Els resultats de la meva competència digital per part de l’eina Selfie for Teachers, revelen que l’àrea menys desenvolupada en el meu cas és la número 6 que fa referència al desenvolupament de la competència digital de l’alumnat. La meva puntuació en aquesta àrea és d’un 28% que correspon al nivell A2 (explorador). Per aquest motiu he escollit el seminari més actual que tracta aquesta àrea: https://www.youtube.com/watch?v=AxkXIDdt6zs
Aquest seminari, m’ha aportat més informació sobre aquesta àrea. Les competències clau dels docents pel que fa a aquesta àrea són les de dissenyar i implementar estratègies didàctiques concordes a les característiques i necessitats de l’alumnat, connectar amb les necessitats de l’alumnat a l’hora de buscar i gestionar la informació i presentar situacions d’aprenentatge significatives i rellevants en nivells de progressió de complexitat creixent i adequades a l’edat i el desenvolupament competencial de l’alumnat. Les competències que trobem dins d’aquesta àrea són, en primer lloc, la informació i alfabetització mediàtica que fa referència a les estratègies pedagògiques per desenvolupar la competència digital de l’alumnat, navegació, cerca i filtratge d’informació, criteris de qualitat per avaluar les fonts d’informació, etc. i una actitud crítica cap a la qualitat de les fonts d’informació. En segon lloc, la comunicació i col·laboració professional que implica l’ús de tecnologies digitals per comunicar-se, interactuar, compartir i col·laborar. I les normes de comportament en entorns digitals. En tercer lloc, la creació de continguts, per tant, tecnologies digitals que permeten expressar-se i crear continguts fent ús de mitjans digitals. Així com els drets d’autoria i propietat intel·lectual. També estratègies de pensament computacional i programació. En quart lloc, l’ús responsable i benestar digital que són les tècniques per protegir els dispositius, la protecció de dades, la privacitat, riscos i beneficis de la tecnologia digital, justícia social, protecció del medi ambient, normativa i sostenibilitat i garantia dels drets digitals. I per última, la cinquena és la resolució de problemes, que pretén estimular l’ús creatiu i crític de les tecnologies digitals. Així com nous coneixements tècnics per resoldre els problemes en entorns digitals. Quina és la finalitat del docent pel que fa a aquesta àrea? Doncs que l’alumnat utilitzi de manera creativa i responsable les tecnologies digitals per a la informació, la comunicació, la creació de continguts, el benestar i la resolució de problemes. A més a més, i el més important per a mi ha estat la presentació de diferents projectes molt adients per desenvolupar la competència digital de l’alumnat, com el Canal de reporters, el Focus, el New Space, el Pensament computacional, el MHM (Mobile History Map) i sobretot, conèixer que hi ha un Nodes de l’Àrea de cultura digital on queda recollida tota la informació referent a la Competència digital docent.
Pel que fa a la meva pràctica docent, considero que l’àrea 6 de la competència digital docent és possiblement la que m’ha sortit menys desenvolupada, ja que els últims anys he treballat a cicle inicial i en aquests cursos es prioritzen altres competències, ja que es troben en ple desenvolupament de la lectoescriptura. En canvi, quan he treballat en altres cursos, sobretot a cicle superior, sí que he treballat específicament la competència digital de l’alumnat introduint diferents recursos digitals per tal de desenvolupar les seves habilitats digitals. Per exemple, elaborant ells mateixos presentacions tipus PowerPoint o Prezi per tal de fer exposicions orals als seus companys/es o elaborar un document de forma col·laborativa amb eines digitals. A cicle inicial es realitzen treballs amb les TIC o amb aspectes previs a aquestes com és el pensament computacional, però potser caldria treballar més aspectes relacionats amb les competències digitals de l’alumnat.
Deixa un comentari