundària. L’activitat docent ha de incloure una mica de paciència, creativitat i suport, per poder-los ajudar a tirar endavant i a trobar el seu camí en el món laboral o continuar amb els estudis.

B.- Quines estratègies apliques a la teva aula per facilitar l’aprenentatge per a tothom?

Les estratègies pràctiques i efectives per al curs CFGM MEM de primer curs són:

  1. Aprenentatge Actiu: Cada sessió va seguida d’un test sobre el contingut de la classe i un projecte. Són activitats pràctiques, experiments i projectes que impliquen els alumnes directament. Això ajuda a mantenir l’atenció i motiva més que les classes només teòriques.
  2. Material Adaptat: Les sessions de teoria inclouen vídeos o notícies reals aparegudes en els mitjans de comunicació. Això és,  proporcionar materials en diferents formats (visuals i textuals)
  3. Grups Heterogenis: Dintre de les limitacions de l’aula, es creen grups de treball mixtos on els alumnes amb millor domini de la llengua puguin ajudar els seus companys immigrants.
  4. Estructura Clara i Consistent: Organitzar les classes amb una estructura perquè els alumnes sàpiguen què esperar i puguin seguir millor.
  5. Suport Addicional per TDAH: Donar instruccions clares i senzilles, utilitzar recursos visuals per acompanyar les explicacions, i permetre descansos cada 50 minuts per als alumnes amb TDAH.
  6. Gamificació: He inclòs a tots els projectes un trencaclosques amb les 10 paraules emprades durant la classe per tal que els alumnes que menys dominen la llengua es puguin familiaritzar i’introduir elements de joc a l’aprenentatge per fer que les classes siguin més divertides i motivadores.
  7. Feedback Regular: Amb les respostes als projectes que realitzen els alumnes, proporciono feedback perquè els alumnes sàpiguen en què estan millorant i on necessiten treballar més.
  8. Sessions de Repàs: En els mòduls on treballarem conceptes físics, dedico un  temps al principi del mòdul a repassar els conceptes matemàtics i les ciències bàsiques per assegurar-me que tots els alumnes tenen la base necessària per entendre els continguts tècnics.

Crear un bon ambient d’aprenentatge pels alumnes passa per adaptar-se a les seves necessitats i fer les classes interessants i pràctiques. Amb una barreja d’activitats dinàmiques, materials adaptats, grups de treball variats i una estructura clara, treballo per ajudar a superar les barreres com l’idioma, la falta de motivació i els problemes d’atenció. Sense oblidar repassar les bases de matemàtiques i ciències, i donar feedback en els projectes per motivar i guiar els alumnes. La paciència i creativitat són la clau per aconseguir que els alumnes tirin endavant.