Disseny d’activitats amb eines digitals

Ambdues activitats formen part d’una mateixa situació d’aprenentatge (SA) titulada “Lloret de Mar en un món de ciutats”, que es duu a terme en el marc de la matèria de Ciències Socials de 2n d’ESO. Aquesta situació d’aprenentatge s’ha dissenyat per treballar els sabers i les competències relacionades amb l’estudi de les ciutats i la seva morfologia, amb un enfocament específic en la ciutat de Lloret de Mar, entorn del propi alumnat.

Cal dir que aquesta SA la vaig dur a terme quan treballava en un centre de Lloret de Mar, localitat de la qual sóc originària. En aquell moment, vaig poder apropar als alumnes el coneixement sobre la ciutat que coneixen de primera mà, fet que va enriquir l’aprenentatge. Actualment, imparteixo classes en el batxillerat nocturn, on les particularitats i necessitats de l’alumnat (adult) requereixen l’ús d’altres tipus de metodologies didàctiques, de caire més magistral. Per aquest motiu he recuperat dinàmiques del curs anterior. 

Activitat a l’aula

Enunciat de l’activitat

L’activitat consisteix a crear un còmic sobre un relat històric i personal de Lloret de Mar, escrit per ciutadans locals i recuperat per l’arxiu local, a través de Canva i de la creació d’imatges amb IA que ofereix aquest recurs digital.

Aquesta tasca es realitzarà per grups de tres a quatre alumnes amb l’objectiu de transformar un text escrit en un format visual comprensible, utilitzant l’eina digital Canva. Els alumnes hauran de llegir amb atenció el relat imprès, identificar els moments clau de la història i representar-los gràficament de manera creativa.

El còmic ha de ser lliurat a través de Classroom, pujant el fitxer en format PDF generat amb Canva. És fonamental que reviseu el còmic abans de fer l’entrega per assegurar-vos que tota la història s’expressa de manera clara i atractiva, i que les imatges complementen adequadament el relat.

A l’hora de valorar l’activitat, s’haurà de tenir en compte la qualitat de la redacció dels diàlegs i textos explicatius, així com l’estètica del còmic. La selecció de les imatges i la seva relació amb el text serà clau per aconseguir una presentació visual coherent i impactant. A més, el procés de creació ha de reflectir la capacitat d’expressar-se de manera artística i visual, utilitzant les eines digitals per crear una peça única i original.

Competències i objectius d’aprenentatge

Amb aquesta activitat, l’alumnat treballarà la competència específica de la matèria de Ciències socials Competència número 6. Aquesta és: Interpretar els processos que han conformat les societats actuals en la seva diversitat i riquesa a partir de l’anàlisi de perspectives i mirades diverses per formar-se un criteri propi fonamentat i comprometre’s en la defensa dels drets humans, la llibertat i la igualtat davant les situacions d’injustícia i discriminació.

També es treballa la competència digital 2. Aquesta és: Gestiona i utilitza el seu propi entorn personal digital d’aprenentatge permanent per construir nou coneixement i crear continguts digitals, mitjançant estratègies de tractament de la informació i l’ús de diferents eines digitals, seleccionant i configurant la més adequada en funció de la tasca i de les seves necessitats en cada ocasió

Pel que fa als objectius d’aprenentatge, aquesta activitat se centra en:

  • Realitzar una comprensió profunda i una mediació del contingut escrit: Els alumnes hauran de llegir amb atenció el relat històric i personal de Lloret de Mar proporcionat, identificant els fets més importants i reflexionant sobre la seva rellevància històrica i social.
  • Transformar un text escrit en un format visual comprensible: Els alumnes seran capaços de convertir el relat escrit en un còmic, seleccionant els moments clau i representant-los visualment de manera coherent, clara i atractiva per als altres.
  • Fomentar la creativitat i l’expressió artística mitjançant eines digitals: Mitjançant l’eina Canva, els alumnes desenvoluparan la seva creativitat, creant un còmic visualment ric que il·lustri el relat de manera innovadora, utilitzant les funcionalitats de disseny gràfic de l’aplicació.
  • Consolidar la comprensió dels esdeveniments històrics locals: Els alumnes aprofundiran en el coneixement de la història local de Lloret de Mar, representant visualment els esdeveniments històrics més significatius a través del còmic, per facilitar-ne la comprensió i la difusió entre els seus companys.
  • Aplicar tècniques d’investigació i representació de dades de forma visual: Els alumnes aprendran a transformar la informació textual en una representació visual clara i coherent, utilitzant les tècniques adequades per organitzar la narració en format còmic.
  • Fomentar el treball col·laboratiu: En grups de 3 a 4 persones, els alumnes hauran de coordinar-se per distribuir les tasques, compartir idees i prendre decisions conjuntes sobre la selecció dels moments clau i la creació del còmic, promovent una col·laboració eficaç per aconseguir un resultat final coherent i de qualitat.
Recursos digitals

