Millora de la Formació Digital del Professorat i Comunicació Família-Centre a l’Institut Ramon Barbat i Miracle
Contextualització del Centre i Justificació de la Tria
L’Institut Ramon Barbat i Miracle ha fet avenços significatius en la digitalització de l’ensenyament. Malgrat això, l’ús de les tecnologies digitals per part del professorat i la comunicació amb les famílies presenta mancances que limiten l’eficàcia d’aquestes eines. Això es pot observar a través de les dades obtingudes en l’informe SELFIE i l’anàlisi de l’Estratègia Digital de Centre (EDC), on es detecta una diferencia significativa en la competència digital entre els docents i una utilització millorable dels canals digitals per a la comunicació amb les famílies.
El context actual requereix que el professorat no només domini les eines digitals bàsiques, sinó que també pugui aplicar-les de manera estratègica per personalitzar l’aprenentatge i fomentar la inclusió. Així mateix, una comunicació fluida i estructurada amb les famílies és essencial per garantir una col·laboració efectiva en l’educació dels alumnes. La manca de coherència en l’ús d’eines com Alexia i altres canals digitals ha generat dificultats en la participació activa de les famílies en la vida educativa del centre.
Aquestes àrees d’actuació estan alineades amb els continguts treballats en la formació B2, especialment pel que fa a la creació de continguts digitals i l’ús d’entorns de comunicació col·laboratius. Per tant, és necessari establir estratègies que assegurin una formació contínua del professorat i una comunicació digital més eficaç amb les famílies.
Propostes de Millora
Com a propostes de millora d’aquests aspectes que he proposat anteriorment plantejo les següents:
D’una banda, es pot dur a terme una millora en el calendari Anual de Formació Digital del Professorat. D’aquesta manera com a proposta es podria dissenyar un pla de formació digital anual que inclogui mòduls específics sobre la creació de continguts multimèdia, l’ús d’eines col·laboratives i metodologies inclusives que fomentin la personalització de l’aprenentatge.
Entre les accions concretes que es poden dur a terme trobem les següents:
- Sessions formatives trimestrals:
Cada trimestre s’organitzaran sessions de formació obligatòries dirigides a tot el claustre. Aquestes sessions es dividiran en nivells segons la competència digital dels docents, de manera que tant el professorat amb menys experiència com aquells més avançats puguin aprendre i millorar les seves habilitats. Els temes inclouran:- Creació de continguts multimèdia: Ús d’eines com Screencastify per enregistrar classes, crear tutorials i continguts interactius.
- Col·laboració en entorns digitals: Utilització de Padlet i altres eines per fomentar el treball col·laboratiu entre docents i alumnes.
- Metodologies inclusives: Formació en adaptació de continguts per alumnes amb necessitats específiques utilitzant tecnologies accessibles, com Google Workspace (que inclou totes les eines com classroom, drive, etc).
- Sistema de mentoratge:
Per garantir una aplicació efectiva del que s’aprèn, es crearà un sistema de mentoratge en què els docents amb més experiència digital ajudin els companys amb menys competència. Cada mentor tindrà un grup assignat i proporcionarà suport continuat, resolent dubtes i oferint orientació pràctica durant el curs. - Repositori de recursos digitals:
Es desenvoluparà un repositori digital accessible per a tot el professorat, on es recolliran els materials formatius, guies pràctiques i exemples de bones pràctiques. Aquest espai també permetrà compartir recursos creats pels mateixos docents, fomentant una cultura de col·laboració i aprenentatge mutu.
D’altra banda, es pot plantejar treballar en una millora de la Comunicació Digital Família-Centre. La meva proposta en aquest sentit es basa en crear un pla de comunicació digital estructurat, integrant de manera eficaç eines com Alexia i Google Meet per assegurar una comunicació fluida i coherent amb les famílies.
Entre les accions concretes que es poden dur a terme hi hauria les següents:
- Elaboració de tutorials digitals:Es produiran vídeos tutorials senzills sobre l’ús d’Alexia i altres eines digitals, dirigits a les famílies. Aquests tutorials estaran disponibles a la web del centre i explicaran com accedir a la informació acadèmica, consultar qualificacions, comunicar-se amb el tutor i utilitzar altres funcionalitats.
- Tallers informatius al principi de curs: S’organitzaran tallers presencials i virtuals per familiaritzar les famílies amb les eines digitals del centre. Aquests tallers es dividiran en grups petits per assegurar una atenció personalitzada, i es revisarà l’ús de les eines amb exemples pràctics, facilitant que totes les famílies, independentment del seu nivell de competència digital, puguin seguir el ritme d’aquests tallers.
- Calendari de reunions periòdiques virtuals:
Es programaran reunions virtuals periòdiques entre tutors i famílies per fer un seguiment més proper de l’evolució acadèmica dels alumnes. A més, s’utilitzaran plataformes com Google Meet per facilitar aquestes entrevistes, assegurant una comunicació directa i accessible sense la necessitat de desplaçaments físics. - Establiment de canals de feedback:
Es crearan espais digitals on les famílies puguin proporcionar comentaris sobre la seva experiència amb les eines digitals del centre. Això permetrà recollir informació valuosa per ajustar i millorar el pla de comunicació digital segons les necessitats reals de la comunitat educativa.
Beneficis Esperats
Amb tot això, aquestes accions permetran millorar significativament tant la competència digital del professorat com la implicació de les famílies en el procés educatiu. En concret, els beneficis esperats inclouen:
- Homogeneïtzació de les competències digitals docents: La formació contínua i el sistema de mentoratge asseguraran que tot el claustre disposi de les eines i habilitats necessàries per aplicar metodologies digitals innovadores. Això augmentarà l’eficàcia pedagògica i afavorirà una millor personalització de l’aprenentatge.
- Millora de la cohesió educativa: Amb una comunicació més fluida i estructurada, les famílies podran implicar-se més activament en l’educació dels seus fills. Això contribuirà a crear un ambient col·laboratiu on docents, alumnes i famílies treballin conjuntament per aconseguir els objectius educatius.
- Augment de la satisfacció i confiança de la comunitat educativa: Les famílies es sentiran més connectades amb el centre i podran accedir a la informació de manera més fàcil i àgil. A més, el professorat disposarà d’un suport continuat per integrar tecnologies digitals en la seva pràctica diària, reduint l’estrès associat a la implementació de noves eines.
En definitiva, aquestes propostes contribuiran a un centre més digitalitzat, inclusiu i comunicatiu, d’acord amb els objectius marcats pel pla d’Estratègia Digital i les necessitats de la comunitat educativa.
Bibliografia
El material sobre el qual he basat la meva proposta de millora de l’EDC del centre Institut Ramon Barbat és:
Deixa un comentari