Selecció de tecnologies digitals per a la retroacció i orientació:

Per a l’alumnat:

  1. Google Forms: (forms.google.com)
    1. Criteris didàctics: Permet crear qüestionaris, enquestes i formularis personalitzats amb diferents tipus de preguntes (opció múltiple, resposta curta, escala lineal, etc.). Facilita la recollida d’informació i l’avaluació de coneixements, interessos i opinions dels alumnes.
    2. Criteris ètics: Es pot configurar per garantir l’anonimat dels alumnes i la confidencialitat de les dades. Permet compartir els resultats de forma individualitzada o agregada, respectant la privacitat.
    3. Criteris tècnics: És una eina gratuïta, intuïtiva i fàcil d’utilitzar, accessible des de qualsevol dispositiu amb connexió a Internet. S’integra perfectament amb altres eines de Google Workspace for Education, com ara Classroom i Drive.

Com utilitzar-la:

Crear qüestionaris per avaluar els coneixements dels alumnes sobre diferents opcions acadèmiques i professionals.

Realitzar enquestes per conèixer els interessos i les preferències dels alumnes.

Recollir informació sobre les necessitats i les demandes dels alumnes en relació a l’orientació.

2. Padlet: (padlet.com)

Criteris didàctics: Permet crear murals digitals col·laboratius on els alumnes poden compartir idees, recursos i opinions en diferents formats (text, imatges, vídeos, enllaços, etc.). Fomenta la participació, la creativitat i l’intercanvi d’informació.

Criteris ètics: Ofereix opcions de privacitat per controlar l’accés als murals i garantir la seguretat dels alumnes. Permet crear un espai de respecte i col·laboració.

Criteris tècnics: És una eina gratuïta, accessible des de qualsevol dispositiu amb connexió a Internet i fàcil d’utilitzar. No requereix coneixements tècnics avançats.

Com utilitzar-la: 

Crear un mural per compartir informació sobre diferents opcions acadèmiques i professionals.

Fomentar la participació dels alumnes en debats i discussions sobre el seu futur.

Crear un espai on els alumnes puguin compartir les seves experiències i dubtes sobre l’orientació.

3. Kahoot!: (kahoot.com)

  • Criteris didàctics: Gamifica l’aprenentatge i fomenta la participació activa dels alumnes. Permet avaluar la comprensió dels conceptes de forma lúdica i motivadora.
  • Criteris ètics: Es pot configurar per evitar l’ús de noms inapropiats i garantir un ambient de respecte durant el joc.
  • Criteris tècnics: És una eina accessible des de diferents dispositius i fàcil d’utilitzar. Ofereix una gran varietat de qüestionaris ja creats i la possibilitat de crear-ne de nous.
  • Com utilitzar-la: Repassar conceptes abans d’un examen, introduir un tema nou, o fer una avaluació formativa al final d’una unitat didàctica.

Per a les famílies:

  1. Google Classroom: (classroom.google.com)
    • Criteris didàctics: Permet compartir informació sobre el progrés dels alumnes, les tasques pendents i les properes activitats. Facilita la comunicació entre el docent i les famílies.
    • Criteris ètics: Permet controlar la informació que es comparteix amb les famílies i garantir la privacitat dels alumnes.
    • Criteris tècnics: És una eina accessible des de diferents dispositius i fàcil d’utilitzar. Moltes famílies ja estan familiaritzades amb el seu ús.
    • Com utilitzar-la: Publicar anuncis, compartir enllaços a recursos, enviar missatges privats a les famílies i programar reunions virtuals.