El recurs digital que hauran d’utilitzar l’alumnat és, a banda del Classroom on disposen de materials d’ajuda, infografies i rúbriques, l’aplicació Canva. 

Canva és una eina de disseny gràfic en línia que permet crear una àmplia varietat de continguts visuals, com presentacions, pòsters, còmic, infografies i més. Ofereix plantilles predissenyades i eines fàcils d’utilitzar, incloent-hi l’edició d’imatges, la creació de textos, i la incorporació d’elements gràfics. A més, permet generar imatges amb intel·ligència artificial i treballar de manera col·laborativa en temps real. És una plataforma molt popular per crear dissenys atractius de manera ràpida i accessible.

Clica aquí per obrir l'aplicació
Detall de la tasca

Fases de la tasca

  1. Lectura del relat: Cada grup de treball llegirà amb atenció el relat històric i personal de Lloret de Mar proporcionat per l’arxiu local. Cal identificar els esdeveniments més rellevants i comprendre el context històric i personal de cada narració, per això es deixarà una estona perque els integrants del grup reflexionin conjuntament sobre el text.
  2. Planificació del còmic: Els alumnes treballaran en grups de 3 a 4 persones per discutir i seleccionar els moments clau del relat que es representaran en el còmic. Hauran de planificar quins elements visualitzaran i com dividiran la història en diverses escenes
  3. Creació del còmic a Canva:
    1. Iniciar sessió a Canva: Els alumnes hauran d’accedir a Canva i crear un compte si no en tenen un.
    2. Seleccionar una plantilla de còmic: A partir de les plantilles disponibles, els alumnes triaran la que millor s’adapti al relat que estan representant.
    3. Generar imatges amb IA: Utilitzant les eines de Canva, els alumnes podran generar imatges amb intel·ligència artificial per complementar el seu còmic, ajustant-les a la narrativa del relat.
    4. Afegir textos explicatius i diàlegs: Els alumnes afegiran els textos explicatius i els diàlegs per completar la història, garantint que la narració sigui clara i coherents amb el relat original.
  4. Revisió final: Un cop creat el còmic, els alumnes revisaran el seu treball per assegurar-se que el relat es representa de manera clara, atractiva i coherent. Revisaran la qualitat de les imatges, la redacció dels textos i la coherència general de la narració visual.
  5. Entrega a Classroom: Un cop revisat, l’alumne haurà de lliurar l’enllaç del seu eix cronològic a través de la plataforma Classroom, seguint les instruccions indicades.

Avaluació

L’activitat serà avaluada d’acord amb els següents criteris:

  • Correcció i precisió de la informació: Es valorarà la selecció dels esdeveniments històrics més rellevants de Lloret de Mar i la capacitat d’explicar-los de manera clara i precisa. Els esdeveniments seleccionats han de ser acurats i estar ben descrits, demostrant una comprensió profunda del relat històric.
  • Organització cronològica: Els fets segueixen una línia temporal coherent i lògica.
  • Creativitat i estètica visual: La presentació visual del còmic serà clau. S’avaluarà la qualitat dels dissenys, la selecció d’imatges per il·lustrar el relat i la capacitat d’organitzar els elements de manera clara i atractiva. La creativitat en l’ús dels recursos digitals serà un factor important.
  • Ús de Canva: Es valorarà l’ús adequat de l’eina digital Canva. Els alumnes hauran de garantir que el còmic sigui accessible, sense errors tècnics, i que s’hagi seguit el procés adequat per crear i organitzar les imatges i textos del còmic.
  • Treball grupal: Es valorarà la capacitat de treballar de manera col·laborativa, amb una distribució equitativa de les tasques i una bona comunicació entre els membres del grup per aconseguir un resultat final coherent i de qualitat.

