Modificació d’Activitats per l’Empoderament de l’Alumnat
Presentació de l’activitat original
L’activitat original seleccionada forma part de la situació d’aprenentatge titulada Creant una Eneida local: El relat fundacional de la nostra terra, dirigida a l’alumnat de 1r de Batxillerat. Aquesta situació d’aprenentatge es desenvolupa mitjançant un enfocament multidisciplinari, on s’interconnecten continguts lingüístics, històrics i literaris, i culmina amb la creació d’un còmic multimodal inspirat en l’obra clàssica de Virgili, adaptant-la al context local de Lloret de Mar.
L’activitat original seleccionada forma part del bloc d’activitats de desenvolupament. L’objectiu d’aquesta sessió és aprofundir en la comprensió del gènere èpic mitjançant la lectura conjunta de fragments seleccionats de l’Eneida de Virgili, centrant-se especialment en aquells passatges que il·lustren clarament els valors clàssics com ara la virtus i la pietas. Paral·lelament, durant la sessió es treballaran conceptes clau del vocabulari i lèxic llatí presents en els textos triats, establint connexions lingüístiques entre el llatí, el català i altres llengües romàniques modernes.
L’activitat s’iniciarà amb una comprovació prèvia basada en la metodologia Flipped Classroom (aula invertida), durant la qual els alumnes hauran de respondre breument a preguntes senzilles sobre un dossier explicatiu que prèviament han llegit a casa. Aquest dossier conté informació essencial per entendre el context històric, literari i cultural de l’Eneida, així com algunes nocions bàsiques sobre l’èpica romana. Posteriorment, la sessió continuarà amb una lectura conjunta i guiada dels fragments seleccionats de l’Eneida. Durant aquesta lectura, es treballaran aspectes lingüístics específics, incidint especialment en el vocabulari i lèxic llatí, tot establint relacions amb paraules contemporànies en català i en altres llengües derivades del llatí. Un cop finalitzada la lectura, el docent realitzarà una exposició magistral breu i estructurada, en la qual s’explicarà la importància de l’Eneida no sols com a obra literària sinó també com a instrument polític fonamental en la consolidació dels valors romans clàssics i en l’exaltació del destí gloriós de Roma. Finalment, amb la intenció de fomentar el pensament crític i generar debat entre l’alumnat, s’introduirà una pregunta reflexiva oberta que els permetrà expressar i compartir les seves interpretacions: «Què creieu que significa ser un heroi segons els valors de l’Eneida?». Aquesta pregunta propiciarà un intercanvi argumentat d’idees en gran grup, generant així un diàleg acadèmic i constructiu sobre els conceptes d’heroïcitat i virtut, comparant les concepcions clàssiques amb les visions contemporànies.
Identificació de les necessitats d’inclusió
En el marc de la situació d’aprenentatge «Creant una Eneida local», s’ha detectat la presència d’un alumnat amb una diversitat de capacitats i ritmes d’aprenentatge que requereix mesures específiques d’atenció i adaptació. Segons els principis de disseny universal per a l’aprenentatge (DUA), és imprescindible reduir les barreres d’accés als continguts i garantir que tot l’alumnat, independentment de les seves necessitats, pugui participar de manera activa i autònoma.
En primer lloc, els alumnes amb dislèxia poden trobar dificultats específiques durant l’activitat de lectura conjunta dels fragments de l’Eneida. La naturalesa complexa i literària del text, encara que adaptat amb glossaris, pot generar problemes en la descodificació lectora, en la comprensió global i en l’assimilació efectiva del lèxic específic llatí. Aquesta barrera podria manifestar-se especialment si els fragments presenten estructures sintàctiques complexes o un vocabulari poc habitual en el llenguatge quotidià. Addicionalment, l’alumnat amb dislèxia pot experimentar dificultats en el procés de comprensió oral durant l’exposició magistral, si no s’acompanya d’ajudes visuals o esquemàtiques que facilitin la captació i organització de les idees principals.
D’altra banda, els alumnes amb Trastorn per Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat (TDAH) poden tenir dificultats a l’hora de seguir amb continuïtat l’activitat lectora i el discurs docent posterior, a causa de la durada o del format principalment verbal. La necessitat de mantenir una atenció sostinguda durant l’exposició pot generar distracció, desconcentració o fins i tot pèrdua d’interès, especialment si la metodologia utilitzada no contempla pauses o alternança d’activitats variades que impliquin interacció i participació directa de l’alumnat.
Pel que fa a l’alumnat amb altes capacitats, l’activitat original podria no suposar un repte suficient si no es preveu explícitament una diferenciació curricular que els permeti aprofundir més enllà dels continguts previstos inicialment. La participació en el debat podria resultar insuficient si no se’ls proporciona una oportunitat real de desenvolupar les seves capacitats d’anàlisi i argumentació, així com d’ampliar els continguts a través de relacions intertextuals o comparacions amb altres mites fundacionals.
