1. Selecció d’una unitat didàctica

Unitat Didàctica: El jazz i el Blues

Curs:6è primària

En aquesta unitat coneixerem els orígens del jazz i del blues, les característiques més importants de les  principals etapes de la seva evolució històrica. Treballarem l’estructura de l’obra i el concepte d’improvisació. Identificarem el ritme característic de l’estil, consolidant la figura rítmica apresa: el treset i introduint el conceptes rítmic : swing, walking, practicant aquests conceptes en la interpretació vocal de qualsevol cançó.  Experimentarem les possibilitats de la veu a través d’onomatopeies per acompanyar una audició de swing: l’anomenat scat. La dansa que treballarem serà un swing, per ballar en parella. Interpretarem melodies senzilles de jazz, amb flauta, percussió i instruments Orff.

  1. 3. Disseny d’una activitat de realització a l’aula

3.1.Redactar enunciat activitat

Tot interpretant jazz: Interpretar una peça musical a l’estil New Orleans (jazz clàssic),  modalitat quintet, tot creant les veus que manquen. S’haurà de transcriure l’obra i finalment gravar la interpretació.

3.2.Competències específiques d’àrea i objectius d’aprenentatge

Competències específiques d’àrea

Competència específica 3 :Experimentar i crear amb les possibilitats del so, la imatge, el cos i els mitjans digitals i multimodals, mitjançant activitats i experiències que incorporin l’aprenentatge autoregulat per expressar i comunicar coneixements, idees, sentiments i emocions.

3.1 Experimentar algunes possibilitats expressives i comunicatives del cos i de diferents eines d’expressió dels llenguatges artístics, a través de l’aplicació pràctica, amb curiositat, interès i afany de superació.

3.2 Produir creacions personals adaptades a una finalitat específica mitjançant l’expressió d’idees, sentiments i emocions utilitzant aprenentatges dels referents artístics treballats.

3.3 Documentar i compartir creacions personals, evidenciant empatia i respecte per les dels altres i acceptant-ne les diferents lectures i interpretacions.

Competència específica 4:  Dissenyar, elaborar i difondre creacions culturals i artístiques col·laboratives, assumint diferents rols, posant en valor el procés, per desenvolupar la creativitat, el sentit de pertinença i arribar a un resultat final.

4.1 Planificar els processos de disseny de produccions culturals i creacions artístiques col·laboratives treballant en la consecució d’un resultat final que compleixi uns objectius acordats mitjançant un enfocament coeducatiu basat en la igualtat i la perspectiva de gènere i en el respecte a la diversitat cultural.

4.2 Implicar-se i participar activament assumint i experimentant diferents rols en el procés de creació, fent servir elements de diferents llenguatges artístics i exercint responsabilitat i mostrant respecte.

4.3 Documentar i compartir les experiències creatives, gaudint del resultat final obtingut, descrivint les parts del procés creatiu i els rols establerts, valorant les opinions i sensacions dels altres, mitjançant un enfocament coeducatiu, basat en la igualtat, i el respecte a la diversitat cultural.

Objectius d’aprenentatge

  • Saber interpretar ritmes i melodies que contenen la figura rítmica : treset de corxeres i la seva variant anomenada swing: negra, corxera amb punt , semicorxera.
  • Interpretar instrumentacions i improvisar amb instruments de percussió
  • Interpretar amb instruments melòdics, principalment la veu i la flauta, melodies amb swing
  • Adquirir competència en l’ús de les tecnologies digitals per a l’aprenentatge i la col·laboració en relació amb l’àrea.
  • Elaborar i crear material sonor per part de l’alumnat i el mestre.
  • Avaluar i autoavaluar el grau d’assoliment dels objectius plantejats, detectar les dificultats sorgides i aplicar els recursos per solucionar-les
  • Crear partitures senzilles de manera individual i en petit grup sobre els aspectes musicals treballats, amb l’ajuda de programes informàtics.
  • Reconèixer a través de la lectura de ritmes i melodies els elements musicals apresos.
  • Aportar raonaments crítics entorn de l’aprenentatge, la interpretació, la lectura i la creació musical mitjançant programes informàtics.
  • Participar de manera activa en la millora de les propis resultats i del conjunt del grup amb esforç i raonaments constructius.
  • Mostrar interès per les noves tecnologies com a mitjà d’aprenentatge i gaudi amb la música.

