M4_A2_Criteris per seleccionar recursos digitals per avaluar.
Per l’alumnat:
- Google Classroom és una eina potent per a la gestió educativa, i es pot utilitzar de diverses maneres per oferir informació, retroacció i orientacions a l’alumnat. Aquí tens una descripció ampliada de com es pot implementar segons els criteris didàctics, ètics i tècnics:
Funcionalitats principals per a la retroacció i orientació
- Publicació de materials significatius i ordenats:
- Permet compartir documents, vídeos, presentacions i altres materials amb una estructura clara a través de temes o mòduls. Això ajuda a mantenir la coherència entre el que s’ensenya a classe i el que es comparteix a la plataforma.
- Es poden adjuntar rúbriques d’avaluació a les tasques perquè l’alumnat tingui clar quins són els objectius i criteris d’avaluació.
- Retroacció personalitzada:
- Els docents poden fer comentaris directes sobre els treballs dels alumnes, subratllant fortaleses i suggerint millores concretes. Això ajuda a proporcionar una retroacció constructiva i individualitzada.
- Els alumnes poden respondre als comentaris per clarificar dubtes, creant un diàleg entre docent i estudiant.
- Retroacció en temps real:
- Les tasques entregades es poden revisar ràpidament, i l’eina ofereix la possibilitat d’esmenar errors gairebé immediatament mitjançant comentaris o revisions directes.
- Amb les funcions de correcció en línia, es poden fer anotacions directes sobre documents (per exemple, en arxius de Google Docs o Slides).
- Seguiment del progrés:
- Google Classroom genera un registre d’activitats que permet veure qui ha lliurat tasques, quines estan pendents, i quines necessiten revisió.
- Els alumnes poden visualitzar les seves qualificacions i veure l’evolució del seu progrés en temps real.
Criteris ètics i tècnics aplicats
- Privacitat:
- Només l’alumnat inscrit al curs pot accedir als materials i comentaris. Google Workspace for Education compleix amb les normatives de privacitat com el RGPD.
- Les comunicacions entre alumne i docent són privades, cosa que protegeix la confidencialitat.
- Accessibilitat i inclusió:
- Google Classroom es pot utilitzar des de qualsevol dispositiu amb connexió a Internet. També inclou opcions per a alumnes amb necessitats especials, com la compatibilitat amb lectors de pantalla.
- Permet traduir continguts i utilitzar eines complementàries com el Google Translate per ajudar els estudiants no nadius.
- Estètica i organització:
- El disseny és senzill i intuïtiu, amb eines per organitzar fàcilment el contingut en seccions. Això redueix el temps que els alumnes han de dedicar a trobar informació.
Exemples d’ús concret
- Orientacions per a tasques:
- Els professors poden publicar vídeos explicatius curts per a cada activitat, assegurant-se que els objectius són clars i comprensibles.
- Es poden afegir rúbriques per valorar tasques que detallin cada criteri d’avaluació.
- Revisions periòdiques:
- Programar sessions de revisió mensuals, on es pengin informes resum amb els progressos i àrees de millora per a cada alumne.
- Espais de col·laboració:
- Mitjançant Google Docs o Slides compartits, els alumnes poden treballar col·laborativament en projectes, mentre els docents segueixen el procés en temps real i fan comentaris per guiar-los.
Amb aquesta implementació, Google Classroom no només actua com una eina per a l’organització i la gestió del curs, sinó també com un entorn de retroacció dinàmic, personalitzat i motivador per a l’alumnat.
- Kahoot és una eina interactiva que combina aprenentatge i diversió, perfecta per fomentar la participació de l’alumnat i oferir retroacció immediata. Aquesta ampliació detalla com implementar aquesta tecnologia segons els criteris didàctics, ètics i tècnics.
Funcionalitats principals per a la retroacció i orientació
- Avaluació formativa en temps real:
- Kahoot! permet crear qüestionaris interactius i jocs de preguntes que donen retroacció immediata a l’alumnat. Això els ajuda a identificar errors i àrees a millorar mentre estan motivats.
- Els docents poden analitzar les respostes en temps real i adaptar l’ensenyament segons les necessitats del grup.
- Personalització del contingut:
- És possible crear qüestionaris ajustats al contingut de classe, alineats amb els objectius d’aprenentatge.
- També es poden utilitzar plantilles ja existents o modificar-les per fer-les més rellevants.
- Gamificació com a estratègia motivadora:
- La competició amistosa entre alumnes augmenta el compromís i la participació.
- Els punts acumulats i la classificació creen una atmosfera d’aprenentatge dinàmica i motivadora.
- Accés a informes detallats:
- Després de cada sessió, Kahoot! genera informes amb els resultats individuals i grupals. Aquests informes permeten al docent identificar patrons d’errors, alumnes amb dificultats i temes que requereixen reforç.
Criteris didàctics, ètics i tècnics aplicats
- Criteris didàctics:
- Retroacció immediata i significativa: Les respostes correctes s’expliquen al moment, permetent als alumnes corregir els errors sobre la marxa.
