Com de car ens surt prendre un refresc?
L’activitat dissenyada analitza les begudes ensucrades i té per objectiu que l’alumnat de 1r d’ESO investigui els efectes de les begudes ensucrades en la salut, el seu cost econòmic, i proposin alternatives de consum saludable. L’alumnat treballarà en grups per analitzar la composició d’aquestes begudes, crear gràfics comparatius, redactar un informe i dissenyar una campanya digital de conscienciació.
OBJECTIUS D’APRENENTATGE
Els objectius d’aprenentatge que es deriven d’aquesta activitat són els següents:
- Analitzar els components i efectes de les begudes ensucrades en la salut.
- Comprendre l’impacte econòmic del consum d’aquestes begudes.
- Proposar una alternativa saludable.
- Desenvolupar i compartir continguts digitals utilitzant eines TIC per crear una campanya de sensibilització.
COMPETÈNCIES DIGITALS
En aquesta activitat es posen en pràctica les següents competències digitals:
- Competència 6.1: Alfabetització mediàtica i tractament de la informació: Els alumnes buscaran, seleccionaran i avaluaran informació de fonts fiables sobre els efectes de les begudes ensucrades i crearan gràfics comparatius utilitzant eines digitals.
- Competència 6.3: Creació de continguts digitals: Cada grup elaborarà una campanya de sensibilització digital que inclourà infografies i vídeos per fomentar alternatives saludables.
CONEIXEMENTS, HABILITATS I ACTITUDS
- Coneixements: sabers sobre salut (efectes del sucre), economia (cost de consum), i aspectes bàsics de nutrició.
- Habilitats: Recerca d’informació digital, ús d’eines per a la creació de gràfics i vídeos, treball col·laboratiu.
- Actituds: Esperit crític en l’anàlisi de fonts, responsabilitat digital, i treball en equip.
NIVELL EDUCATIU
Aquesta activitat està dirigida a l’alumnat de 1r d’ESO i s’emmarca dins d’un projecte interdisciplinari que inclou a diverses matèries d’àrees científiques.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Els criteris d’avaluació es basen en els següents criteris:
- Anàlisi i tractament de la informació: Capacitat per cercar informació fiable i sintetitzar-la adequadament.
- Creació i difusió de continguts: Capacitat per elaborar materials (infografies, gràfics, vídeos) utilitzant eines TIC i respectant els drets d’autor i les diferents fonts d’informació.
- Participació i col·laboració: Qualitat del treball en equip i de les aportacions individuals al projecte.
- Presentació oral: Claredat, creativitat i estructuració de la presentació en l’exposició oral.
INDICADORS D’ASSOLIMENT
En la següent rúbrica es detalla com s’avalua cada criteri i indicador d’assoliment:
DESENVOLUPAMENT DE L’ACTIVITAT
Les activitats clau seran:
- Recerca inicial i debat: Reflexionar sobre les begudes que consumeixen els joves d’avui en dia i investigar la seva composició.
- Creació de continguts digitals: A partir de les dades obtingudes, crear gràfics i infografies utilitzant eines digitals.
- Disseny d’una campanya: Preparar materials digitals per conscienciar sobre alternatives saludables, utilitzant eines com Canva o PowerPoint.
- Presentació i avaluació col·laborativa: Presentació del projecte davant la classe autoavaluació i avaluació entre iguals (coavaluació).
CONCLUSIÓ
Aquesta proposta permet treballar competències digitals essencials en el context d’un projecte interdisciplinari, i fomenta el pensament crític sobre hàbits de consum.
Deixa un comentari