 

3.3.Recursos digitals

Per elaborar partitures : transcriure melodia i harmonitzar a dues veus ( molt senzill) i poder escoltar el tema amb l’ instrumentació escollida : utilitzar MuseScore.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.musescore.playerlite&hl=es&gl=US

https://musescore.org/es

 

Per gravar la sessió musical i posteriorment poder manipular el so  obtingut: el programa Audacity

https://www.audacityteam.org/

 

https://audacity.softonic.com/

 

3.4 . Detallar les tasques a realitzar

Tot interpretant jazz:

  • Crear, amb els nens i nenes de la classe, grups de 5 o 6 alumnes, emulant les formacions  a quintet o sextet de jazz;  amb la idea d’interpretar una peça musical de jazz:  els instruments a utilitzar per dur a terme aquesta tasca seran: la veu, la flauta i instruments de percussió .
  • Repartir a cada alumne la partitura escollida pel mestre; serà una peça musical de jazz clàssic, a una veu, al més pur estil New Orleans,
  • Transcriure aquesta partitura musical al  MuseScore i escollir un instrument dels que permet el programa per poder escoltar-la.
  • Explicar com serà la forma i/o estructura de la peça: L’ estructura  serà pre-establerta pel mestre per poder ser interpretada per tot el grup.
  • Utilitzar el programa MuseScore per composar una segona veu per aquest tema, seguint les normes  i les directrius ja establertes de com crear segones veus. També afegiran un acompanyament percudiu obstinat senzill creat per ells mateixos.
  • Assajar amb tot el grup la peça: amb la segona veu composada,  el ritme obstinat creat i seguint la forma pre-establerta.
  • Gravar, amb l’equip de gravació de l’escola, la interpretació de la cançó, i utilitzar el programa Audacity, per poder manipular el so obtingut i millorar el resultat final.
  • Escoltar conjuntament les gravacions realitzades, i fer una valoració del grau d’assoliment dels objectius plantejats, seguint un model de rúbriques facilitat pel mestre.

4. Disseny d’una activitat de realització autònoma a casa. Penseu en situacions reals que podem viure, un confinament, un alumne que no pugui assistir al centre per una llarga malaltia…


4.1.Redactar enunciat activitat

El Jazz i la improvisació

A partir de la visualització del capítol 22 del programa Atrapa Sons que adjunto: observar i aprendre què és la improvisació , i el valor que té com a  eina musical fonamental en el  jazz. Descobrir diferents aspectes del món del jazz, tals com: Els grans solistes, els diferents estils, i diferents formacions.

4.2 Competències específiques d’area i objectius d’aprenentatge

Competències específiques d’àrea

Competència específica 1- Descobrir propostes artístiques de diferents cultures, èpoques i estils, mitjançant la percepció i la vivència, per desenvolupar la curiositat, el respecte i el gaudi

  • Distingir i valorar obres de manifestacions culturals i artístiques de diferents gèneres i estils, èpoques i cultures amb visió de perspectiva de gènere, evidenciant interès, curiositat i gaudi cap a aquestes, a través de la percepció i la vivència.
  • Analitzar manifestacions culturals i artístiques en diferents contextos a partir de l’exploració de les seves característiques establint relacions entre elles i valorant la diversitat que les genera.

Competència específica 2 Investigar i analitzar diferents manifestacions culturals i artístiques i els seus contextos emprant diversos canals i mitjans d’accés a la informació, per desenvolupar el pensament propi, la identitat cultural i l’esperit crític

2.1 Desenvolupar estratègies de forma personal i/o col·laborativa per a la cerca de manifestacions culturals i artístiques, a través de canals i mitjans d’accés a la informació. 2.2 Comparar i compartir múltiples lectures de diferents manifestacions culturals i artístiques que formen part del patrimoni de diversos entorns, analitzant els elements i les tècniques utilitzades que les caracteritzen i desenvolupant criteris de valoració propis, amb actitud oberta, de diàleg i de respecte.

2.3 Valorar i compartir les sensacions i emocions i evocacions produïdes per diferents manifestacions culturals i artístiques, atenent el seu context i relacionant-les de manera inclusiva amb la pròpia identitat cultural de manera respectuosa i dialogant

Objectius d’aprenentatge

  • Escoltar diferents audicions de jazz, swing
  • A partir d’uns paràmetres pre-establerts i dissenyats saber realitzar una recerca online
  • Reconèixer a través de l’audició un procediment  musical singular en el jazz , la improvisació
  • Reconèixer diferents formacions musicals
  • Adquirir competència en l’ús de les tecnologies digitals per a l’aprenentatge i la col·laboració en relació amb l’àrea.
  • Analitzar obres musicals i interessar-se pels seus autors a través del llenguatge audiovisual.
  • Avaluar i autoavaluar el grau d’assoliment dels objectius plantejats, detectar les dificultats sorgides i aplicar els recursos per solucionar-les
  • Saber cercar informació sobre autors i les seves obres, diverses èpoques i estils musicals i d’arreu del món.
  • Aportar raonaments crítics entorn de l’aprenentatge, la interpretació, la lectura i la creació musical mitjançant programes informàtics.
  • Participar de manera activa en la millora dels propis resultats i del conjunt del grup amb esforç i raonaments constructius.
  • Mostrar interès per les noves tecnologies com a mitjà d’aprenentatge i gaudi amb la música.

