Selecció del recurs
He escollit com a recurs digital l’eina Kahoot, una plataforma interactiva que permet crear qüestionaris i jocs educatius en línia. És una eina molt utilitzada en l’àmbit educatiu perquè facilita l’aprenentatge gamificat i l’avaluació contínua de l’alumnat.
Llista de comprovació:
  • Qualitat Tècnica:  En aquest sentit, cal destacar que el Kahoot és una eina digital compatible amb qualsevol dispositiu amb accés a internet (ordinadors, tauletes, mòbils), i que a més és intuïtiva tant per als docents com per als alumnes. Per tant:
    • El recurs és compatible amb els dispositius i el programari utilitzat a l’aula? [Sí]
    • És fàcil d’usar i intuïtiu? [Sí]
  • Veracitat:
    • Les fonts d’informació són fiables? [Sí], si son creades pel docent. Hi ha d’altres Kahoots que són creats per la resta de la comunitat educativa que s’haurien de revisar, ja que poden contindre errades o informació falsa.
    • La informació és consistent amb altres fonts de prestigi? [Sí] si son creades pel docent. Hi ha d’altres Kahoots que són creats per terceres persones de dintre o fora de la comunitat educativa que s’haurien de revisar.
  • Rellevància: L’eina digital Kahoot  és molt versàtil ja que permet dissenyar activitats educatives alineades amb els objectius del currículum, així com adaptades a diferents nivells educatius i àrees de coneixement.
    • El recurs està alineat amb els objectius del currículum? [Sí]
    • És adequat per al nivell educatiu de l’alumnat? [Sí]
  • Protecció i Gestió: Quan parlem de seguretat digital, el Kahoot ofereix diverses eines per protegir els drets d’autor. Així doncs, els comptes de Kahoot permeten que els continguts creats es gestionin en un entorn controlat, limitant-ne l’accés a usuaris autoritzats. A més a més, els qüestionaris creats es poden configurar amb privacitat i amb permisos específics per evitar que siguin modificats o compartits sense autorització.
    • El recurs respecta els drets d’autor? [Sí]
    • Es pot catalogar i posar a disposició de manera segura en entorns educatius? [Sí]
Taula d’Avaluació:
Recurs Qualitat Tècnica Veracitat Rellevància Protecció i Gestió
Kahoot
Kahoot és compatible amb qualsevol dispositiu amb accés a internet (ordinadors, tauletes, mòbils), i és una eina molt intuïtiva tant per als docents com per als alumnes. Les fonts d’informació poden ser generades pels docents, garantint la fiabilitat dels continguts creats. A més, es poden utilitzar qüestionaris de tercers, verificant prèviament la seva veracitat. Kahoot permet dissenyar activitats educatives alineades amb els objectius del currículum, adaptades a diferents nivells educatius i àrees de coneixement. Kahoot ofereix eines per protegir els drets d’autor, ja que els continguts creats es poden gestionar de manera segura a través de comptes controlats.

Informe Final:

He triat Kahoot perquè és una eina digital molt útil per dinamitzar les classes i fomentar la participació activa dels alumnes. Compleix amb els criteris de la llista de comprovació, ja que és compatible amb múltiples dispositius, intuïtiva d’utilitzar, fiable en les fonts d’informació que es poden verificar, i molt rellevant per als objectius educatius. A més, garanteix el respecte dels drets d’autor. Es pot utilitzar eficaçment per fer activitats interactives, avaluacions o reforçar conceptes de manera lúdica, i facilita un seguiment immediat dels progressos dels alumnes.

D’altra banda, a nivell de protecció de dades i drets d’autor, Kahoot ofereix configuracions de privacitat, com ara la possibilitat de limitar l’accés als qüestionaris a usuaris concrets i restringir la capacitat de compartir o editar contingut sense permís. A més, garanteix el respecte pels drets d’autor mitjançant l’establiment opcions que permeten a l’autor mantenir el control del material creat dins d’un compte protegit. Aquesta seguretat fa que Kahoot sigui una opció fiable per utilitzar en entorns educatius en els quals com sabem la protecció de dades és fonamental.

En conclusió, podem afirmar que aquesta eina digital es pot utilitzar eficaçment per fer activitats interactives, avaluacions o reforçar conceptes de manera lúdica, i que a més facilita un seguiment immediat dels progressos dels alumnes.