Situació d’aprenentatge “La serie de tu vida”. Llengua castellana i literatura, 2n d’ESO
Descripció de l’activitat original:
En les activitats de desenvolupament de la Situació d’Aprenentatge plantejada, els alumnes, seguint l’eix cronològic sobre la seva vida que van realitzar a la sessió anterior, han de començar a redactar i elaborar un total de vuit sinopsis (una per capítol) sobre la seva vida. Un cop elaborades, tenint en compte el treball realitzat amb anterioritat, han de desenvolupar la seva capacitat de síntesi i pensar els títols de cada capítol i de la sèrie i, a més, redactar la sinopsi de tota la sèrie sencera. Cal destacar que les sinopsis que s’han d’elaborar han de convidar als lectors a veure la sèrie i, sobretot, han de contenir les característiques vistes al llarg de la fase d’activació dels coneixements i activitats inicials.
Un cop analitzat això, es detecta que en l’activitat de desenvolupament no hi ha incorporada cap eina digital, per tant s’ha de dur a terme un gir per tal de minimitzar les barreres i maximitzar la participació de tots els alumnes i garantir el seu aprenentatge.
Barreres i dificultats que poden experimentar els alumnes:
Pel que fa a les necessitats cognitives específiques que pot presentar l’alumnat, el ritme d’aprenentatge amb l’activitat original plantejada es pot veure afectat ja que la planificació d’activitats consecutives pot resultar complicada per a estudiants que necessiten més temps per processar la informació, així com també la complexitat lingüística, ja que la tasca d’expressió escrita de les sinopsis pot resultar complicada per alumnes amb trastorns específics de l’aprenentatge, com per exemple dislèxia, TDAH, etc. D’altra banda, pel que fa a l’organització, l’estructuració d’una narrativa amb vuit moments pot sobrecarregar els alumnes amb dificultats per seqüenciar informació.
- Eina digital seleccionada per tal d’esborrar les barreres:
Donat que, com a mesura, en primer lloc, caldria reduir el nombre de capítols o permetre que els alumnes seleccionin menys moments clau, així com també proporcionar exemples prèviament completats de sinopsis i eixos cronològics i donar més temps addicional per als alumnes amb dificultats d’organització o memòria, l’eina digital seleccionada i que pot ajudar a superar les barreres identificades és la següent: “Miro” (semblant a MindMeister però amb menys a barreres d’accés).
- Modificació de l’activitat:
L’eina seleccionada facilita la creació d’esquemes, mapes conceptuals i plujes d’idees per estructurar les idees de manera visual. Així doncs, permet reduir la càrrega cognitiva associada a estructurar textos de manera seqüencial.
L’alumnat amb dislèxia o TDAH (que sol presentar més dificultats en les tasques d’expressió escrita) pot concentrar-se en el contingut amb més facilitat. A més, l’eina permet afegir o reestructurar idees que es poden modificar fàcilment, fet que beneficia als estudiants. D’altra banda, penso que l’eina és d’accés universal i integra conceptes tecnològics a l’aprenentatge, ja que inclou funcionalitats com suport multimèdia i ús de colors i imatges, fet que fa de l’eina digital atractiva per a diferents estils d’aprenentatge i nivells d’habilitat.
En definitiva, penso que la seva utilització encaixa amb el desenvolupament de competències digitals i personals, afavorint un aprenentatge actiu, creatiu i adaptat a les necessitats de cada alumne, tal com s’estableix en els vectors clau del currículum. Així doncs, aquesta metodologia pot esdevenir una solució inclusiva i eficaç per superar barreres en l’expressió escrita, ajudant l’alumnat a mobilitzar els seus aprenentatges de manera significativa.
En el següent enllaç trobareu el material digital necessari per a l’activitat.
Pel que fa a la reflexió sobre els desafiaments, estratègies efectives i impacte percebut en l’empoderament dels estudiants amb l’ús d’eines digitals, es pot visualitzar en el següent enllaç.
Deixa un comentari