La incorporació de les tecnologies digitals a l’educació ha transformat de manera significativa la pràctica docent, propiciant un canvi en la forma com s’imparteixen els continguts i s’interactua amb l’alumnat. En aquest context, és essencial analitzar i reflexionar sobre els aspectes tècnics i metodològics que poden influir en l’eficàcia de l’ensenyament.

I la meva praxi, com és? 

Personalment, considero que un dels punts forts de la meva pràctica docent és la capacitat d’integrar una diversitat de recursos digitals en les meves classes. Aquesta integració inclou l’ús de vídeos educatius, jocs interactius, simulacions i plataformes d’aprenentatge en línia. Aquests recursos permeten presentar la informació de manera visual i dinàmica, facilitant així la comprensió de conceptes complexos. La utilització de materials audiovisuals i interactius no només capta l’atenció dels estudiants, sinó que també fomenta la seva implicació activa en el procés d’aprenentatge. De fet, diversos estudis indiquen que l’ús de recursos digitals en l’ensenyament millora la retenció d’informació i l’interès dels alumnes per les matèries tractades.

Un altre aspecte positiu de la meva pràctica és la capacitat d’adaptar les meves metodologies d’ensenyament als diferents estils d’aprenentatge dels meus alumnes. A través de l’ús de plataformes digitals, puc oferir materials personalitzats i activitats que s’ajusten a les necessitats individuals de cada estudiant. Aquesta adaptabilitat és fonamental en un context educatiu cada vegada més divers i inclusiu. La personalització de l’aprenentatge no només millora el rendiment acadèmic, sinó que també fomenta una major motivació i autoestima entre els alumnes, ja que se senten valorats i reconeguts en el seu procés d’aprenentatge.

 

Ara bé, cal també ser conscients de les dificultats i espais de millora per tal de garantir una bona pràctica digital.

En el meu cas, i malgrat els punts forts esmentats, considero que la meva capacitat per facilitar el treball col·laboratiu caldria desenvolupar-se més. Per això, em proposo aprofundir en l’ús de plataformes d’aprenentatge col·laboratiu, com ara Google Classroom, Padlet o Microsoft Teams. Aquestes eines permeten als alumnes treballar junts en projectes, intercanviar idees i construir coneixement de manera conjunta, fomentant el diàleg i la cocreació de continguts, així com la construcció d’una comunitat d’aprenentatge més dinàmica i participativa.

Un altre aspecte fonamental que necessito optimitzar és l’avaluació digital. Vull incorporar eines que m’ajudin a agilitzar la tasca avaluativa i garantir que els processos d’avaluació siguin accessibles per a tot l’alumnat. En efecte, l’ús de plataformes digitals que ofereixen funcions d’avaluació integrada pot facilitar l’accés dels alumnes a la retroalimentació i als criteris d’avaluació, promovent una major transparència en el procés d’aprenentatge. Aquestes eines no només milloraran l’eficiència en la correcció i la gestió de les qualificacions, sinó que també oferiran als alumnes una manera més clara de fer un seguiment del seu propi procés d’aprenentatge.

Una altra àrea de millora que considero essencial és la integració de la intel·ligència artificial com a eina educativa. La IA ofereix un potencial immens per personalitzar l’aprenentatge i proporcionar recursos adaptatius que responguin a les necessitats particulars de cada alumne. A través d’eines d’IA, es poden crear experiències d’aprenentatge més interactives i personalitzades, que poden ajudar els alumnes a avançar al seu ritme. Vull investigar i formar-me sobre l’ús d’aplicacions d’IA que puguin ser útils en el meu entorn educatiu, així com explorar com implementar-les de manera efectiva a les meves classes.

Finalment, tot i que sempre faig presentacions i infografies atractives, vull expandir les meves habilitats per incloure la creació de vídeos en la meva pràctica docent. Els vídeos són una eina poderosa per comunicar informació de manera efectiva i atractiva i poden ser utilitzats per explicar conceptes, presentar projectes o documentar el procés d’aprenentatge dels alumnes.

 

En conclusió, la reflexió sobre la meva pràctica docent digital ha posat de manifest tant els punts forts com les àrees que requereixen millora. La integració de recursos digitals i l’adaptabilitat a diferents estils d’aprenentatge són aspectes fonamentals que contribueixen a l’eficàcia del meu ensenyament. No obstant això, per a continuar evolucionant com a docent, és essencial que em concentri en les àrees de col·laboració, avaluació digital, integració d’IA i creació de continguts audiovisuals. Identificar les millores necessàries em permet establir un pla d’acció clar per a la meva formació contínua, així com per a l’optimització de l’experiència d’aprenentatge dels meus alumnes. En definitiva, l’objectiu és crear un entorn d’aprenentatge que sigui inclusiu, dinàmic i adaptat a les necessitats del segle XXI, on la tecnologia sigui un aliat en el procés educatiu.

 


I si ens formem? 

Després de revisar les opcions de formació disponibles al web de formació docent en cultura digital del Departament d’Educació, he seleccionat una formació titulada Creació de Continguts Audiovisuals per a l’Aula. Aquesta formació està dissenyada per ajudar els docents a desenvolupar habilitats en la creació de vídeos i materials audiovisuals aplicables al context educatiu.

He escollit aquesta formació perquè reconec la importància del vídeo com a eina d’aprenentatge i vull integrar-lo de manera efectiva a les meves classes, millorant així la qualitat del meu ensenyament. Espero adquirir habilitats en la producció i edició de vídeos, així com en la creació de continguts que siguin no només informatius, sinó també atractius i que fomentin la participació activa dels alumnes.