1. Selecció d’una unitat didàctica:

En aquest cas, no es tracta d’una unitat didàctica en el sentit tradicional, sinó d’un procés d’orientació acadèmica i professional per a alumnes de 4t d’ESO.

  1. Integració de recursos digitals:
  • Objectius d’aprenentatge:
    • Que l’alumnat conegui els seus interessos, habilitats i aptituds.
    • Que explorin diferents opcions acadèmiques i professionals.
    • Que desenvolupin habilitats per a la presa de decisions.
  • Perfil de l’alumnat: Alumnes de 15-16 anys, amb accés a dispositius mòbils i ordinadors. Molts d’ells utilitzen les xarxes socials i estan familiaritzats amb eines digitals.
  • Recursos digitals:
    • Plataformes d’orientació acadèmica i professional online (ex. Educaweb)
    • Tests d’orientació vocacional online.
    • Vídeos sobre professions i estudis.
    • Eines de creació de presentacions o infografies (ex. Canva, Genially).

 

  1. Disseny d’una activitat de realització a l’aula:

Títol: “Descobrim el nostre futur”

Competència específica: Competència personal i social – “Desenvolupar la identitat personal, la confiança en si mateix, l’autoestima i l’autoconeixement.”

Objectius d’aprenentatge:

  • Identificar els seus propis interessos, habilitats i aptituds.
  • Conèixer diferents opcions d’estudis i professions.
  • Compartir les seves aspiracions amb els companys/es.

Recursos digitals:

  • Test d’orientació vocacional online
  • Plataforma Educaweb, TriaEducativa, Gencat
  • Mural digital col·laboratiu (ex. Padlet)

Tasques a realitzar:

  1. Realitzar individualment un test d’orientació vocacional online.
  2. Explorar la plataforma Educaweb, Tria Educativa…per a conèixer diferents opcions d’estudis i professions relacionades amb els seus interessos.
  3. Crear una fitxa amb la informació sobre els estudis o professions que més els interessin.
  4. Compartir la informació en un mural digital col·laboratiu (Padlet).
  5. Debatre en grup sobre les diferents opcions i compartir experiències i dubtes.

Enunciat:

“És hora de començar a pensar en el vostre futur! Realitzeu el test d’orientació vocacional i exploreu la plataforma Educaweb o Tria Educativa per a descobrir diferents opcions d’estudis i professions. Després, creeu una fitxa amb la informació que més us interessi i compartiu-la al mural digital. Finalment, debatrem en grup sobre les vostres aspiracions.”

  1. Disseny d’una activitat de realització autònoma a casa:

Títol: “El meu pla de futur”

Competència específica: Competència personal i social – “Aprendre a aprendre” i “Autonomia, iniciativa personal i emprenedoria”.

Objectius d’aprenentatge:

  • Analitzar les seves fortaleses i debilitats en relació amb les opcions acadèmiques i professionals que els interessin.
  • Planificar els passos a seguir per a assolir els seus objectius.
  • Elaborar un pla de futur personalitzat.

Recursos digitals:

  • Vídeos de professionals parlant sobre la seva feina (ex. Youtube)
  • Eina de creació de presentacions Genially o Canva.

Tasques a realitzar:

  1. Veure vídeos de professionals que treballin en els àmbits que els interessin.
  2. Reflexionar sobre les seves pròpies fortaleses i debilitats en relació amb aquestes professions.
  3. Elaborar un pla de futur personalitzat amb Genially, incloent-hi:
    • Objectius a curt, mig i llarg termini.
    • Estudis o formació necessària.
    • Possibles sortides professionals.
  4. Compartir el pla de futur amb el/la tutor/a o orientador/a a través de la plataforma digital del centre.

Enunciat:

“Ara que ja coneixeu diferents opcions, és el moment de crear el vostre propi pla de futur. Visualitzeu vídeos de professionals i reflexioneu sobre les vostres fortaleses i debilitats. Després, elaboreu un pla de futur personalitzat amb Genially o Canva, incloent-hi els vostres objectius i els passos a seguir per a assolir-los. Finalment, compartiu el vostre pla amb el/la tutor/a o orientador/a.”

Recurs digital de contingut:

  • Es crearà un espai a la plataforma digital del centre (Moodle, Classroom…) amb els enllaços als vídeos, una plantilla per al pla de futur i un formulari de contacte amb el/la tutor/a o orientador/a.

Reflexions:

En el context de l’orientació educativa, la integració de recursos digitals ofereix molts avantatges:

  • Accés a la informació: Facilita l’accés a una gran quantitat d’informació sobre opcions acadèmiques i professionals.
  • Motivació: L’ús de recursos interactius i visuals com vídeos, tests i presentacions fa que el procés d’orientació sigui més atractiu i motivador.
  • Personalització: Permet adaptar l’orientació a les necessitats individuals de cada alumne.
  • Autonomia: Fomenta l’autonomia i la responsabilitat de l’alumnat en la presa de decisions.

No obstant això, també cal tenir en compte alguns inconvenients:

  • Bretxa digital: Cal assegurar que tots els alumnes tenen accés als recursos digitals i les habilitats necessàries per a utilitzar-los.
  • Fiabilitat de la informació: És important seleccionar recursos digitals fiables i de qualitat.
  • Acompanyament: L’ús de recursos digitals no ha de substituir l’acompanyament personalitzat per part del tutor/a o orientador/a.

En definitiva, la integració de recursos digitals en l’orientació educativa pot ser una eina molt valuosa per a ajudar l’alumnat a prendre decisions informades sobre el seu futur, sempre que es faci de manera responsable i amb un bon acompanyament per part dels professionals.

A continuació us enllaço algunes pàgines web i documents que podrien ser útils per a les activitats dissenyades: