“mSchools EduHack és un procés de cocreació a gran escala que connecta, inspira i capacita a docents a identificar i dissenyar experiències innovadores per a l’aula, el centre i la comunitat escolar integrant l’ús de la tecnologia digital.”
“Basant-se en la metodologia del Design Thinking, EduHack promou l’aprenentatge basat en projectes i en els reptes del món real, ajudant als docents a preparar els seus alumnes per desenvolupar-se en un present i futur que requereix competències digitals i habilitats creatives, de resolució de problemes i de comunicació i esperit crític.”
Aquest any, era la segona edició, i vaig fer la inscripció per participar-hi. No sabia ben bé que era, però tenia ganes de participar-hi. La sorpresa va ser meva quan em van proposar participar-hi com a facilitadora i evidentment vaig acceptar el repte.
Quines aptituds i competències socials havia de tenir un FACILITADOR EduHack?
- Il·lusió per transformar l’educació, el que es coneix com un changemaker.
- Empatia.
- Una actitud positiva pel canvi.
- Curiositat per com es transformen les coses en fer variacions sobre el que ja s’està fent.
- Flexibilitat.
- Paciència, sobretot a l’hora d’arribar a acotar resultats. Aquestes dinàmiques exploren fases d’ideació llargues, i acoten al final.
- Capacitat per gestionar la incertesa, ja que no es busquen solucions immediates, sinó solucions possibles. Es recorda que es treballarà amb un procés emergent i iteratiu, on multiplicitat de solucions són bones i possibles.
- Capacitat d’anàlisi.
Quines aptitud i actitud havia de tenir vers els participadors? Doncs saber conduir les idees dels equips, sense dirigir-los massa, sense dir-los que no, sense acotar les idees massa aviat, .. en resum, havia de saber acompanyar els equips.
Quines aptituds i competències informàtiques havia de tenir? Sentir-me còmoda amb la tecnologia, ja que gran part de l’assessorament es fan via plataformes digitals i conèixer aspectes de les TAC, per poder donar idees als equips de com incloure la tecnologia a les seves propostes.
A què em comprometia? A una formació prèvia de 4 hores presencials el dia 28 d’octubre a Barcelona, a participar el 18 de novembre a l’EduHack de Lleida i a 2 sessions presencials al llarg dels dos cursos escolars previstos i a la sessió de cloenda en el segon curs escolar. A més a més, em comprometia a comprendre l’estructura de l’esdeveniment i poder-la re-explicar a algun grup no l’hagués comprès, ser actiu dins de les trobades i a ser molt observador per poder acompanyar els grups durant tota la sessió. Pel que fa a la plataforma digital, a participar als webinars d’aprofundiment i resolució de dubtes compartits, i a ser actius a la plataforma. Pel que fa al projecte, a estar al dia en temes de Design Thinking i dels projectes dels quals seria facilitadora. Fer el seguiment formal, seguint les pautes de l’equip EduHack mSchools, facilitar la cerca de recursos necessaris per fer les reunions dels grups, participar a la coordinació de la xarxa territorial i coordinar-me amb els altres facilitadors i amb l’organització quan es sol·liciti.
I tot això, a canvi de què? Doncs bé, la veritat és que amb l’oportunitat que em van donar de participar-hi i aprendre de l’experiència, ja en tenia prou i em donava per satisfeta.
Vaig assistir a la formació presencial de facilitadors EduHack al Mobile World Centre i els continguts que es van tractar van ser els següents:
- El Design Thinking i la metodologia de l’EduHack
- Dinàmica de la sessió inicial del 18 de novembre i funcions dels facilitadors
- Plataforma en línia EduHack i paper dels facilitadors com a mentors dels equips (després del 18 de novembre)
Va ser el primer contacte amb els facilitadors de Lleida, la facilitadora de l’empresa La Mandarina de Newton (l’Ona Bombí), la coordinadora general de mSchools GSMA (l’Aina Pascual) i el coordinador general mSchools de l’àrea TAC (Pitu Martínez). A la jornada vam simular la metodologia que es seguiria a l’EduHack i coincidir amb l’Ona i el Pitu va ser una gran casualitat!

Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides
El dia 18 de novembre va arribar l’EduHack a Lleida i a les altres 3 seus de Catalunya i el punt de partida van ser els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides, uns objectius que promouen un món més igualitari, digne i sostenible a partir de 17 reptes relacionats amb el medi ambient, la societat i l’economia.

Poster de la 2a Edició de l’EduHack
La sensació que vaig tenir, va ser que hi havia molta gent que no sabia ben bé on era, què hi faria i menys que el projecte era a dos anys. Això si, una vegada aclarit el perquè de tot plegat, entenien la metodologia EduHack i els hi resultava més fàcil seguir-la.Als facilitadors se’ns va convocar a les 8 del matí. Ens van donar les últimes indicacions i després d’esmorzar, a les 9, van començar a arribar els participants. La veritat és que estava molt il·lusionada de participar en una jornada d’aquell estil. Tenia ganes de passar-m’ho bé, però sobretot d’aprendre de l’experiència i potser per això, el dia se’m va fer curt! Els grups als qui els hi feia de facilitadora treballaven per si sols, i poques vegades vaig haver d’intervenir. De fet, tenia un grup que s’avançava i l’havia d’anar frenant.
La sensació que vaig tenir, va ser que hi havia molta gent que no sabia ben bé on era, què hi faria i menys que el projecte era a dos anys. Això si, una vegada aclarit el perquè de tot plegat, entenien la metodologia EduHack i els hi resultava més fàcil seguir-la.

Metodologia EduHack
Va ser fantàstic veure com els diferents grups, a mesura que avançaven amb la metodologia, anaven perfilant les seves propostes i a l’hora s’anava treballant i consolidant l’equip.
L’ambient que s’hi va respirar durant tot el dia, va ser genial. Hi va haver molt bon rotllo, tant amb els participants, com amb la resta de facilitadors. I ara passats un dies i revisant el vídeo que van fer els companys del Serveis Territorials de Lleida, seguim amb el refinament de projectes.
Deixa un comentari