La meva competència digital docent: autoavaluació
Després de completar l’examen EU Selfie for Teachers, he pogut conèixer amb més precisió el meu nivell de competència digital docent. Els resultats indiquen que he assolit un nivell B1 consolidat, fregant el B2 en diverses àrees.

Això vol dir que tinc una bona base en l’ús de la tecnologia per a la docència, però encara hi ha marge de millora, especialment en la integració d’eines més avançades i en la personalització de l’ensenyament a través del digital. Així doncs, els pròxims passos impliquen aprofundir en l’ús de tecnologies emergents, millorar l’anàlisi de dades per a l’avaluació i treballar la seguretat digital, tant en l’àmbit docent com per a l’alumnat. Aquesta reflexió em serveix com a full de ruta per continuar evolucionant en la meva pràctica educativa en l’era digital.
A continuació, exposo una reflexió sobre cada una de les sis àrees d’aquesta competència i els aspectes que considero que puc continuar desenvolupant.
Compromís professional
En aquest apartat, em moc amb comoditat
en l’ús d’eines digitals per comunicar-me amb l’alumnat i el professorat, així com en la gestió de l’aprenentatge en línia. També soc conscient de la importància de la protecció de dades i de les implicacions ètiques que comporta l’ús de les TIC a l’aula. Tot i això, encara podria aprofitar millor els recursos digitals per participar activament en xarxes professionals i formacions en línia.
Continguts digitals
Cercar, sel
eccionar i adaptar recursos digitals a les necessitats educatives és una tasca que ja forma part del meu dia a dia. A més, vetllo pel respecte als drets d’autor i busco maneres creatives d’incorporar materials multimèdia a les meves classes. Tanmateix, per millorar en aquesta competència, seria interessant aprofundir en eines més interactives i eficients per organitzar i compartir els materials.
Ensenyament i aprenentatge
En aquest aspecte, em sento prou segura utilitzant
diferents tecnologies per facilitar l’aprenentatge. Fomento la participació activa de l’alumnat a través d’eines col·laboratives i digitals, però encara em queda camí per explorar noves metodologies, com la gamificació o la realitat augmentada, que podrien fer l’experiència d’aprenentatge més dinàmica i motivadora.
Avaluació i retroalimentació
Ja faig ús d’eines digitals per avaluar i proporcionar retroacció a l’alumnat. A través de plataformes interactives i sistemes automatitzats, puc fer un seguiment més detallat del progrés dels estudiants. No obstant això, m’agradaria aprofundir en l’anàlisi de dades educatives per ajustar millor les estratègies d’ensenyament i personalitzar encara més l’aprenentatge.
Empoderament de l’alumnat
Treballo perquè tot l’alumnat tingui accés a recursos adaptats a les seves
necessitats i promoure una experiència d’aprenentatge inclusiva. Això inclou l’ús d’eines d’accessibilitat per facilitar el procés d’aprenentatge a estudiants amb dificultats específiques. Tot i això, crec que puc continuar millorant en la implementació de tecnologies que permetin una participació més activa i autònoma de l’alumnat i que atengui la diversitat.
Facilitació de la competència digital de l’alumnat
A l’aula, intento fomentar un ús crític i responsable de les tecnologies, ensenyant a l’alumnat a cercar informació de manera rigorosa i segura. Tot i això, un dels punts que he detectat que necessito reforçar és l’ensenyament sobre ciberseguretat i benestar digital, àmbits fonamentals perquè l’alumnat desenvolupi una relació saludable amb les eines digitals.
Deixa un comentari