Propostes de Millora per a l’Ús Inclusiu de les Tecnologies a l’Aula

A continuació, comparteixo tres situacions d’aula on podríem millorar l’ús de les tecnologies, juntament amb propostes que ens poden ajudar a afrontar aquests reptes.

Per començar, analitzem el repte de l’accés limitat als recursos digitals. En un grup d’alumnes amb accés desigual a la tecnologia, plantejo com podem assegurar que tothom tingui les mateixes oportunitats d’accedir als continguts digitals.

  • Problemes detectats: en aquest cas serien les diferències socioeconòmiques que afecten l’accés equitatiu als recursos digitals (dispositius i connexió a internet).
  • Propostes de millora: es pot crear un sistema de prèstec de dispositius per assegurar que els alumnes amb menys recursos en tinguin accés durant les classes. A més de fomentar l’ús de materials descarregables (PDFs i vídeos) així com proposar treballs que es puguin realitzar fora de línia. També es pot explorar el suport d’entitats locals per oferir connectivitat o accés a espais amb internet gratuït com biblioteques o espais per a joves.
Respecte del segon punt: es parla de la baixa participació en activitats digitals. Així doncs alguns alumnes no s’involucren activament en aquestes activitats i mostren poc interès per les eines tecnològiques que es proposen.
  • Problemes detectats: algunes activitats no aconsegueixen captar l’interès dels alumnes o estan massa enfocades a la tecnologia sense una finalitat clara per a ells.
  • Propostes de millora: incorporar activitats amb un enfocament en l’aprenentatge pràctic i contextualitzat, com projectes sobre temes que l’alumnat trobe del seu interès. L’ús de metodologies com l’aprenentatge basat en projectes (ABP) mitjançant eines com Padlet o Google Slides pot facilitar el treball col·laboratiu i fomentar l’interès per part dels estudiants ja que els fa connectar-se amb els seus interessos personals.
Pel que fa a l’últim cas, ens trobem amb la necessitat d’adaptar els recursos digitals, ja que els que tenim no són prou accessibles ni estan adaptats per a alumnes amb necessitats especials.
  • Problemes detectats: En aquest cas els recursos digitals no són accessibles per a tots l’alumnat, especialment per aquells amb necessitats visuals o auditives.
  • Proposta de millora: Es poden adaptar els recursos amb subtítols, audiodescripcions i formats accessibles per a discapacitats visuals o auditives, com NaturalReader o el lector de pantalla de Google Docs. També, es podrien utilitzar plataformes com Microsoft Edge, que permet augmentar la mida del text i adaptar continguts visuals, garantint així que els materials siguin comprensibles per a tots i cadascun dels i les alummes de l’aula.