 

Activitat de realització autònoma

Enunciat de l’activitat

L’activitat consisteix a crear un eix cronològic de la història de Lloret de Mar des del Paleolític fins al segle XX, utilitzant l’aplicació TimeToast. Aquesta tasca es realitzarà de manera individual amb l’objectiu d’identificar i representar visualment els esdeveniments històrics més rellevants de la vila, explicats en un full imprès que s’entregarà a l’aula el dia de presentació de la tasca. L’eix cronològic s’haurà d’entregar a través de Classroom, afegint-hi l’enllaç corresponent de l’aplicació. És fonamental que reviseu que l’eix sigui visible i no estigui en mode esborrany abans de fer l’entrega.

Cal afegir que la qualitat de la redacció és important, ja que s’avaluarà la capacitat d’explicar cada esdeveniment de forma entenedora i concisa. Alhora, l’estètica de l’eix cronològic serà un element clau a l’hora de valorar l’activitat. Haureu d’afegir imatges rellevants per a cada esdeveniment, de manera que la presentació visual sigui atractiva i ajudi a contextualitzar millor els fets històrics.

Competències i objectius d’aprenentatge

Amb aquesta activitat, l’alumnat treballarà la competència específica de la matèria de Ciències socials Competència número 1. Aquesta és: Cercar i tractar informació que permeti interpretar el present i el passat, aplicant els procediments de la recerca històrica i geogràfica a partir de l’anàlisi crítica de dades procedents de fonts analògiques i digitals, per transformar-ho en coneixement i comunicar-ho a través de diferents formats.

També es treballa la competència digital 2. Aquesta és: Gestiona i utilitza el seu propi entorn personal digital d’aprenentatge permanent per construir nou coneixement i crear continguts digitals, mitjançant estratègies de tractament de la informació i l’ús de diferents eines digitals, seleccionant i configurant la més adequada en funció de la tasca i de les seves necessitats en cada ocasió

Pel que fa als objectius d’aprenentatge, aquesta activitat se centra en:

  • Consolidar la comprensió lectora i la capacitat de mediació del contingut escrit, mitjançant la lectura crítica del material històric proporcionat. Els estudiants desenvoluparan habilitats per identificar les idees principals, resumir textos històrics complexos i traduir-los en un format visual que sigui fàcil d’entendre per a altres.
  • Desenvolupar una comprensió profunda de la història de Lloret de Mar, analitzant els fets històrics rellevants des de la prehistòria fins al segle XX, i establint connexions entre aquests esdeveniments i la seva influència en l’evolució social, cultural i econòmica del municipi.
  • Transformar un text escrit en un format visual comprensible, utilitzant eines digitals per representar de manera clara i organitzada els esdeveniments històrics, tot potenciant la comprensió a través d’un disseny gràfic efectiu.
  • Fomentar la creativitat, la capacitat d’expressió artística i l’ús de les eines digitals per dissenyar un eix cronològic atractiu i informatiu, millorant l’estètica i l’impacte visual a través de l’ús adequat de les imatges, els colors i la tipografia.
  • Adquirir habilitats de treball autònom i reflexiu, gestionant el temps i les tasques per a la creació d’un projecte digital que compleixi amb els requisits de qualitat i precisió, tot reflexionant sobre el procés creatiu i d’investigació.
Recursos digitals

El recurs digital que hauran d’utilitzar l’alumnat és, a banda del Classroom on disposen de materials d’ajuda, infografies i rúbriques, l’aplicació TimeToast. 

TimeToast és una eina digital que permet crear línies del temps interactives de manera fàcil i visual.

