Un sistema d’avaluació amb tecnologies digitals
En aquesta proposta s’ha dissenyat un sistema d’avaluació diversificat que incorpora eines digitals per fomentar la competència digital de l’alumnat i facilitar el seguiment de l’aprenentatge. Les activitats d’avaluació estan repartides al llarg del procés d’ensenyament-aprenentatge i combinen avaluació diagnòstica, formativa i sumativa. L’objectiu és oferir un sistema integral que promogui la reflexió i l’autonomia de l’alumnat, alhora que permet obtenir evidències del seu progrés.
Les tecnologies digitals seleccionades s’han triat segons l’estratègia d’avaluació requerida:
- Avaluació diagnòstica: s’utilitzarà Kahoot, una eina interactiva que permet detectar els coneixements previs dels alumnes de manera lúdica i rà pida.
- Avaluació formativa: s’han planificat diverses activitats que incorporen eines digitals com diaris d’aprenentatge, TimeToast i tests de Google Forms, amb rúbriques especÃfiques per orientar l’alumnat en el seu aprenentatge.
- Avaluació sumativa: es realitzarà un projecte final en forma de còmic digital realitzat amb Canva que sintetitzi els continguts apresos, aplicant la creativitat i competència digital. També s’avaluarà amb una rúbrica especÃfica.
A continuació, es detalla cada activitat avaluativa amb la seva eina, el tipus d’avaluació (diagnòstica, formativa o sumativa), el procediment d’avaluació i la relació amb les tecnologies digitals utilitzades.
Avaluació diagnòstica
Kahoot
L’activitat consisteix en un breu Kahoot que presenta preguntes inicials relacionades amb les ciutats i la morfologia urbana. L’objectiu principal és introduir el tema de manera dinà mica i interactiva, tot afavorint la participació de l’alumnat. Durant la realització del Kahoot, es van comentant les respostes correctes, aprofitant l’ocasió per aportar dades i conceptes bà sics de la unitat didà ctica.
Es tracta d’una avaluació diagnòstica. Aquesta activitat no té cap pes en la nota final, ja que el seu propòsit és identificar els coneixements previs de l’alumnat i adaptar la programació de la unitat didà ctica segons les necessitats detectades.
Procediment d’avaluació:
- Es crea un qüestionari interactiu a Kahoot amb preguntes breus de resposta múltiple (4 opcions).
- L’alumnat respon de manera individual mitjançant dispositius digitals (ordinador, tauleta o mòbil).
- El professorat observa els resultats en temps real i pot detectar quines són les principals mancances o coneixements previs.
- A partir de les respostes, es generen petites reflexions a classe per complementar o corregir idees errònies.
Relació amb les tecnologies digitals:
Kahoot és una eina intuïtiva i accessible, que facilita la detecció rà pida de les idees prèvies dels alumnes, alhora que crea un entorn d’aprenentatge interactiu i participatiu.
Enllaços:Â
Avaluació formativa
Diari d’aprenentatge amb Google Docs
L’alumnat crearà i mantindrà una llibreta d’aprenentatge digital mitjançant Google Docs, on registraran de manera individual el treball realitzat durant la unitat didà ctica. Aquesta llibreta inclourà :
- Realització de resums dels continguts treballats.
- Registre d’activitats fetes a classe i a casa, incloent-hi els enunciats, respostes i correccions comentades a l’aula.
- Una presentació neta i ordenada de les anotacions, respectant l’estructura i coherència de la informació.
Es tracta d’una avaluació formativa. La llibreta permet un seguiment constant del progrés de l’alumnat, ja que reflecteix tant el treball fet com la seva capacitat per estructurar, redactar i comprendre els continguts.
Procediment d’avaluació:
- L’alumnat utilitza Google Docs per crear i mantenir la llibreta d’aprenentatge durant tota la unitat didà ctica.
- Es demanarà que comparteixin el document amb el professorat, qui revisarà periòdicament els documents compartits a Google Docs, fent ús dels comentaris per donar retroacció a l’alumnat.
Relació amb les tecnologies digitals:
L’ús de Google Docs en aquesta activitat d’avaluació formativa té una funció central, ja que facilita la creació d’una llibreta d’aprenentatge digital estructurada i accessible. Aquesta eina permet que l’alumnat desenvolupi les seves competències digitals mentre registra, organitza i presenta els continguts treballats a classe. A més, Google Docs ofereix avantatges prà ctics, com la possibilitat d’editar i actualitzar la informació en qualsevol moment, afavorint un procés d’aprenentatge flexible i dinà mic.
A més, aquest sistema s’alinea amb la necessitat d’adaptar l’aprenentatge a entorns digitals, tot desenvolupant habilitats transversals com l’organització, la redacció, l’ortografia i la reflexió crÃtica.
Enllaços:Â
Eix cronològicÂ
L’activitat consisteix a elaborar un eix cronològic interactiu sobre la història de Lloret de Mar des del PaleolÃtic fins al segle XX utilitzant l’eina digital TimeToast. Aquesta tasca es durà a terme de manera individual i suposarà una part significativa de l’avaluació formativa. L’objectiu és identificar i representar visualment els esdeveniments històrics més rellevants de la vila a partir d’un full imprès lliurat prèviament amb la informació essencial. L’alumnat haurà d’entregar el projecte a través de Classroom mitjançant l’enllaç generat per l’aplicació, assegurant-se que l’eix no està en mode esborrany i és visible.
Es tracta d’una avaluació formativa. Aquesta activitat permetrà fer un seguiment continu del procés d’aprenentatge, ja que l’alumne mostrarà la seva capacitat per seleccionar informació rellevant, organitzar-la cronològicament, redactar-la amb coherència i presentar-la de manera clara i visual.
