En l’entorn educatiu actual, l’ús de tecnologies digitals ha esdevingut una part integral de moltes pràctiques pedagògiques. En aquest article, proposem un sistema d’avaluació innovador que incorpora tecnologies digitals per avaluar l’activitat final d’una unitat didàctica. Aquest sistema s’adreça específicament a una activitat on els estudiants simulen una entrevista de treball, assumint els rols tant d’entrevistador com d’entrevistat. Al final d’aquest article podeu trobar tant la rúbrica com el material que he utilizat per dissenyar aquesta activitat:
- Disseny del Sistema d’Avaluació:
El sistema d’avaluació proposat combina l’ús de rubriques creades amb l’eina en línia RubiStar A continuació, detallarem com aquest sistema es posa en pràctica:
- Creació de Rubriques amb RubiStar: RubiStar és una eina en línia que permet als educadors dissenyar rúbriques personalitzades per avaluar diverses tasques i activitats. Hem triat aquesta eina per a la nostra activitat final, ja que ens ofereix la flexibilitat de definir els criteris d’avaluació específics per a una simulació d’entrevista de treball. Les rúbriques creades amb RubiStar inclouran categories com a habilitats de comunicació, coneixement del contingut, puntualitat, entre altres aspectes rellevants per a una entrevista.
- La Rúbrica (Rubistar)
A continuació us presento la rúbrica de l’activitat esmentada:
Rúbrica Entrevista | 4 (Excel·lent 9 – 10) | 3 (Notable 7.5 -8.9) | 2 (Bé 5 – 7.4) | 1 (Suspens 0 -4.9) |
Respostes com entrevistat (30%) | Respon adequadament a totes les preguntes plantejades per l’entrevistador | Respon a totes les preguntes plantejades per l’entrevistador | Respon a gairebé totes les preguntes plantejades per l’entrevistador | No respon majoritàriament a les preguntes plantejades per l’entrevistador |
Preguntes rellevants com a entrevistador (20%) | Les preguntes formulades són originals i rellevants per a l’entrevista laboral simulada | Les preguntes formulades són rellevants per a l’entrevista laboral simulada | Les preguntes formulades són lleugerament rellevants per a l’entrevista laboral simulada | Les preguntes formulades no són rellevants per a l’entrevista laboral simulada |
Fases de l’entrevista (10%) | Es diferencien clarament les fases d’una entrevista de treball | Es diferencien bé les fases de l’entrevista de treball | Es diferencien les fases de l’entrevista de treball lleugerament | No es diferencien les fases d’una entrevista de treball |
Llenguatge corporal (10%) | Les expressions facials i el llenguatge corporal mostren gran interès i entusiasme en el tema durant tota l’entrevista i no s’exagera. | Les expressions facials i el llenguatge corporal mostren gran interès i entusiasme en el tema durant tota l’entrevista, però són una mica exagerats. | Les expressions facials i el llenguatge corporal mostren una mica d’interès i entusiasme en el tema durant tota l’entrevista | Les expressions facials i el llenguatge corporal mostren apatia o avorriment amb el tema. |
Claredat del discurs (10%) | L’estudiant enuncia i parla clarament sempre i no té errors de pronunciació | L’estudiant enuncia i parla clarament sempre, però té errors de pronunciació (1 o més). | L’estudiant enuncia i parla clarament gairebé sempre i no té errors de pronunciació. | L’estudiant no enuncia ni parla clarament i/o té errors de pronunciació (més de 1). |
Postura i contacte visual (10%) | L’estudiant té una postura correcta ja sigui dempeus o assegut, mira al públic amb seguretat i està relaxat. Estableix contacte visual amb l’entrevistador durant tota l’entrevista | L’estudiant té una postura correcta ja sigui dempeus o assegut. Estableix contacte visual amb l’entervistador durant la majoria de l’entrevista. | L’estudiant no té una postura correcta o sembla massa casual, però estableix bon contacte visual amb l’entrevistador | L’estudiant no té una postura correcta o sembla massa casual i només estableix una mica de contacte visual amb l’entrevistador durant l’entrevista |
Vestimenta (10%) | Una vestimenta professional | Vestimenta de negocis casual | Una aparença nítida i atractiva. La vestimenta no distreu de la credibilitat de la presentació. | Una aparença descurada que distreu de la presentació |
A continuació podreu veure unes evidències del procès. Tot i que l’idioma principal és l’anglès, hi ha l’opció d’utilizar Rubistar en castellà:
Un cop finalitzada la rúbrica tenim les opcions de descarregar-la en xls (format d’Excel) o imprimir la rúbrica en format PDF o d’imatge (PNG).
- Tipus d’Avaluació:
Considerant la naturalesa de l’activitat final, l’avaluació de la mateixa serà tant formativa com sumativa. A continuació, expliquem per què:
- Avaluació Formativa: Durant la simulació d’entrevista, els estudiants rebran retroalimentació immediata dels seus companys que assumiran el paper d’entrevistadors. Aquesta retroalimentació permetrà als estudiants reflexionar sobre les seves habilitats i identificar àrees de millora en temps real. Això contribueix al desenvolupament continu de les seves competències i habilitats. També el docent donarà feedback en cadascun dels casos.
- Avaluació Sumativa: Al finalitzar la simulació d’entrevista, els estudiants seran avaluats basant-se en els criteris establerts a les rúbriques creades amb RubiStar. Aquesta avaluació final proporcionarà una mesura de l’assoliment dels objectius d’aprenentatge de la unitat didàctica i serà utilitzada per assignar una qualificació als estudiants.
En resum, el sistema d’avaluació proposat combina l’ús de tecnologies digitals amb una metodologia d’avaluació basada en rúbriques per avaluar de manera efectiva l’activitat final d’una unitat didàctica. Aquest sistema proporciona una plataforma per al desenvolupament de competències i habilitats, alhora que ofereix una avaluació integral i precisa dels estudiants en una activitat tant formativa com sumativa.
ANNEXOS
Enunciat Act. Simulació Entrevista
Deixa un comentari