Unitat didàctica: Millorem la convivència a l’aula de 2n de la ESO.
- DISSENY D’UNA ACTIVITAT DE REALITZACIÓ A L’AULA
Contextualització: Desprès de l’administració del Sociograma CESC a l’aula de 2n de la ESO, es detecta una manca de cohesió social i la necessitat de treballar la convivència entre l’alumnat. Així doncs, es dissenyen unes activitats per a poder realitzar al llarg de diferents sessions a l’aula de Tutoria amb l’alumnat.
Objectiu: Promoure la convivència positiva a l’aula, fomentant la comunicació assertiva, el respecte, l’empatia i la col·laboració entre l’alumnat.
Competències transversals: Amb la realització d’aquestes activitats s’afavoreix a l’assoliment de les següents competències transversals:
- Competència personal, social i d’aprendre a aprendre. Aquesta competència es relaciona amb l’autoregulació de l’aprenentatge, l’autoconeixement i l’autoestima, el benestar emocional, la col·laboració i el treball en equip.
- Competència digital. Aquesta competència implica l’ús segur, saludable, sostenible, crític i responsable de les tecnologies digitals per a l’aprenentatge en el treball i per a la participació en la societat.
Activitats:
- S’introdueix la importància de la convivència escolar i a l’aula.
- Es visualitzen 2 curts de la plataforma Youtube sobre aprendre a conviure i el treball col·laboratiu:
https://www.youtube.com/watch?v=badHUNl2HXU&list=PLZnJ9PAiOCLCQ6m0DMeHwQj1f07CCDon9
https://www.youtube.com/watch?v=m456HkYRvkQ
- En grups de 4 alumnes (treball col·laboratiu) es demana que facin una breu reflexió inicial sobre els curts, que podran presentar mitjançant un text escrit, vídeo, àudio, etc. (format flexible de presentació).
- Seguint amb els grups de 4 alumnes ja formats, es demana a l’alumnat que cerqui i pensi quins aspectes s’han de tenir en compte a l’hora de millorar la convivència a l’aula.
- Mitjançant un Power Point, Canva o Genially, els diferents grups hauran de fer 4 propostes de millora de la convivència a l’aula, que es presentaran i compartiran entre tota la classe. Així com afegir al final de la presentació una frase, paraula o el propi compromís per a fomentar aquesta millor (granet de sorra que cadascú pot aportar).
- DISSENY D’UNA ACTIVITAT DE REALITZACIÓ A CASA
Aquesta activitat és el seguiment de les activitats anteriors (activitats realitzades a l’aula). I conclou el conjunt d’activitats per a millorar la convivència a l’aula.
Activitat: Amb els grups de 4 formats amb els quals l’alumnat està treballant, es demana, per una banda, que realitzin un decàleg sobre la convivència a l’aula (mitjançant un Canva) i, d’altra banda, la posterior reflexió sobre aquells aspectes importants que s’han parlat al llarg de la videotrucada amb els companys/es (a través de Google meet).
Tant el decàleg com el document en PDF sobre la reflexió d’1 pàgina aprox. amb aquells aspectes rellevants que s’han comentat entre els companys/es, s’entregarà en el Moodle dins l’Aula de Tutoria, a l’apartat corresponent.
A més a més, en el Moodle l’alumnat hi trobarà una explicació detallada de l’activitat. Així com, diferents exemples de decàlegs perquè puguin consultar a l’hora de realitzar l’activitat. Com per exemple el següent:
REFLEXIÓ
Quan dissenyem una activitat per realitzar amb l’alumnat a l’aula, com a avantatges tenim el fet d’estar els docents dins de l’aula. Participant de l’activitat, acompanyant a l’alumnat per tal de ajudar solventar aquells entrebancs o dubtes que pugui tenir, entre d’altres. També ens permet observar com es relaciona l’alumnat, és a dir, si saben treballar en equip o si pel contrari hem de treballar més la repartició de tasques i col·laboració entre ells/elles.
En canvi, quan dissenyem una activitat per realitzar a casa, sobretot quan emprem eines i recursos digitals, hem de tenir en compte també altres aspectes com no només que l’alumnat sàpiga o no realitzar l’activitat que es proposa. Sinó, per exemple, en l’activitat que plantejo jo prèviament, és important treballar primer a l’aula les diferents eines i recursos digitals que utilitzarem (és a dir, que l’alumnat sàpiga entrar al moodle i trobar l’activitat, crear documents en pdf, fer servir la Plataforma Canva, etc.). És a dir, que l’alumnat tingui les habilitats i coneixements per a poder dur les tasques que es proposen de manera autònoma, i això, s’ha de treballar prèviament a l’aula. Així com, facilitar recursos per a que puguin consultar a casa si tenen qualsevol dubte, etc.
Com a reflexió general, penso que les eines i els diferents recursos digitals són un gran suport per a l’aprenentatge, ja que possibiliten una mirada cap a l’educació inclusiva, i permeten múltiples maneres d’aprendre. Tot i així, cal tenir cura de que l’alumnat aprengui a fer-ne un ús responsable, segur i crític.
Deixa un comentari