Per a la retroacció digital dels alumnes i famílies, seleccionarem quatre tecnologies digitals que permetin oferir un seguiment eficaç, clar i personalitzat.
A continuació, es presenten les tecnologies seleccionades, així com els criteris didàctics, ètics i tècnics seguits en la selecció i com s’utilitzarien.
Per l’alumnat
Google Classroom
Criteris seguits:
- Didàctics: Google Classroom permet oferir retroacció regular i en temps real. El professor pot revisar els treballs dels alumnes i deixar comentaris específics sobre els punts forts i àrees de millora, ajudant els estudiants a millorar contínuament. A més, el sistema organitza les tasques i materials d’aprenentatge de manera clara i estructurada.
- Retroacció regular; retroacció en temps real
- Ètics: Garantim la privacitat i la confidencialitat, ja que només els alumnes i el professor tenen accés a les retroaccions. La comunicació és clara i comprensible, sense influències externes.
- Privacitat
- Tècnics: Google Classroom és una plataforma accessible, amb un sistema senzill de navegació i sense publicitat que pugui distreure els alumnes. També permet fer un seguiment detallat de les tasques entregades, millorant l’eficàcia en el registre de les activitats.
- Estètica; Accessibilitat
Ús:
Google Classroom serà la plataforma centralitzada on els alumnes podran accedir a totes les tasques assignades, consultar materials complementaris i rebre retroacció detallada. El professor assignarà les tasques a través de la plataforma, i els alumnes les entregaran directament allà. En entregar cada tasca, el professor podrà proporcionar retroacció escrita, assenyalant punts específics que necessiten millorar o reforçar. La retroacció serà clara i concisa, destacant els punts forts i les àrees de millora de cada treball.
A més, els alumnes podran veure les dates de lliurament, seguir les tasques que tenen pendents i consultar les avaluacions d’altres tasques anteriors. Aquesta visibilitat ajuda els alumnes a organitzar-se millor i mantenir-se al dia amb el seu progrés acadèmic.
Mote
Criteris seguits:
- Didàctics: La possibilitat d’oferir retroacció verbal permet una comunicació més immediata i personalitzada. El professor pot afegir comentaris de veu per a una millor comprensió de les tasques, aportant una orientació detallada.
- Personalització; Clarificació de l’objectiu
- Ètics: El sistema permet un feedback personalitzat, respectant la privacitat dels alumnes. Els comentaris són privats i no es comparteixen amb altres companys.
- Privacitat; comunicació
- Tècnics: Mote és fàcil d’integrar amb Google Classroom, cosa que permet als professors enviar comentaris de veu directament en la plataforma. És una eina intuïtiva que permet una comunicació clara i eficaç.
- Focus
Ús:
Mote es farà servir per afegir comentaris de veu personalitzats a les tasques entregades pels alumnes, millorant la qualitat i l’eficàcia de la retroacció. Per exemple, després de revisar un treball escrit, el professor pot gravar un missatge de veu per explicar detalladament què està fent bé l’alumne i quins aspectes necessita millorar. Això ajuda a establir una comunicació més propera, personalitzada i empàtica.
Els alumnes, en lloc de llegir una retroacció escrita, podran escoltar-la, fet que pot resultar més clar i comprensible, especialment per a aquells que tenen dificultats amb la lectura extensa o que prefereixen una explicació oral. Mote permetrà a més que el professor afegeixi recomanacions o preguntes específiques que els alumnes poden respondre directament, creant una conversa educativa bidireccional.
Edmodo
Criteris seguits:
- Didàctics: Edmodo permet una retroacció més directa i contínua a través de missatges i grups de treball. Els alumnes poden rebre comentaris sobre les seves tasques i interactuar amb altres companys, fomentant una comunitat d’aprenentatge.
- Retroacció regular; orientació a l’aprenentatge
- Ètics: La plataforma respecta la privacitat dels alumnes, amb accés restringit només als membres dels grups. Això afavoreix un espai segur per a la comunicació entre el professor i els alumnes.
- Privacitat; comunicació
- Tècnics: Edmodo és una plataforma fàcil de navegar, amb eines per fer un seguiment de les tasques i activitats. Permet una comunicació contínua i efectiva.
- Registre; Interactivitat; Accessibilitat; estètica
Ús:
Edmodo es farà servir com a eina complementària per a la comunicació contínua entre el professor i els alumnes, així com entre els mateixos alumnes. El professor crearà grups d’aprenentatge per a cada tema o unitat didàctica, dins dels quals es podran compartir recursos, debats i activitats.
A través de la plataforma, el professor podrà assignar tasques, organitzar discussions sobre continguts temàtics i proporcionar retroacció directa sobre tasques entregades. Els alumnes podran compartir els seus dubtes, preguntes o reflexions en els fòrums, i el professor podrà respondre en temps real o en el moment més oportú. Aquesta interacció permet a l’alumnat treballar de manera més autònoma i en col·laboració amb els seus companys, alhora que reben suport personalitzat del professor.
A més, Edmodo permet la creació d’exàmens en línia, on els alumnes poden obtenir retroacció immediata després de completar-los, ajudant-los a identificar les seves àrees de millora en temps real.
Per les famílies
Moodle
Criteris seguits:
- Didàctics: Moodle permet a les famílies seguir el progrés acadèmic dels seus fills amb informes detallats i retroacció específica. Els pares poden veure l’evolució del rendiment i les àrees de millora dels alumnes.
- Retroacció regular
- Ètics: Moodle garanteix la privacitat de les dades, que permet que els pares tinguin accés només a la informació dels seus fills. Això assegura la confidencialitat dels altres alumnes.
- Privacitat; Comunicació; Integritat
- Tècnics: La plataforma és accessible i intuïtiva, amb eines per generar informes d’avaluació i comunicació entre les famílies i els professors.
- Registre; Interactivitat
Ús:
Moodle serà la plataforma per on els professors podran mantenir les famílies al corrent del progrés dels seus fills. El professorat utilitzarà Moodle per a proporcionar informes d’avaluació periòdics que detallin l’evolució de cada alumne, tant en l’àmbit del rendiment com d’assistència i participació.
Els pares podran consultar els informes d’avaluació a través de la plataforma, amb accés a les qualificacions de cada tasca i projecte. Moodle també permetrà enviar missatges als pares per informar-los de qualsevol incidència important, com a reunions, dates límit d’entrega o possibles problemes d’aprenentatge.
Aquesta plataforma també permetrà un seguiment individualitzat, on els pares podran veure el progrés global del seu fill i, en funció de les necessitats, establir plans d’acció conjuntament amb el professor. Així, es potenciarà una col·laboració contínua entre el professorat i les famílies, ajudant a garantir que l’alumne rep el suport necessari per avançar en el seu aprenentatge.
Deixa un comentari