Un dels objectius importants a assolir com a mestre especialista de música és que l’alumnat tingui una perspectiva global del fenomen musical i descobreixi i entengui els diferents estils, tendències , concepcions, finalitats, interessos…. de la música d’arreu del mon. Per aquest motiu una de les activitats programades dins l’àrea de música és la elaboració de la fitxa d’investigació científica; on s’estructuren un conjunt d’apartats o camps diferenciats i on s’hi barreja informació textual i audiovisual. En el cas de 6è de primària l’objectiu de les fitxes d’investigació a elaborar al llarg del curs seria l’anàlisi de les característiques de l’anomenada Música Moderna del segle XX i XXI afro-americana i anglosaxona (començant per les woork songs, els espirituals, el gòspel, el blues , el jazz fins arribar a la música dels nostres dies). Tenint present:
- Els aspectes musicals ( melodia, ritme, harmonia, influències, formes, mètrica, estructures, instrumentació….)
- La repercussió social provocada
- L’evolució històrica, etapes, confluències, mestissatges…. de cada gènere en particular
- Els representants més destacats
- Les efemèrides més rellevants de cada estil.
Els punts forts destacables en l’estratègia duta a terme mitjançant l’elaboració d’aquestes fitxes d’investigació científica, han estat dos. Un és la conscienciació de l’alumnat sobre la quantitat impressionat d’ informació que tenim a l’abast i de la necessitat d’establir uns criteris tot elaborant diverses estratègies de selecció online per tal de destriar la informació idònia i adequada de la que no ho és. També ha estat molt adequat utilitzar el programa MuseScore que els permet crear partitures musicals seguint unes instruccions explicades a classe i que aquestes partitures es puguin instrumentitzar ( dissenyar formacions musicals concretes) i que les puguin reproduir auditivament.
El que caldria millorar o abordar per tal de que la tasca fos més efectiva seria confegir un model digitalitzat de fitxa d’investigació fàcil d’omplir. També seria necessari implementar programes d’edició audiovisual , tipus Capcut, Viva vídeo App, clip champ, que permeten tallar, copiar , enganxar…..material audiovisual. Seria interessant cercar una plataforma o un programa que permetés tenir accés, per part de tot l’ alumnat, als treballs individuals de cada noi/a. Estaria bé elaborar rúbriques idònies i específiques que permetessin avaluar tot el treball (tant a nivell recerca i redacció com estratègies digitats emprades).
Com a conclusió veig que seria molt interessant poder aplicar les millores que diagnostico com a punts febles per tal que l’activitat quedi completa des de tots els punts de vista, recerca, síntesi, i competència digital.
Després d’haver fet la recerca en la web de Formació Docent en Cultura Digital, crec que el curs que s’adiu millor a les meves necessitats és el de Competència Digital Docent: creació de continguts audiovisuals i multimèdia A2.
La millora que m’ofereix aquest curs és la inclusió digital en un llenguatge , la música, on es contemplen constantment aspectes artístics i de creativitat i on les estratègies que m’ofereix el curs em permeten assolir plenament aquest objectiu.
L‘he escollit perquè s’adequa perfectament a totes les meves necessitats d’aprenentatge i em dona l’accés a continguts audiovisuals i multimèdia sobre la música; aportant un coneixement d’aquestes eines digitals i la seva manipulació per tal d’obtenir un objectiu alhora d’establir el mètode científic en la investigació i la recerca que es pretén dur a terme; tanmateix també m’aporta el desenvolupament d’un pensament crític i personal, un criteri particular i un postulat per part de l’alumnat en relació a allò investigat.
Deixa un comentari