Com a professor, per tal d’afavorir el seguiment actiu dels participants, es poden realitzar dinàmiques i crear documents com un organitzador gràfic i una rutina de pensament.
Dinàmiques per afavorir el seguiment actiu:
- Activar els coneixements previs: Dedicar temps a l’inici de cada sessió per activar els coneixements previs de l’alumnat, facilitant connexions amb el nou aprenentatge.
- Metodologies actives i variades: Utilitzar metodologies que fomentin la participació activa de l’alumnat. Algunes d’aquestes metodologies són:
- Treball cooperatiu: Organitzar activitats en grups on l’alumnat treballa de manera col·laborativa. El docent pren un paper de dinamitzador, mediador i facilitador de recursos.
- Aprenentatge entre iguals: Crear parelles d’alumnes amb un objectiu comú, on un fa de tutor i l’altre de tutorat.
- Aprenentatge Basat en Projectes (ABP): Partir d’un problema o centre d’interès negociat amb l’alumnat, on es construeixen nous aprenentatges a partir dels coneixements previs.
- Aprenentatge Basat en Problemes (ABP): L’alumnat s’organitza per resoldre un problema plantejat pel docent, identificant la demanda, plantejant hipòtesis i buscant solucions.
- Tallers: Proposar activitats educatives lúdiques, manipulatives, experimentals i vivencials.
- Ambients d’aprenentatge: Crear espais que fomentin la connexió entre experiències i coneixements previs, i la relació entre iguals.
- Classe invertida: L’alumnat revisa els continguts a casa i a l’aula es realitzen activitats pràctiques.
- Capses d’aprenentatge: Propostes de treball guiades, amb un repte per assolir, que permeten l’autogestió del temps i el treball cooperatiu.
- Situacions d’aprenentatge multinivell: Proposar activitats que ofereixin múltiples opcions de treball per a l’alumnat, responent a diferents nivells competencials i facilitant la participació.
- Flexibilitat: Adaptar les metodologies a les necessitats de l’alumnat, valorant quina és la més idònia en cada moment.
- Fomentar l’autonomia: Donar als aprenents eines per millorar la seva capacitat d’aprendre a aprendre.
- Retroacció: Oferir informació específica de forma constructiva per regular l’aprenentatge.
- Compartir objectius i criteris d’èxit: Assegurar que l’alumnat entengui els objectius d’aprenentatge i els resultats esperables.
- Promoure l’autoregulació: Fomentar la reflexió sobre el propi aprenentatge i la presa de decisions.
Documents:
- Organitzador gràfic:
- Un organitzador gràfic és una eina visual que mostra una seqüència ordenada d’accions per resoldre un problema o realitzar una tasca.
- Serveix per sintetitzar el coneixement, facilitant que l’alumnat activi la informació quan sigui necessari.
- La finalitat és guiar l’alumnat en la seva tasca.
- Es pot utilitzar com a base d’orientació, que és un instrument d’avaluació formativa que guia l’alumnat en el procés d’aprenentatge.
- Rutina de pensament:
- Són estratègies de pensament i d’acció (metacognició) que els docents poden utilitzar per fomentar la reflexió i l’autoregulació dels aprenentatges.
- Un exemple de rutina de pensament inclou les següents preguntes:
- Què he après?
- Com ho he après?
- Què m’ha resultat més fàcil, més difícil, més novedós?
- Com ho puc millorar? Per a què m’ha servit?
Aquests documents i dinàmiques ajuden a que l’alumnat esdevingui un aprenent expert, que és aquell que és capaç d’activar els coneixements previs, identificar, assimilar, jerarquitzar i organitzar la nova informació, i que s’enfoca en l’assoliment de la fita.