Com de car ens surt prendre un refresc?

L’activitat dissenyada analitza les begudes ensucrades i té per objectiu que l’alumnat de 1r d’ESO investigui els efectes de les begudes ensucrades en la salut, el seu cost econòmic, i proposin alternatives de consum saludable. L’alumnat  treballarà en grups per analitzar la composició d’aquestes begudes, crear gràfics comparatius, redactar un informe i dissenyar una campanya digital de conscienciació.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

Els objectius d’aprenentatge que es deriven d’aquesta activitat són els següents:

  • Analitzar els components i efectes de les begudes ensucrades en la salut.
  • Comprendre l’impacte econòmic del consum d’aquestes begudes.
  • Proposar una alternativa saludable.
  • Desenvolupar i compartir continguts digitals utilitzant eines TIC per crear una campanya de sensibilització.

COMPETÈNCIES DIGITALS

En aquesta activitat es posen en pràctica les següents competències digitals:

  • Competència 6.1: Alfabetització mediàtica i tractament de la informació: Els alumnes buscaran, seleccionaran i avaluaran informació de fonts fiables sobre els efectes de les begudes ensucrades i crearan gràfics comparatius utilitzant eines digitals.
  • Competència 6.3: Creació de continguts digitals: Cada grup elaborarà una campanya de sensibilització digital que inclourà infografies i vídeos per fomentar alternatives saludables.

CONEIXEMENTS, HABILITATS I ACTITUDS

  • Coneixements: sabers sobre salut (efectes del sucre), economia (cost de consum), i aspectes bàsics de nutrició.
  • Habilitats: Recerca d’informació digital, ús d’eines per a la creació de gràfics i vídeos, treball col·laboratiu.
  • Actituds: Esperit crític en l’anàlisi de fonts, responsabilitat digital, i treball en equip.

NIVELL EDUCATIU

Aquesta activitat està dirigida a l’alumnat de 1r d’ESO i s’emmarca dins d’un projecte interdisciplinari que inclou a diverses matèries d’àrees científiques.

CRITERIS D’AVALUACIÓ

Els criteris d’avaluació es basen en els següents criteris:

  • Anàlisi i tractament de la informació: Capacitat per cercar informació fiable i sintetitzar-la adequadament.
  • Creació i difusió de continguts: Capacitat per elaborar materials (infografies, gràfics, vídeos) utilitzant eines TIC i respectant els  drets d’autor i les diferents fonts d’informació.
  • Participació i col·laboració: Qualitat del treball en equip i de les aportacions individuals al projecte.
  • Presentació oral: Claredat, creativitat i estructuració de la presentació en l’exposició oral.

INDICADORS D’ASSOLIMENT

En la següent rúbrica es detalla com s’avalua cada criteri i indicador d’assoliment:

DESENVOLUPAMENT DE L’ACTIVITAT

Les activitats clau seran:

  1. Recerca inicial i debat: Reflexionar sobre les begudes que consumeixen els joves d’avui en dia i investigar la seva composició.
  2. Creació de continguts digitals: A partir de les dades obtingudes, crear gràfics i infografies utilitzant eines digitals.
  3. Disseny d’una campanya: Preparar materials digitals per conscienciar sobre alternatives saludables, utilitzant eines com Canva o PowerPoint.
  4. Presentació i avaluació col·laborativa: Presentació del projecte davant la classe autoavaluació i avaluació entre iguals (coavaluació).

CONCLUSIÓ

Aquesta proposta permet treballar competències digitals essencials en el context d’un projecte interdisciplinari, i fomenta el pensament crític sobre hàbits de consum.