Actualment, segons el model de maduració de Future Classroom, podríem situar el nivell de l’alumnat, del professorat i dels objectius d’aprenentatge al nivell 3. I la capacitat escolar i les eines i els recursos al nivell 5.
Un cop realitzada l’autoavaluació a https://fcl.eun.org/ de les 5 categories, els resultats es poden consultar al perfil de l’usuari registrat.
Si relacionem el nivell de maduresa del Future Classroom Lab, amb el nivell de maduresa proposat per les Aules del Futur d’Intef, podríem resumir el nivell de maduresa del centre amb aquesta taula:
N5 Dotar d’autonomia | N4 Ampliar | N3 Reforçar | N2 Enriquir | N1 Canviar | |
Paper del professorat | Dissenyador d’activitats. Col·labora | Dissenyador pedagògic. Digitalment competent | Còmode amb els canvis. Ajuda a l’alumnat | Molts digitalment competents i a vegades proben | Selecciona els recursos i mètode |
Paper de l’alumnat | Autònoms i decideix què, com, quan i on aprendre | Responsable i adaptables en el seu aprenentatge | Colaboren adigitalment. Elegeixen eines | ús regular a vegades en equip | Ús puntual |
Objectius pedagògics i avaluació | Negociació alumne-professor. Revisats continuament | diversos mètodes d’avaluació: objectius | Participen alumnat-docents. Diversos mètodes | bona relació objectius-avaluació | Fixats pel docent seguint matèries |
Capacitat del centre per dotar d’innovació | Visió i estratègia clares i planificades. Adaptabilitat | Bona inversió i foment col·laboració | Insta a experimentar nous mètodes (personalització) | Inversió, qualitat, preu i continuïtat però sense objectiu ben definit | Funció parcial |
Eines i recursos | 75% eficaç ús de TICs, gran ventall de recursos | 50-75% eficaç ús de TICs. Intercanvi de recursos | 25-50% eficaç ús de TICs | 5-25% eficaç ús de TICs | Menys del 5% eficaç ús de i limitats recursos |
Després d’analitzar el nivell de maduresa del centre, podem dissenyar el nostre espai d’aprenentatge mitjançant una llista de confrontació i uns consells pràctics.
El prototip d’aula del futur ha de tenir en compte la distribució dels espais i la seva identificació. En el prototip de l’Aula pel Futur de Tarragona, elaborat amb HomeByMe, es poden identificar les zones, i la decoració de les parets.
La nostra aula pel futur no cal que tingui les 6 zones, ja que en el disseny d’aula del CEIP de Ceuta, les zones de desenvolupar i investigar estan juntes, la d’intercanviar seria la pròpia AxF, i la zona d’interactuar seria una aula annexa tradicional on s’utilitza la tecnologia. (Exemples d’aules)
Les eines que es poden fer servir per dissenyar la nostra aula són: Drawisland, Homebyme, Floorplanner i Sweethome3d i les apps que podem utilitzar per mesusar l’acústica de la sala: USB Reverberation Meter, sound Analyzer App.
Al nostre centre, una aula candidate per ser la primera aula pel futur seria l’aula polivalent de l’edifici A, i més endavant, si el pressupost ho permet, podríem dissenyar 3 aules més, tenint en compte aquest concepte, ja que en breu es crearan 3 aules noves fruit de la redistribució de la planta baixa de l’edifici B.
![]() |
![]() |
Per poder preparar el prototip de l’aula polivalent, seguirem els següents passos:
- Fotografiar el frontal de les parets de l’espai
- Prendre mides de l’espai: ample, llarg i alçada.
- Prendre mides de portes i finestres
- Prendre mides de les portes a les cantonades de la paret
- Prendre mides de la distància de les finestres a les cantonades i entre elles.
- Prendre mides de l’alçada de les finestres a terra
- Anotar els materials d’acabat del terra, les parets i el sostre. (anotar només si està folrat d’algun material com fusta, suro, fals sostre, …)En cas de dubte millor afegir fotografies de detall.
- Orientació de les finestres principals
Aquestes dades han estat necessàries per poder realitzar la versió virtual de l’aula dissenyada amb HomeByMe.
(Imatge i enllaç a l’aula pel Futur del centre)
Per presentar l’aula pel futur al claustre, he preparat una presentació on hi ha una descripció dels espais que crearia, la tecnologia que incorporaria, el mobiliari i les habilitats i competències del segle XXI que s’hi treballaria.
És important destacar que en aquesta presentació hi ha inclosa:
- La justificació de les variacions al model
- La claredat en la identificació de les activitats habituals d’aprenentatge que millorareu amb l’ús de la tecnologia
- L’explicació de l’acceptació o desistiment de les propostes rebudes
- Les principals activitats d’aprenentatge noves o fortament innovades amb metodologies i tecnologia. Totes elles han de comptar amb la fitxa PIC-RAT en les explicacions
Deixa un comentari