Què és un debat virtual?
Definició: fòrum asíncrònic
- Espai de comunicació
- Comunicació asíncrònica i no presencial
- Espai per a la reflexió
- Fòrum obertde participació
- Potencial col·laboratiu
- Espai d’argumentació
- Espai privilegiat d’aprenentatge
Objectius:
- GENERAL: Adquirir habilitats de comunicació en un entorn virtual d’aprenentatge
- Ús i processament de la informació
- Treball en equip
- Reflexió crítica
- ESPECÍFICS:
- Adquirir coneixements de l’assignatura mitjançant la lectura del cas o el document que es treballa.
- Utilitzar raonablement la informació digital, tot citant les fonts i incorporant-la coherentment en el discurs.
- Aprendre a emprar la tècnica argumentativa, partint de premisses i deduint-ne conclusions. Si escau, generar contraarguments.
- Aprendre a discutir en un entorn virtual, posant en joc les idees pròpies i respectant les dels altres. Això permet fomentar el treball col·laboratiu i la construcció col·lectiva del coneixement.
- Seguir les normes formals de participació en un debat virtual.
- Emprar correctament els fils de conversa: saber si és pertinent obrir-ne un de nou o respondre els ja existents.
- Aprendre a espaiar les intervencions i no publicar-les totes alhora.
- Diferenciar entre l’estructura del debat virtual i altres tipologies textuals per tal d’establir una extensió moderada dels missatges.
- Tractar els conceptes relacionats amb el cas o document que es treballa i no sortir del tema.
- Dur a terme una moderació del debat (per part del docent) que no n’impedeixi l’espontaneïtat i fluïdesa.
- Respectar els temps d’inici i cloenda del debat.
- Mantenir en tot moment una correcta actitud digital, seguint les normes de l’etiqueta.
El debat virtual: argumentació, normes i actituds
Els textos argumentatius. La tècnica argumentativa
Esquema del text argumentatiu:
- Tesi: opinió que es vol argumentar respecte el contingut
- Desenvolupament: premisses i argumentació raonada de la tesi i en contra de l’antitesi. Es poden fer servir exemples o contraarguments.
- Conclusió: es referma la tesi defensada o la seva crítica.
Elements a tenir presents:
- Premisses: fets observats, constatables i concrets, de marcs teòrics, de dades que es poden universalitzar i que serviran per a inferir-ne conseqüències
- Conclusions: enunciats que tanquen l’argumentació. Recapitulacó que justifica la tesi.
Eficàcia dels textos:
- Adequació (marcar premisses i conclusió)
- Coherència
- Cohesió
Normes formals de participació
- Forma dels missatges
- Tema / assumpte del missatge
- Salutació i signatura
- Cada missatge s’ha de centrar e nuna idea o tema
- Missatges ni massa breus ni massa llargs
- Registre adequat
- Destacar premises i conclusió (subratllat i negreta)
- Respectar el bon ordre i la dinàmica dels fils de conversa
- Contingut dels missatges:
- Emprar tècnica argumentativa i centrar-la enles idees i opinions dels participants
- Donar força als arguments (referències externes al debat extretes de diferents fonts)
- Utilitzar els conceptes propis del debat de forma precisa i correcta
- Publicar el missatge a la carpeta específica
- Interacció:
- Preparar el debat
- Atribuir les argumentacions als estudiants que les han publicat
- Incloure les nostres intervencions de manera coherent
- No obsessionar-nos a fer moltes intervencions
- Respondre en un període curt de temps
- Dinàmica del debat:
- Entrar diàriament
- Intervenir de manera constant, tant en el desenvolupament com en les conclusions
- Planificar les nostres intervencions
- Llegir les indicacions que anirà oferint el professor col·laborador
L’etiqueta en el debat
Valors: honestedat, confiança, solidaritat, agraïment, respecte, humilitat, flexibilitat i sentit comú.
Etapes d’un debat virtual
- Preparació
- Desenvolupament
- Conclusions i tancament
L’avaluació d’el debat
Aspectes a valorar:
- La realització del nombre d’intervencions requerides en el termini donat.
- L’espaiament d’aquestes intervencions en el temps.
- La publicació de les intervencions a la carpeta temàtica correcta.
- L’extensió adequada dels missatges.
- El seguiment de les normes formals de participació pel que fa al tema dels missatges, la salutació i la signatura.
- L’ús d’un registre lingüístic adequat a l’entorn universitari.
- L’estil i l’ortografia.
- L’adequació, la coherència i la cohesió dels missatges.
- La referència a les fonts consultades.
- El respecte i la tolerància en el to de les intervencions; per tant, l’actitud cívica en un entorn virtual.
- La capacitat per a introduir idees noves en el decurs de la discussió.
- La capacitat per a respondre amb arguments les idees proposades pels companys.
- L’ús adequat dels fils de conversa.
- L’ús adequat de la tècnica argumentativa, amb tipografies diverses per a les premisses i la conclusió.
- La publicació de la recapitulació del debat a la carpeta de conclusions.
Criteris orientatius:
- Participació correcta:
- Els missatges inclouen un tema que fa referència al contingut del missatge. També incorporen salutació i signatura.
- Són clars i concisos.
- El registre lingüístic és adequat.
- Els missatges són respectuosos i tolerants i fan al·lusió als temes del debat.
- No sempre es fa servir la tècnica argumentativa i, per tant, no es destaquen certs elements amb la tipografia.
- Els missatges no són simples repeticions d’altres intervencions anteriors, però introdueixen pocs elements nous.
- Els missatges no sempre s’han espaiat en el temps.
- El grau de reflexió és l’adequat en un entorn universitari.
- Els fils de conversa no sempre s’han emprat correctament.
- Participació bona:
- Mostren que s’ha fet una lectura de tots els missatges de la carpeta en què s’ha participat.
- Utilitzen la tècnica argumentativa, tot destacant-ne certs elements amb la tipografia.
- Els missatges són coherents amb les intervencions anteriors i aporten elements nous de manera substancial.
- Els missatges s’han espaiat convenientment en el temps, cosa que mostra un seguiment constant al llarg de tot el debat.
- Es mostra un ús correcte dels fils de conversa, tant en el moment de proposar idees noves com de respondre a les formulades anteriorment.
- Participació excel·lent:
- Apareixen referències externes en els missatges (citacions o enllaços a les fonts consultades) de manera coherent amb la temàtica del debat.
- Mostren iniciativa en l’aportació de noves idees en el debat.
- Incorporen una recapitulació argumentada a la carpeta de conclusions, a més dels missatges publicats a les altres carpetes.
- Responen a les intervencions anteriors en un termini de temps adequat.
Font: http://materials.cv.uoc.edu/daisy/Materials/PID_00249967/pdf/PID_00249967.pdf
Deixa un comentari