Un dels objectius importants a assolir com a mestre especialista de música és que l’alumnat tingui una perspectiva global  del fenomen musical  i  descobreixi i entengui els  diferents estils, tendències , concepcions, finalitats, interessos…. de la música d’arreu del mon. Per aquest motiu una de les activitats programades dins l’àrea de música és la elaboració de la fitxa d’investigació científica; on s’estructuren un conjunt d’apartats o  camps diferenciats  i on s’hi barreja informació textual  i audiovisual. En el cas de 6è de primària l’objectiu de les fitxes d’investigació a elaborar al llarg del curs seria l’anàlisi de les característiques  de l’anomenada Música Moderna del segle XX i XXI afro-americana i anglosaxona (començant per les woork songs, els espirituals, el gòspel, el blues , el jazz fins arribar a la música dels nostres dies). Tenint present:

 

  1. Els aspectes musicals ( melodia, ritme, harmonia, influències, formes, mètrica, estructures, instrumentació….)
  2. La repercussió social provocada
  3. L’evolució històrica, etapes, confluències, mestissatges…. de cada gènere en particular
  4. Els representants més destacats
  5. Les efemèrides  més rellevants de cada estil.

 

Els punts forts destacables en l’estratègia duta a terme mitjançant l’elaboració d’aquestes fitxes d’investigació científica, han estat dos.  Un és la conscienciació de l’alumnat sobre la quantitat impressionat d’ informació que tenim a l’abast i de la necessitat d’establir uns   criteris  tot elaborant diverses  estratègies de selecció online per tal de  destriar la informació idònia i adequada de la que no ho és. També ha estat molt adequat utilitzar el programa MuseScore que els permet crear partitures musicals  seguint unes instruccions explicades a classe i que  aquestes partitures es puguin instrumentitzar ( dissenyar  formacions musicals concretes) i que les puguin reproduir auditivament.

El que caldria millorar o abordar per tal de que la tasca  fos més efectiva seria confegir un model digitalitzat de fitxa d’investigació fàcil d’omplir. També seria necessari implementar programes d’edició audiovisual , tipus Capcut, Viva vídeo App, clip champ, que permeten tallar, copiar , enganxar…..material audiovisual. Seria interessant cercar una plataforma o un programa que permetés tenir accés,  per part de tot l’ alumnat, als treballs individuals de cada noi/a. Estaria bé elaborar rúbriques idònies i específiques que permetessin avaluar tot el treball (tant a nivell recerca i redacció com estratègies digitats emprades).

Com a  conclusió veig  que seria molt interessant poder aplicar les millores que diagnostico com a punts febles per tal que l’activitat quedi completa  des de tots els punts de vista, recerca, síntesi, i competència digital.

Després d’haver fet la recerca  en la web de Formació  Docent en Cultura Digital, crec que el curs que s’adiu millor a les meves necessitats és  el de Competència Digital Docent: creació de continguts audiovisuals i multimèdia A2.

La  millora que m’ofereix  aquest curs és   la inclusió digital en un llenguatge , la música,  on es contemplen constantment   aspectes artístics i de creativitat i on  les estratègies que m’ofereix el curs em permeten   assolir plenament aquest objectiu.

L‘he escollit perquè s’adequa perfectament a totes les meves necessitats d’aprenentatge i em dona  l’accés  a continguts audiovisuals i multimèdia sobre la música; aportant un coneixement d’aquestes  eines digitals i la seva  manipulació  per tal d’obtenir un objectiu alhora d’establir el  mètode científic en  la investigació i la recerca  que es pretén dur a terme; tanmateix també m’aporta   el  desenvolupament d’un pensament crític i personal, un criteri  particular i un postulat per part de l’alumnat   en relació a allò investigat.