- Focus en l’aprenentatge: Els qüestionaris poden incloure preguntes sobre conceptes clau que reforcen els continguts treballats.
- Construcció de coneixement col·lectiu: Es poden utilitzar preguntes debatibles que promoguin discussions entre els alumnes.
- Criteris ètics:
- Privacitat: Els resultats individuals es mantenen privats; només el docent té accés complet a les dades.
- Equitat: Les preguntes es poden dissenyar perquè siguin accessibles a tot l’alumnat, independentment del seu nivell acadèmic.
- Criteris tècnics:
- Interactivitat i accessibilitat: Compatible amb qualsevol dispositiu amb navegador web o l’aplicació de Kahoot!.
- Senzillesa d’ús: La interfície és intuïtiva tant per a docents com per a alumnes.
Ús pràctic i estratègies d’implementació
- Sessió de revisió abans d’un examen:
- Crear un Kahoot! amb preguntes relacionades amb el contingut que es valorarà en un examen.
- Revisar les respostes incorrectes en grup per aclarir dubtes abans de l’avaluació formal.
- Activitats d’inici de classe:
- Utilitzar Kahoot! com a activitat de motivació o per revisar contingut de la sessió anterior. Això ajuda a connectar l’aprenentatge i preparar el grup per al nou contingut.
- Progrés personalitzat:
- Assignar Kahoots com a tasques individuals perquè els alumnes puguin practicar al seu ritme. Els informes permeten al docent fer un seguiment del progrés personal.
- Activitats grupals:
- Dividir la classe en equips perquè resolguin un Kahoot! col·laborativament, fomentant el treball en grup i la resolució de problemes conjunta.
Exemple concret
Per un tema de matemàtiques:
- Crear un Kahoot! amb preguntes tipus:
- Càlculs ràpids per practicar la velocitat mental.
- Problemes reals que requereixin interpretació i càlcul.
- Explicacions automàtiques després de cada resposta, per reforçar el coneixement.
Aquest enfocament combina l’aprenentatge actiu amb la retroacció immediata, mantenint els alumnes motivats i compromesos.
- Edpuzzle és una eina educativa que permet personalitzar vídeos per convertir-los en activitats interactives, ideals per oferir retroacció i guiar l’aprenentatge de l’alumnat. A continuació, detallo com es pot aprofitar Edpuzzle segons els criteris didàctics, ètics i tècnics.
Funcionalitats principals per a la retroacció i orientació
- Vídeos interactius amb retroacció integrada:
- Permet inserir preguntes de tipus test, preguntes obertes o notes explicatives en qualsevol punt d’un vídeo. Això garanteix que l’alumne reflexioni i assimili el contingut mentre el visualitza.
- Els alumnes reben retroacció immediata després de respondre a les preguntes.
- Seguiment del progrés:
- Ofereix dades detallades sobre quins alumnes han visualitzat el vídeo, quant de temps hi han dedicat i les respostes que han donat a les preguntes. Aquest registre permet identificar les necessitats específiques de cada estudiant.
- Personalització dels materials:
- Els docents poden crear els seus propis vídeos o reutilitzar-ne d’altres disponibles a plataformes com YouTube, ajustant-los a les necessitats específiques de l’alumnat.
- Permet seleccionar només les parts rellevants d’un vídeo i afegir context o orientacions específiques.
- Aprenentatge autònom:
- Els alumnes poden accedir als vídeos des de qualsevol lloc i al seu ritme, afavorint l’aprenentatge personalitzat.
Criteris didàctics, ètics i tècnics aplicats
- Criteris didàctics:
- Significació i orientació: Els vídeos es poden dissenyar per vincular-se directament als objectius d’aprenentatge, reforçant continguts clau.
- Retroacció constructiva: Les preguntes i notes poden destacar els punts forts dels alumnes o aclarir errors comuns, ajudant-los a millorar.
- Personalització: Permet adaptar els materials a les necessitats de cada alumne, tant en contingut com en ritme.
- Criteris ètics:
- Privacitat: Les dades dels alumnes són confidencials i només accessibles al docent.
- Equitat: L’eina facilita l’accés igualitari al contingut educatiu, independentment del context personal o acadèmic de l’alumne.
- Criteris tècnics:
- Accessibilitat: Compatible amb diferents dispositius i navegadors, sense necessitat d’instal·lació prèvia.
- Interactivitat: Ofereix una experiència rica i dinàmica que millora l’aprenentatge actiu.
Ús pràctic i estratègies d’implementació
- Preparació de la classe (Flipped Classroom):
- Assignar vídeos interactius abans de les sessions presencials. Això permet als alumnes arribar a classe amb els conceptes bàsics treballats, deixant temps per a activitats pràctiques o discussions.
- Reforç de continguts:
- Crear vídeos per repassar conceptes difícils, amb preguntes que ajudin els alumnes a identificar i corregir errors freqüents.
- Avaluació formativa:
- Utilitzar Edpuzzle per crear tasques que serveixin com a autoavaluació, proporcionant retroacció immediata sobre el seu progrés.
