Aproximació teòrica al docent en línia
Rol de facilitador de l’aprenentatge que promou i orienta l’aprenentatge dels estudiants. Sangrà(2001)
El professor facilita, guia, dóna consells sobre les fonts més adequades per a la cerca de la informació, creador d’hàbits i destreses en la recerca, la selecció i el tractament de la informació digital la qual cosa possibilita que la informació que facilita es converteixi en coneixement (Cabero, 2006).
- Terme: docent en linia
- Rols i funcions del docent en línia:
1. Rol dissenyador: dissenya, planifica i conceptualitza el procés d’aprenentatge |
|
2. Rol de gestor: gestiona el temps i la informació digital |
|
3. Rol pedagògic: facilitador, guia i dinamitzador del procés d’aprenentatge en línia |
|
4. Rol social: animador, motivador i acompanyant de l’aprenentatge en línia |
|
5. Rol col·laborador: facilita la col·laboració virtual entre els estudiants i col·labora amb els docents |
5.1. Facilita la col·laboració virtual |
|
5.2. Col·labora amb els docents |
|
6. Rol avaluador: avalua els processos d’aprenentatge virtuals |
|
- Competències digitals del docent en línia
Habilitat Comunicativa virtual |
|
Habilitat tecnològica |
|
Habilitat de planificació i gestió virtual o digital |
|
Habilitat social en xarxa |
|
Habilitat avaluadora virtual |
|
Habilitat col·laborativa en xarxa |
|
Habilitat metodològica en línia |
|
Etapes de l’acció docent
- Disseny i planificació de l’acció docent, abans d’iniciar la formació
- Desenvolupament de l’activitat docent, durant la formació
- Tancament de l’activitat docent, en finalitzar la formació
Aproximació pràctica
Disseny i planificació de l’acció docent en línia
Disseny del curs
Aspectes a considerar:
- Context en què s’aplicarà i la integració en l’entorn virtual d’aprenentatge
- Estudis o programes que ofereix la institució
- Càrrega lectiva
Tasques:
- Definició del context i títol del curs
- Definició de les competències
- Definició dels objecius i activitats d’aprenentatge
- Concreció de les eines i recursos
- Definició del model d’avaluació
Planificació
- Proposta de pla docent: introducció, objetius, continguts, metodologia d’estudi, criteris d’avaluació, etc.
- Planificació de l’acció docent (temporització del curs: inici i final del curs i dels mòduls d’estudi, inici i lliurament d’activitats, etc.
- Disseny de les activitats d’aprenentatge i dels cirteris d’avaluació dissenyats en format d’enunciat de les activitats: presentació i objectius, enunciat on es concreten les indicacions que cal desenvolupar en l’activitat, recursos que actuen de suport per a realitzar-la, criteris d’avaluació, format d’enviament.
- Definició de les eines de l’aula: bloc, wiki, videos, …
- Proposta de recursos: PMF, selecció de materials de la biblioteca, enllaços, lectures complementàries, col·leccions de problemes o activitats complementàries, exercicis d’autoavaluació, etc.
Preparació de l’aula
- Revisió de l’aula: calendari, pla docent, recursos d’aprenentatge, activitats, missatge de benvinguda
- Formació virtual inicial
Desenvolupament de l’activitat docent, durant la formació
La comunicació
- Eines: correu, vídeos, programes d’aprenentatge, recursos d’àudio, etc.
- Estil: concisió, to neutre i directe, informació clara i objectiva, tracte respetuós i amabilitat, to positiu, varietat i originalitat
- Elements dels missatges: el tema, contingut, recursos visuals, correcció, comiat i signatura
Dinamitzador i guia del procés d’aprenentatge
- Estràtègies: facilitador, dinamitzador, motivador, guia
- Presència docent: tipus de missatges del docent segons la fase temporal (consultar apunts)
- Facilitaodr de recuros i eines
Motivador i animador de la intercció
- Dinamització d’espais compartits: el fòrum
- Moderació de discussions virtuals; el debat
- Col·laboració en grups reduïts: els grups de treball
Gestor i avaluador del procés d’aprenentatge
- Gestió personalitzada per mitjà de la bústia personal
- Gestions de seguiment: la retroacció.
- Avaluació de l’estudiant
Avaluació i tancament de l’activitat docent en línia
Font: http://cvapp.uoc.edu/autors/MostraPDFMaterialAction.do?id=204186
Deixa un comentari