Procediment d’avaluació:
- Els alumnes crearan l’eix cronològic mitjançant TimeToast, afegint-hi esdeveniments històrics amb dates, descripcions i imatges.
- Es facilitarà als alumnes un PDF amb una explicació detallada sobre l’ús d’aquesta eina digital.
- Es facilitarà als alumnes una rúbrica d’avaluació, que constarà al Classroom i que també s’entrega en format digital a través de Rubistar.
Relació amb les tecnologies digitals:
L’ús de TimeToast permet una presentació interactiva i visual dels esdeveniments històrics, facilitant la comprensió de la relació temporal entre ells. Aquesta eina ofereix una plataforma digital intuïtiva, que ajuda l’alumnat a desenvolupar habilitats digitals en la creació de continguts interactius, millorant aixà la seva competència digital.
Aquesta activitat, aixÃ, facilita l’adaptació de l’aprenentatge als entorns digitals i contribueix al desenvolupament de competències bà siques com la planificació, la redacció i la presentació clara de continguts complexos.
Enllaços:Â
Test de Google FormsÂ
L’alumnat visualitzarà un documental sobre Lloret de Mar realitzat per l’Arxiu de la localitat, que proporciona una visió històrica i cultural de la vila. Després de la visualització, hauran de completar un test de Google Forms de manera autònoma a casa. Aquest formulari estarà dissenyat per avaluar la comprensió dels continguts presentats al documental. Les preguntes seran de selecció múltiple i permetran a l’alumnat demostrar el seu coneixement sobre diversos aspectes històrics i socials de Lloret de Mar.
Es tracta d’una avaluació formativa i autocorrectiva. El test permetrà als alumnes verificar el seu nivell de comprensió dels temes tractats, aixà com identificar possibles à rees de millora en el seu aprenentatge. L’ús de Google Forms farà que els resultats siguin immediatament visibles per a l’alumnat, afavorint aixà una retroalimentació instantà nia.
Procediment d’avaluació:
- L’alumnat visualitza el documental sobre Lloret de Mar proporcionat per l’Arxiu Local, que serà projectat a l’aula.
- Després de la visualització, l’alumnat haurà de respondre al test de Google Forms.
- El test constarà de preguntes de selecció múltiple i es corregirà de manera automà tica.
- Es realitzarà a casa i es lliurarà directament a través de la plataforma, sense necessitat de feedback individualitzat immediat.
Relació amb les tecnologies digitals:
L’ús de Google Forms permet als alumnes realitzar el test de manera còmoda i a distà ncia, sense necessitat de paper. La plataforma també facilita una correcció immediata i automatitzada, la qual cosa estalvia temps al professor i permet a l’alumnat rebre feedback instantani. Aixà mateix, aquesta eina ajuda a promoure la competència digital de l’alumnat, tant en l’ús de formularis online com en l’accés a materials audiovisuals a través de plataformes digitals.
Enllaços:Â
Avaluació sumativaÂ
Còmic sobre Lloret de MarÂ
L’alumnat treballarà en grups de tres a quatre persones per crear un còmic visual sobre un relat històric i personal de Lloret de Mar, escrit per ciutadans locals i recuperat per l’Arxiu Local. Utilitzant l’eina digital Canva i la generació d’imatges amb Intel·ligència Artificial (IA) que ofereix aquesta plataforma, els alumnes transformaran el text escrit en un format visual comprensible i creatiu.
Aquesta activitat es valorarà mitjançant una avaluació sumativa, ja que té com a objectiu valorar el producte final (el còmic) un cop finalitzat el procés de creació. En aquest cas, l’objectiu és mesurar el nivell d’assoliment de les competències i habilitats relacionades amb la creació visual i escrita, a través d’un projecte col·laboratiu. La avaluació sumativa permet als docents obtenir una imatge global del rendiment de l’alumnat en relació amb els criteris establerts per l’activitat. En aquest cas, es mesura el grau de comprensió del relat històric, la capacitat per representar-lo visualment, l’ús creatiu de les eines digitals, la qualitat de la redacció dels dià legs i textos explicatius, i l’estètica global del còmic.
Procediment d’avaluació:
- L’alumnat treballarà en grups per realitzar el còmic. El temps per completar-lo serà establert prèviament. Aquest còmic és realitzarà a través dels relats dels veïns de Lloret de Mar recuperats per l’arxiu de la localitat.
- Un cop finalitzat el còmic, els alumnes hauran de revisar el document i pujar-lo a Classroom en format PDF.
- Es farà ús d’una rúbrica d’avaluació que es penjarà a Classroom. També es facilitarà l’enllaç de la rúbrica de Rubistar.
Relació amb les tecnologies digitals:
L’ús de Canva per crear el còmic permet als alumnes utilitzar una plataforma digital dissenyada per facilitar la creació de materials visuals. Aquesta eina ofereix moltes opcions de disseny i una interfÃcie intuïtiva, la qual cosa permet als alumnes explorar la seva creativitat i experimentar amb diferents formats i estils grà fics. A més, la generació d’imatges amb IA possibilita la creació de personatges i escenes amb gran flexibilitat, afegint una capa de personalització i originalitat al còmic.
El fet de pujar el còmic a Classroom en format PDF també afavoreix la gestió digital del treball, evitant la pèrdua de materials fÃsics i permetent una distribució i revisió més eficient.
Aquesta activitat contribueix al desenvolupament de competències digitals com la creació de continguts visuals, l’ús d’eines digitals per a la col·laboració i la gestió de projectes en entorns digitals.
Enllaços:Â
Deixa un comentari