- Selecció d’una unitat didàctica:
En aquest cas, no es tracta d’una unitat didàctica en el sentit tradicional, sinó d’un procés d’orientació acadèmica i professional per a alumnes de 4t d’ESO.
- Integració de recursos digitals:
- Objectius d’aprenentatge:
- Que l’alumnat conegui els seus interessos, habilitats i aptituds.
- Que explorin diferents opcions acadèmiques i professionals.
- Que desenvolupin habilitats per a la presa de decisions.
- Perfil de l’alumnat: Alumnes de 15-16 anys, amb accés a dispositius mòbils i ordinadors. Molts d’ells utilitzen les xarxes socials i estan familiaritzats amb eines digitals.
- Recursos digitals:
- Plataformes d’orientació acadèmica i professional online (ex. Educaweb)
- Tests d’orientació vocacional online.
- Vídeos sobre professions i estudis.
- Eines de creació de presentacions o infografies (ex. Canva, Genially).
- Disseny d’una activitat de realització a l’aula:
Títol: “Descobrim el nostre futur”
Competència específica: Competència personal i social – “Desenvolupar la identitat personal, la confiança en si mateix, l’autoestima i l’autoconeixement.”
Objectius d’aprenentatge:
- Identificar els seus propis interessos, habilitats i aptituds.
- Conèixer diferents opcions d’estudis i professions.
- Compartir les seves aspiracions amb els companys/es.
Recursos digitals:
- Test d’orientació vocacional online
- Plataforma Educaweb, TriaEducativa, Gencat
- Mural digital col·laboratiu (ex. Padlet)
Tasques a realitzar:
- Realitzar individualment un test d’orientació vocacional online.
- Explorar la plataforma Educaweb, Tria Educativa…per a conèixer diferents opcions d’estudis i professions relacionades amb els seus interessos.
- Crear una fitxa amb la informació sobre els estudis o professions que més els interessin.
- Compartir la informació en un mural digital col·laboratiu (Padlet).
- Debatre en grup sobre les diferents opcions i compartir experiències i dubtes.
Enunciat:
“És hora de començar a pensar en el vostre futur! Realitzeu el test d’orientació vocacional i exploreu la plataforma Educaweb o Tria Educativa per a descobrir diferents opcions d’estudis i professions. Després, creeu una fitxa amb la informació que més us interessi i compartiu-la al mural digital. Finalment, debatrem en grup sobre les vostres aspiracions.”
- Disseny d’una activitat de realització autònoma a casa:
Títol: “El meu pla de futur”
Competència específica: Competència personal i social – “Aprendre a aprendre” i “Autonomia, iniciativa personal i emprenedoria”.
Objectius d’aprenentatge:
- Analitzar les seves fortaleses i debilitats en relació amb les opcions acadèmiques i professionals que els interessin.
- Planificar els passos a seguir per a assolir els seus objectius.
- Elaborar un pla de futur personalitzat.
Recursos digitals:
- Vídeos de professionals parlant sobre la seva feina (ex. Youtube)
- Eina de creació de presentacions Genially o Canva.
Tasques a realitzar:
- Veure vídeos de professionals que treballin en els àmbits que els interessin.
- Reflexionar sobre les seves pròpies fortaleses i debilitats en relació amb aquestes professions.
- Elaborar un pla de futur personalitzat amb Genially, incloent-hi:
- Objectius a curt, mig i llarg termini.
- Estudis o formació necessària.
- Possibles sortides professionals.
- Compartir el pla de futur amb el/la tutor/a o orientador/a a través de la plataforma digital del centre.
Enunciat:
“Ara que ja coneixeu diferents opcions, és el moment de crear el vostre propi pla de futur. Visualitzeu vídeos de professionals i reflexioneu sobre les vostres fortaleses i debilitats. Després, elaboreu un pla de futur personalitzat amb Genially o Canva, incloent-hi els vostres objectius i els passos a seguir per a assolir-los. Finalment, compartiu el vostre pla amb el/la tutor/a o orientador/a.”
Recurs digital de contingut:
- Es crearà un espai a la plataforma digital del centre (Moodle, Classroom…) amb els enllaços als vídeos, una plantilla per al pla de futur i un formulari de contacte amb el/la tutor/a o orientador/a.
Reflexions:
En el context de l’orientació educativa, la integració de recursos digitals ofereix molts avantatges:
- Accés a la informació: Facilita l’accés a una gran quantitat d’informació sobre opcions acadèmiques i professionals.
- Motivació: L’ús de recursos interactius i visuals com vídeos, tests i presentacions fa que el procés d’orientació sigui més atractiu i motivador.
- Personalització: Permet adaptar l’orientació a les necessitats individuals de cada alumne.
- Autonomia: Fomenta l’autonomia i la responsabilitat de l’alumnat en la presa de decisions.
No obstant això, també cal tenir en compte alguns inconvenients:
- Bretxa digital: Cal assegurar que tots els alumnes tenen accés als recursos digitals i les habilitats necessàries per a utilitzar-los.
- Fiabilitat de la informació: És important seleccionar recursos digitals fiables i de qualitat.
- Acompanyament: L’ús de recursos digitals no ha de substituir l’acompanyament personalitzat per part del tutor/a o orientador/a.
En definitiva, la integració de recursos digitals en l’orientació educativa pot ser una eina molt valuosa per a ajudar l’alumnat a prendre decisions informades sobre el seu futur, sempre que es faci de manera responsable i amb un bon acompanyament per part dels professionals.
A continuació us enllaço algunes pàgines web i documents que podrien ser útils per a les activitats dissenyades:
- Test d’interessos professionals de la Generalitat de Catalunya: https://triaeducativa.gencat.cat/ca/inici/ (Clicar a “Coneix-te” i després a “Test d’interessos professionals”)
-
Plataformes d’orientació acadèmica i professional online:
- Educaweb: https://www.educaweb.com/
- TriaEducativa (Generalitat de Catalunya): https://triaeducativa.gencat.cat/ca/inici/
- Gencat (Portal de la Generalitat de Catalunya amb informació sobre estudis i professions)
- Vídeos sobre professions i estudis:
- Canal de Youtube d’Educaweb.
- Vídeos sobre professions del portal “Joves.cat”
- Xarxa Audiovisual Local (Xarxa de televisions locals amb vídeos sobre professions): https://xal.cat (per exemple: https://www.laxarxa.cat/cercar?txt=professions )
-
Eines de creació de presentacions o infografies:
- Canva: https://www.canva.com/
- Genially: https://www.genial.ly/
Mural digital col·laboratiu:
- Padlet: https://padlet.com/
Recursos addicionals:
- Guia de suport a l’orientació acadèmica i professional en l’etapa de l’ESO (Consorci d’Educació de Barcelona): https://www.edubcn.cat/rcs_gene/extra/05_orientacio/documentacio/GUIA_ORIENTACIO_GTO2_23_02_2010.pdf
Deixa un comentari