4.3.Recursos digitals

Aplicació Editor de Vídeos.  Cap cut : https://www.capcut.com/es-es/

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lemon.lvoverseas&hl=es&gl=US

 

Youtube  https://www.youtube.com/

 

4.4. Detallar les tasques a realitzar

– Visualitzar  el capítol 22 del programa Atrapa Sons (el jazz: la improvisació).

– Resoldre  el qüestionari plantejat  sobre la improvisació en el món del jazz .

– Seleccionar, del programa, un fragment on s’il·lustri com es duu a terme una improvisació musical i copiar-lo  al qüestionari. Fer-ho utilitzant el programa Cap Cut.

– Cercar  informació sobre dos dels músics de jazz destacats en aquest vídeo.

– Seleccionar la informació que sigui  més important i copiar-la , juntament amb alguna foto seleccionada.

– Cerca vídeos de   concerts de jazz dels següents estils:  New Orleans o Dixieland; Big Band de Swing i Be-Bop; un de cada estil i  copiar el link  de cada concert. Raonar la tria seguint els diferents paràmetres establerts a classe per tal de dur a terme  crítiques musicals.

4.5 Preparar un recurs digital de contingut que els alumnes hagin de consultar per realitzar l’activitat (a Moodle, a Classroom…).

Activitat al Classroom de Música de 6è de primària

Dividirem l’activitat en dues tasques per facilitar la comprensió i execució.

TASCA 1

Títol

El Jazz i la improvisació. TASCA 1

Instruccions

– Visualitzar  el capítol 22 del programa Atrapa Sons (el jazz: la improvisació).

– Resoldre  el qüestionari plantejat  sobre la improvisació en el món del jazz .

– Seleccionar, del programa, un fragment on s’il·lustri com es duu a terme una improvisació musical i copiar-lo  al qüestionari. Fer-ho utilitzant el programa Cap Cut.

Adjunta

Programa Atrapa Sons, capítol 22

https://www.youtube.com/watch?v=Fut_2_2RRXs

TASCA 2

Títol

El Jazz i la improvisació. TASCA 2

Instruccions

– Cercar  informació sobre dos dels músics de jazz destacats en aquest vídeo.

– Seleccionar la informació que sigui  més important i copiar-la , juntament amb alguna foto seleccionada (enviar la tasca en format word).

– Cerca vídeos de   concerts de jazz dels següents estils:  New Orleans o Dixieland; Big Band de Swing i Be-Bop; un de cada estil i  copiar el link  de cada concert. Raonar la tria seguint els diferents paràmetres establerts a classe per tal de dur a terme  crítiques musicals (envia la tasca en format word).

5. Reflexions

En el moment   de dissenyar una activitat d’aprenentatge mitjançant la utilització d’eines  digitals cal tenir molt present que el disseny de l’activitat sigui del tot adequat i que realment s’acompleixin tots els objectius d’aprenentatge proposats. Cal tenir en compte l’edat de l’alumnat  i el seu nivell de maduresa que els farà poder entendre i comprendre:  conceptes, informacions importants i rellevant,  objectius a assolir, procediments, i d’altres aspectes. També cal tenir molt present  el paper que  desenvolupa  la figura del mestre que  està present en tot el procés i que dirigeix a bon port tot el treball i que ha de actuar en funció de totes les diverses del seu alumnat, plantejant alternatives i solucions a tots els entrebancs o dificultats que sorgeixin en tot el procés .Cal tenir molt clares quines son les destreses digitals de l’alumnat i saber escollir d’entre la gran quantitat de recursos i  propostes digitals les més adequades i adients. La possibilitat  d’emprar  eines digitals en els processos d’aprenentatge dels alumnes enriqueix moltíssim la  millora de la comprensió, però cal ser molt curós a l’hora d’implantar tota aquesta infinitat de recursos .

Si , l’activitat a dissenyar ha de ser realitzada de forma autònoma, fora de l’aula , el nivell d’exigència de la seva adequació ha de ser molt gran, cal tenir molt present que les eines digitals escollides seran les més adequades, fàcils d’entendre, molt intuïtives i que no generin confusió i per tant  desànim. Hem de ser molt conscients que tots els dubtes i la diversitat de l’alumnat no es podrà atendre presencialment i haurà  de ser l’alumne qui sigui capaç de trobar alternatives i vies de solució . És per això que s’ha d’establir tot un protocol  i un disseny  acurat de connexió alumne- mestre. Recursos com el Classrom, xats, vídeo-conferències etc etc faciliten el recolzament pedagògic des de la distància.