Tanmateix, a banda d’aquestes necessitats explícitament previstes, hi ha altres dificultats potencials no contemplades originalment que poden incidir negativament en l’activitat. En aquest sentit, es poden trobar alumnes amb un baix nivell de comprensió lectora o un domini insuficient de la llengua catalana, dificultant el seguiment adequat del text literari i la comprensió de conceptes complexos. Així mateix, alumnes amb dificultats auditives o visuals poden experimentar barreres significatives si no disposen de prou suport durant l’exposició oral i les activitats de lectura, especialment si no s’ofereixen recursos audiovisuals adaptats. Finalment, cal tenir en compte que l’alumnat amb inseguretat en l’expressió oral o ansietat social pot tenir dificultats per participar activament en el debat, afectant així la seva implicació i aprenentatge.
Eina digital
Tenint en compte l’anàlisi exhaustiva realitzada anteriorment sobre les barreres i dificultats potencials derivades de l’activitat original, es proposa la utilització d’una eina digital que faciliti una participació més àmplia, efectiva i inclusiva de tot l’alumnat. Concretament, es recomana l’aplicació educativa Edpuzzle, ja que aquesta eina presenta diverses funcionalitats que permeten abordar simultàniament múltiples necessitats identificades en aquesta sessió concreta.
Edpuzzle és una plataforma digital que permet inserir preguntes interactives, subtítols i comentaris explicatius en vídeos educatius o materials audiovisuals, combinant simultàniament recursos visuals i auditius. D’aquesta manera, aquesta aplicació es converteix en una opció idònia per respondre a les necessitats detectades, tant aquelles inicialment previstes (dislèxia, TDAH, altes capacitats) com a altres dificultats potencials (comprensió lectora, competència lingüística baixa, dificultats visuals o auditives, i ritmes de treball diversos).
Pel que fa a l’accessibilitat visual, Edpuzzle ofereix una interfície clara amb opcions com ara l’ampliació dels textos, ajust de velocitat dels vídeos i un disseny visual net i adaptat que facilita la comprensió del contingut, beneficiant especialment els alumnes amb dislèxia o dificultats visuals.
Quant a les necessitats auditives, la plataforma permet incorporar subtítols als vídeos, fet que redueix notablement les barreres per a alumnes amb dificultats auditives o amb nivells baixos de competència lingüística en català, millorant la comprensió dels conceptes clau exposats oralment durant la sessió magistral o la lectura conjunta.
A més, Edpuzzle possibilita que cada alumne pugui adaptar el ritme de treball a les seves necessitats personals. Aquesta característica és especialment valuosa per a l’alumnat amb TDAH, ja que permet dividir el vídeo en segments més breus i ajustar la velocitat de reproducció segons la seva capacitat d’atenció i concentració, garantint una participació activa sense sobrecarregar la seva capacitat cognitiva.
Finalment, aquesta eina també facilita l’aprofundiment per als alumnes amb altes capacitats, pel fet que permet la integració d’activitats addicionals o preguntes reflexives avançades directament en el vídeo. Això proporciona oportunitats d’enriquiment curricular i fomenta el seu compromís actiu i crític durant l’activitat.
Així doncs, l’ús d’Edpuzzle representa una solució digital integral, que respon eficaçment a les múltiples barreres detectades en l’anàlisi prèvia, garantint així una participació plena i inclusiva de tots els perfils d’alumnat en l’activitat proposada.
Activitat adaptada
S’ha realitzat una adaptació inclusiva mitjançant l’elaboració d’un material audiovisual interactiu amb la plataforma digital Edpuzzle. Aquesta adaptació respon específicament a les necessitats educatives detectades prèviament (dificultats visuals, auditives, cognitives, dislèxia i TDAH, així com diferents ritmes d’aprenentatge i comprensió lectora).
El vídeo seleccionat ofereix un resum clar i complet de l’Eneida de Virgili, abordant els aspectes fonamentals del gènere èpic, els principals esdeveniments de l’argument i els valors clàssics essencials (virtus i pietas). S’han incorporat estratègicament subtítols, notes explicatives i preguntes interactives tant tipus test com obertes, per facilitar una comprensió més profunda i participativa de tot l’alumnat, independentment del seu ritme o dificultats específiques.
Aquest recurs digital estarà disponible i directament accessible per a l’alumnat des del dossier de la situació d’aprenentatge mitjançant el següent enllaç: Activitat amb eina digital
Reflexió final
A continuació, es presenta una reflexió en format àudio sobre els principals desafiaments, estratègies efectives i impactes derivats de l’ús d’eines digitals per a l’empoderament i la inclusió educativa. En aquesta reflexió s’aprofundeix en qüestions clau sorgides arran de la implementació pràctica de l’activitat adaptada amb Edpuzzle a partir dels fonaments del disseny universal per a l’aprenentatge (DUA).
Deixa un comentari