Clica aquí per obrir l'aplicació
Recurs per l’alumnat
TUTORIAL: Eix cronològic amb TimeToast

Per tal de facilitar l’ús correcte i assequible d’aquesta eina digital, es lliurarà a l’alumne un arxiu PDF amb les indicacions necessàries, a mode de tutorial, que expliquen de manera clara i detallada com crear i utilitzar l’aplicació TimeToast. Aquest document inclourà els passos essencials per iniciar-se en l’eina, des de la creació d’un compte fins a la configuració i personalització de l’eix cronològic, així com consells per a una correcta inserció d’esdeveniments, dates, descripcions i imatges. L’objectiu és proporcionar un suport pràctic i accessible perquè l’alumne pugui desenvolupar la tasca amb autonomia i seguretat.

Detall de la tasca

Fases de la tasca

  1. Lectura del material proporcionat: L’alumne haurà de llegir un full imprès amb un resum històric de Lloret de Mar, on es detallen els fets més destacats de la història local, des del Paleolític fins al segle XX.
  2. Subratllat i selecció: Un cop llegit el text, l’alumne haurà de subratllar els esdeveniments històrics més importants que seran representats en l’eix cronològic. Ha de ser capaç de seleccionar els fets més significatius que marquen el desenvolupament de la vila.
  3. Creació de l’eix a través de l’ús de TimeToast: L’alumne haurà de crear l’eix cronològic mitjançant l’aplicació TimeToast, una eina digital que permet representar els esdeveniments en un format visual interactiu. El primer de tot serà elaborar el disseny.
  4. Ordenació dels esdeveniments: Els esdeveniments seleccionats s’hauran d’ordenar cronològicament, indicant les dates corresponents i redactant un resum breu de cada esdeveniment. És important que la redacció sigui clara, precisa i comprensible.
  5. Afegir imatges: L’estètica de l’eix serà un factor clau. L’alumne haurà d’incloure imatges rellevants per a cada esdeveniment històric per millorar la comprensió i l’impacte visual del projecte. Les imatges poden ser fotografies, dibuixos o altres recursos visuals que contextualitzin adequadament els fets.
  6. Revisió: Abans de lliurar l’eix cronològic, l’alumne haurà de revisar que tots els esdeveniments estan correctament ordenats i que l’eix és visible. És important assegurar-se que l’eix no estigui en mode esborrany a TimeToast i que l’enllaç generat sigui accessible.
  7. Entrega a Classroom: Un cop revisat, l’alumne haurà de lliurar l’enllaç del seu eix cronològic a través de la plataforma Classroom, seguint les instruccions indicades.

Avaluació

L’activitat serà avaluada d’acord amb els següents criteris:

  • Correcció i precisió de la informació: Els esdeveniments seleccionats són rellevants i estan ben descrits.
  • Organització cronològica: Els fets estan correctament ordenats, amb dates i textos que segueixen una línia cronològica lògica.
  • Creativitat i estètica visual: La presentació visual de l’eix cronològic és atractiva, amb una bona selecció d’imatges i una estructura clara i fàcil de seguir.
  • Ús de TimeToast: L’alumne fa servir l’aplicació adequadament, amb un eix accessible i sense errors tècnics.

 

Reflexions

El disseny d’una activitat per a la realització a l’aula requereix una planificació acurada que tingui en compte la coordinació i la interacció entre els alumnes, l’accés als recursos tecnològics i la gestió del temps disponible. Aquest tipus d’activitats fomenten el treball col·laboratiu i la construcció conjunta del coneixement, tot promovent un ambient d’aprenentatge participatiu.

D’altra banda, dissenyar una activitat autònoma per a realitzar fora de l’aula implica assegurar-se que els alumnes disposin dels recursos necessaris i comprenguin clarament la tasca. Aquestes activitats potencien l’autogestió, la reflexió i la capacitat d’aprenentatge independent. En aquest cas, treballar amb relats personals i històrics proporciona una experiència d’aprenentatge més profunda, ja que connecta l’alumnat amb la història viva i el patrimoni immaterial de la seva comunitat.

Els avantatges d’aquestes activitats digitals inclouen la flexibilitat, l’atractiu visual i la possibilitat de desenvolupar habilitats creatives. No obstant això, cal tenir present els possibles inconvenients, com les dificultats tècniques o la manca de connexió a Internet, que poden afectar l’experiència d’aprenentatge. Per superar aquests reptes, és fonamental oferir guies de suport i assegurar una comunicació fluida amb l’alumnat per resoldre qualsevol incidència.