Com a exemples d’activitats relacionades amb la gamificació i la creació d’activitats del Mòdul 5, plantejaré dos exemples que impliquen l’ús de codis QR en el seu desenvolupament. D’una banda una geocerca i de l’altra la generació de QR per enllaçar a materials elaborats pel propi alumnat i facilitar-ne l’accés i difusió.
La primera de les dues era una activitat de geocerca, la cacera científica, i la vam dur a terme el curs passat com a cloenda de la setmana de la ciència a l’institut i s’adreçava a tota la comunitat educativa del centre i, de fet, a qualsevol persona que volgués fer-la atès que les vam fer públiques a la web de l’institut i al bloc.
L’activitat consistia en amagar un seguit de codis QR pel barri que enllaçaven a unes fitxes informatives sobre 14 personalitats científiques que també incloïen una informació que calia recopilar per optar a un concurs.
A continuació us transcric l’article que vam publicar amb les instruccions:
Com a cloenda de la Setmana de la ciència 2018 a l’Institut #SCISE18 14 científics de renom internacional de tots els temps s’han citat a Santa Eulàlia i volen convidar-vos a una juguesca que han organitzat amb una activitat de cacera del tresor o geocaching pel barri.
Aquesta geocerca consta de 14 geoamagatalls corresponents a les 14 persones de l’àmbit científic. A sota teniu les coordenades que determinen la posició de cada geoamagatall, en format de graus decimals (DD) i de graus, minuts i segons (DMS).
A cadascun dels punts, en un radi de 10 metres, heu de localitzar un contenidor amagat què inclou un full de registre i un codi QR corresponent a cada científic imprès a una targeta. Trobareu a Averrois/Ibn Ruixd, Marie Curie, Alexander Fleming, Rosalind Franklin, Jane Godall, Carol Greider, Hipàtia d’Alexandria, Edwin Hubble, Joan Oró, Nikola Tesla, Marie Tharp, Anna Veiga, Carmina Virgili i Alfred Wegener.
Amb un lector de codis QR, escanegeu els codis que hi trobareu i què us enllaçaran amb més informació sobre la persona a qui correspon cada punt. D’aquesta informació, en concret, preneu nota de la frase que s’atribueix al científic i lliureu un full amb les 14 frases i les vostres dades a la Consergeria de l’Institut. Les tres primeres persones, aconseguiran entrades dobles pel cinema.
Torneu a amagar el contenidor exactament on i com era així altres geocercadors podran trobar-lo.
Sort, GPS activat, ulls oberts i bona cacera científica
LOCALITZACIÓ GEOAMAGATALLS CACERA CIENTÍFICA 2018 |
|||
Número | Nom amagatall | Latitud DD/DMS | Longitud DD/DMS |
1 |
Institut | 41.36489
41°21’53.6″2 N |
2.127360
2°07’38.5″ E |
2 | Biblioteca | 41.364693
41°21’52.9″ N |
2.127870
2°07’40.3″ E |
3 | Metro | 41.368458
41°22’06.5″ N |
2.127608
2°07’39.4″ E |
4 | Vidre | 41.369593
41°22’10.5″ N |
2.126312
2°07’34.7″ E |
5 | Ronda | 41.367185
41°22’01.9″ N |
2.133962
2°08’02.3″E |
6 | Jardí interior | 41.367731
41°22’03.8″ N |
2.132645
2°07’57.5″ E |
7 | Illeta Justícia | 41.365712
41°21’56.6″ N |
2.131519
2°07’53.5″ E |
8 | Consarnau | 41.364964
41°21’53.9″ N |
2.129943
2°07’47.8″ E |
9 | Alhambra | 41.362833
41°21’46.2″ N |
2.131033
2°07’51.7″ E |
10 | Aprestadora | 41.363699
41°21’49.3″ N |
2.127922
2°07’40.5″ E |
11 | Escorça | 41.368040
41°22’04.9″ N |
2.130353
2°07’49.3″ E |
12 | Ermita | 41.364978
41°21’53.9″ N |
2.118173
2°07’05.4″ E |
13 | Natzaret | 41.359127
41°21’32.9″ N |
2.124470
2°07’28.1″ E |
14 | Ciències | 41.352691
41°21’09.7″ N |
2.121514
2°07’17.5″ E |
Pel que respecta a la segona activitat amb utilització de codis QR, es tractava que l’alumnat de la matèria optativa de El món de les plantes a 2n d’ESO que s’encarrega del manteniment de l’hortet i de les plantes dels corredors del centre, generes uns codis QR que enllacen a les fitxes informatives en PDF penjades al núvol que prèviament han documentat i recopilat.
Per facilitar a la resta de membres de l’institut el coneixement sobre les plantes, cada alumne va elaborar un recull com si es tractes d’un herbari digital de les diverses plantes que hi ha al centre.
D’una banda, a l’hort observaven i fotografiaven directament les plantes i, de l’altra, a l’aula d’informàtica cercaven, completaven i compartien les fitxes model i generaven els PDF corresponents (com el magraner o la palmera) que es penjaven en una carpeta del Drive.
Finalment es generava una recopilació de codis QR, seguint un codi de colors, que enllaçava a la informació de cada planta, es plastificava i es col·locava a la planta corresponent.
Deixa un comentari