Activitat: Creació d’una guia turística digital de la nostra ciutat

Enunciat

En aquesta activitat us convertireu en guies turístics de la nostra ciutat, Santa Coloma de Gramenet. Treballareu en equips i, utilitzant els portàtils, creareu una guia digital per a visitants. Fent servir Google Sites, dissenyareu una pàgina web que reculli aspectes interessants de Santa Coloma, com els seus llocs d’interès, la història, la cultura, la gastronomia, les festes i tradicions locals, curiositats, i molt més. Cada grup es farà responsable d’una secció diferent de la guia i, al final, compartirem la guia amb tota l’escola perquè tots puguin descobrir més sobre la nostra ciutat!

Competències 

  • Competència digital (CD): Utilitzar eines tecnològiques per crear continguts digitals i col·laborar en entorns virtuals, desenvolupant una actitud responsable i crítica envers l’ús de la informació.
  • Competència comunicativa lingüística (CCL): Desenvolupar la capacitat d’escriure textos informatius de manera estructurada, adaptant el llenguatge al context i millorant l’expressió oral en la presentació de continguts.
  • Competència personal, social i d’aprendre a aprendre (CPSAA): Treballar en equip, assumint rols i responsabilitats, per aconseguir un objectiu comú.
  • Competència en consciència i expressions culturals (CCEC): Conèixer i valorar el patrimoni cultural de la comarca, fomentant el sentit de pertinença i respecte per l’entorn.

Objectius d’aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i analitzar informació sobre la ciutat, utilitzant fonts digitals i contrastant-ne la fiabilitat.
  2. Organitzar i redactar informació de manera estructurada, produint textos adequats i coherents que responguin a l’objectiu informatiu.
  3. Utilitzar eines digitals com Google Sites i Google Drive per crear continguts col·laboratius, desenvolupant les habilitats de publicació i comunicació en entorns virtuals.
  4. Fomentar el treball en equip en un entorn de respecte i col·laboració, assignant tasques i rols de manera que tots els membres del grup contribueixin a la creació de la guia.
  5. Conèixer i valorar l’entorn cultural local, a través de l’exploració dels elements geogràfics, històrics i culturals de la nostra ciutat, promovent el sentit de pertinença i de ciutadania activa.
  6. Millorar les habilitats d’expressió oral presentant el projecte final a la classe, treballant la comunicació clara i el domini de les tècniques de presentació.

Recursos digitals

Tasques a realitzar

  1. Divisió d’equips i assignació de seccions:
    • Cada grup triarà una temàtica per cobrir: festes, tradicions, llocs d’interés, etcètera.
  2. Cerca d’informació:
    • Cercar informació rellevant a internet o en altres recursos disponibles a l’escola.
    • Anotar la informació en un document compartit a Google Drive.
  3. Redacció del contingut:
    • Crear textos explicatius per a cada secció, adaptant-los al públic de la guia.
    • Revisar ortografia i gramàtica en grup.
  4. Creació de la pàgina a Google Sites:
    • Dissenyar la pàgina web de la guia a Google Sites, incorporant textos, imatges i mapes.
    • Cada grup editarà la seva secció, i coordinaran el format general per tenir una guia coherent.
  5. Presentació final:
    • Cada grup presentarà la seva part de la guia a la resta de la classe, explicant com han organitzat la informació.
    • Publicació de la guia a la web de l’escola, perquè altres cursos i famílies la puguin visitar.

Activitat de realització autònoma a casa. Kahoot sobre Santa Coloma de Gramenet.

Enunciat

 

Us proposem que creeu un Kahoot sobre Santa Coloma de Gramenet, la nostra ciutat. Al llarg dels pròxims 5 dies, treballareu de manera autònoma per investigar i recopilar informació interessant sobre els aspectes geogràfics, històrics, culturals i turístics de Santa Coloma. Utilitzareu la plataforma Kahoot per dissenyar un qüestionari interactiu que compartireu amb la classe. Al final, jugarem tots junts al Kahoot creat!

 

Competències 

  • Competència digital (CD): Utilitzar eines digitals per crear continguts interactius i compartir-los amb altres.
  • Competència comunicativa lingüística (CCL): Elaborar preguntes clares i concises que facilitin la comprensió del contingut.
  • Competència en consciència i expressions culturals (CCEC): Conèixer i valorar la riquesa cultural i històrica de la comarca.

 

Objectius d’aprenentatge

 

  • Investigar sobre diversos aspectes de la comarca, recopilant informació rellevant i actualitzada.
  • Crear un qüestionari interactiu a Kahoot amb preguntes i respostes sobre Santa Coloma de Gramenet, assegurant que siguin clares i atractives.
  • Desenvolupar habilitats de treball autònom i gestió del temps, planificant la investigació i la creació del Kahoot.
  • Compartir el qüestionari amb els companys i jugar al Kahoot a classe, fomentant la participació i el treball en equip.

 

Recursos digitals

Tasques a realitzar

  1. Dia 1: Comenceu la investigació sobre la nostra ciutat. Podeu buscar informació sobre aspectes geogràfics, monuments, esdeveniments històrics, festes tradicionals i altres temes rellevants. Utilitzeu Google Docs per anotar dades importants.
  2. Dia 2: Recopileu la informació i seleccioneu 10-15 dades o aspectes interessants que vulgueu incloure en el vostre Kahoot. Penseu en com podeu formular preguntes atractives que fomentin el debat.
  3. Dia 3: Creeu el vostre Kahoot. Accediu a la plataforma de Kahoot i dissenyeu el qüestionari amb les preguntes i les opcions de resposta. Asegureu-vos que les preguntes siguin variades (opció múltiple, veritable/fals, etc.) i atractives.
  4. Dia 4: Reviseu el vostre Kahoot. Demaneu a un company que el revisi i doni la seva opinió. Realitzeu les modificacions necessàries per millorar el qüestionari.
  5. Dia 5: Comparteix el vostre Kahoot amb la classe a través de Google Classroom. Prepareu-vos per jugar al Kahoot durant la propera sessió, on tots podreu participar i aprendre junts.

Recursos digitals de contingut

Per facilitar la realització d’aquesta activitat, es crearà un recurs digital a Google Classroom amb:

https://create.kahoot.it/details/323cbabb-0f88-44d5-805c-752927418d18

 

Reflexions

Quan dissenyem activitats per a la classe, tenim l’oportunitat d’interactuar directament amb els alumnes, cosa que ens permet ajustar les tasques a les seves necessitats i ritmes d’aprenentatge. Aquesta proximitat ens facilita oferir retroalimentació immediata, resoldre dubtes al moment i fomentar dinàmiques de grup que enriqueixen l’experiència educativa. Les activitats col·laboratives a l’aula no només promouen la socialització, sinó que també ajuden a establir un ambient d’aprenentatge més participatiu i motivador. A més, el mestre pot supervisar de prop el progrés dels alumnes, detectant dificultats que podrien requerir suport individualitzat.

D’altra banda, planificar activitats per a la realització autònoma a casa requereix un enfocament diferent. Aquesta modalitat fomenta l’autonomia i la responsabilitat dels alumnes, ja que han d’organitzar el seu temps i gestionar les tasques sense la supervisió directa del mestre. Aquesta flexibilitat pot ser especialment positiva per als alumnes que necessiten més temps per assimilar els continguts, així com per permetre’ls explorar temes que els interessin de manera més personalitzada. Aquest fet pot augmentar tant la seva motivació com la seva implicació.

No obstant això, també cal tenir en compte els reptes associats a l’aprenentatge autònom. No tots els alumnes disposen de les mateixes condicions a casa, ja sigui pel que fa a l’accés a recursos digitals o al suport familiar, cosa que pot generar desigualtats. A més, la manca d’interacció directa amb companys i mestres pot fer que alguns alumnes se sentin desmotivats o desorientats, especialment aquells amb necessitats educatives especials que podrien necessitar un seguiment més proper.

En conclusió, tant les activitats a l’aula com les que es realitzen fora d’aquesta són essencials per a l’aprenentatge. Cal trobar un equilibri entre ambdues, combinant la interacció directa amb la promoció de l’autonomia personal. A l’hora de dissenyar activitats, és imprescindible considerar la diversitat de necessitats dels alumnes i proporcionar recursos que garanteixin la igualtat d’oportunitats per a tots. Les eines digitals poden ser un gran aliat en aquest procés, sempre que siguin fàcils d’utilitzar i accessibles per a tota la comunitat educativa.