Tot i que el decret d’inclusió ja fa sis anys que es va aprovar (Decret 150/2017 de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema inclusiu), poder-lo desplegar amb tota la seva potència requereix de temps i de recursos que poc a poc el sistema va mobilitzant.
La formació és una de les accions que acompanyen a aquest desplegament. Aquest article es relaciona amb la primera sessió d’una d’aquestes formacions (https://odissea.xtec.cat/course/view.php?id=192420), i s’han centrat en v explorar quin era el punt de partida dels participants, amb el canvi de mirada (no centrada tant amb els dèficits de les persones i més centrada amb els dèficits de l’entorn), i també en les referències més importants pel que fa a la inclusió.
A continuació destaco les referències que al meu parer són més importants:
- Decret 150/2017 de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema inclusiu
- Quadre-resum del decret
- Mesures i suports universals en el centre educatiu
- Document d’orientacions: De l’escola inclusiva al sistema inclusiu
- Col·lecció de documents d’escola inclusiva
- Infografies d’escola inclusiva
La imatge de capçalera ens dona una idea de la quantitat de recursos i agents que el sistema posa a disposició de l’alumnat. La trobo molt encertada i m’ajuda molt a recordar el fet que tots formem part d’un sistema que treball per l’assoliment de l’èxit educatiu d’una manera equitativa. També em fa reflexionar sobre si és prou adequada o no.
Al centre es representa als alumnes (dos) i al seu voltant la quantitat de recursos que hi ha assignats. Però en realitat el nombre d’alumnes (i per tant de necessitats) són molt més grans dels que hi ha representats, mentre que els recursos i serveis continuen sent els mateixos que hi ha al gràfic. I és aquí quan un se n’adona de la gran quantitat de recursos que requereix avançar cap a un sistema inclusiu. Tot just és un camí que estem començant a caminar.
Deixa un comentari