- Projectes col·laboratius:
- Assignar vídeos on els alumnes han d’analitzar continguts i debatre les seves respostes en grups, fomentant el treball col·laboratiu.
Exemple concret
Per un tema de ciències naturals:
- Seleccionar un vídeo de YouTube sobre el cicle de l’aigua.
- Afegir preguntes interactives com:
- De tria múltiple: “Quin és el procés que transforma l’aigua en vapor?”
- Obertes: “Descriu el que passa durant la condensació.”
- Incloure notes explicatives que destaquin aspectes rellevants del vídeo, com ara imatges o esquemes aclaridors.
- Després, revisar les dades proporcionades per Edpuzzle per identificar quins alumnes necessiten reforç.
Edpuzzle no només facilita l’aprenentatge individualitzat, sinó que també permet als docents integrar la tecnologia al procés educatiu de manera efectiva.
Per a les famílies
Tokapp School és una eina de comunicació segura i eficaç entre el centre educatiu, els docents i les famílies. És ideal per garantir que la informació sobre el progrés de l’alumnat arribi de manera clara, ordenada i confidencial. A continuació, s’explica com implementar aquesta tecnologia d’acord amb els criteris didàctics, ètics i tècnics.
Funcionalitats principals per a la comunicació amb les famílies
- Comunicació instantània i segura:
- Permet enviar missatges privats o massius a les famílies, assegurant que rebin informació rellevant en temps real.
- Garanteix la privacitat de les dades personals dels alumnes i les famílies, ja que compleix amb la normativa RGPD.
- Registre d’informació compartida:
- Els missatges enviats queden registrats i es pot verificar si han estat llegits. Això és útil per assegurar que la informació ha arribat correctament.
- Compartició de documents i informes:
- Es poden enviar informes de seguiment personalitzats, circulars, autoritzacions o altres documents importants de forma digital.
- Recordatoris i notificacions:
- L’aplicació permet enviar notificacions automàtiques, com recordatoris de reunions, activitats, o dates límit per lliuraments o inscripcions.
- Feedback de les famílies:
- Les famílies poden utilitzar l’aplicació per respondre missatges o fer consultes als docents, facilitant una comunicació bidireccional i eficaç.
Criteris didàctics, ètics i tècnics aplicats
- Criteris didàctics:
- Clarificació d’objectius: La informació compartida a través de Tokapp està estructurada per ajudar les famílies a entendre els objectius i el progrés acadèmic dels seus fills.
- Orientació: Es poden oferir recomanacions sobre com donar suport a casa, reforçant el vincle entre escola i família.
- Criteris ètics:
- Privacitat: L’aplicació protegeix les dades personals i evita compartir informació en plataformes insegures com xarxes socials o correus electrònics genèrics.
- Transparència i justícia: Totes les famílies tenen accés igualitari a la informació i a la comunicació amb els docents.
- Criteris tècnics:
- Accessibilitat: Tokapp és compatible amb smartphones i ordinadors, i és fàcil d’utilitzar, fins i tot per famílies amb poca experiència en tecnologia.
- Fiabilitat: L’aplicació funciona de manera robusta i garanteix que els missatges arribin en temps real.
Ús pràctic i estratègies d’implementació
- Seguiment acadèmic:
- Enviar informes personalitzats mensuals o trimestrals sobre el progrés de cada alumne, incloent-hi assoliments, dificultats i orientacions específiques.
- Informació sobre activitats i esdeveniments:
- Notificar sobre excursions, reunions de pares, activitats extraescolars o esdeveniments del centre. Això ajuda a mantenir les famílies informades i involucrades.
- Comunicació personalitzada:
- En cas de situacions específiques (per exemple, baixes per malaltia, dubtes sobre tasques), es poden establir canals de comunicació personal i confidencial amb les famílies.
- Suport i orientació:
- Proporcionar consells sobre com les famílies poden ajudar els seus fills a gestionar el temps d’estudi, reforçar habilitats bàsiques o preparar-se per a exàmens.
- Resolució de dubtes:
- Obrir canals de consulta directa on les famílies puguin plantejar preguntes o inquietuds sobre el progrés educatiu dels seus fills.
Exemple concret d’ús
Escenari: Seguiment del rendiment escolar
- Al final del primer trimestre, es prepara un informe individualitzat per a cada alumne amb informació sobre:
- Els resultats acadèmics.
- Les àrees de millora detectades.
- Suggeriments d’activitats per fer a casa.
- L’informe es comparteix a través de Tokapp en format PDF, amb un missatge explicatiu que convida les famílies a concertar una reunió si tenen dubtes.
Escenari: Recordatori de reunions
- Uns dies abans d’una reunió de classe, s’envia una notificació automàtica recordant la data, hora i temes a tractar. Això ajuda a garantir una alta participació.
Tokapp School és una eina versàtil que millora la comunicació entre el centre educatiu i les famílies, fomentant la transparència i la col·laboració per afavorir el desenvolupament educatiu dels alumnes.
Deixa un comentari