Per segon any consecutiu, participo a liFest:The young leaders interaction fest, “un esdeveniment únic per trobar-te amb els creadors de la tecnologia, la ciència, la innovació i la disrupció que estan canviant el nostre món”.

Programa d'ifest 2017

Programa d’iFest 2017

Al programa de la jornada s’hi diferencien tres grans blocs: el Meet Inspiration, el Virtual Discovery i el Dream Big Challenge. I la primera novetat d’aquest any és que mentres els alumnes juguen amb la realitat augmentada i el gaming, es crea un espai exclusiu per professors, el Teachers Workshop.

Quan arribem al Palau Sant Jordi, l’equip es separa perquè hi ha dos accessos: el de Pista i el de Grada i després de fer una estona de cua, entro al Palau com a Shaker amb els 3 Players de pista. Ens identifiquen, amb una bossa (blava pels players i taronja pels shakers) i unes pulseres, per facilitar-nos l’accés a pista i prenem seient per començar a passar fred :-S.

Presentació iFest

Benvinguda a iFest de Lluis Marquina

Lluis Marquina repeteix com a Speakerde l’acte i a l’hora comença el Meet Inspiration amb  “les 15 ponències i les diferents actuacions de joves protagonistes de l’actualitat de la innovació per inspirar, mostrar casos i exemples, generar simpatia i “encomanar” les ganes de fer coses”. Tothom està gelat de fred i potser per això, tot i que les experiències són molt interessants, es converteixen en una música de fons mentre esperem el Dream Big Challenge.

A l’edició de l’any passat es va fer una formació, un dia diferent al de la jornada, adreçada al professorat facilitador. Però aquest any, degut potser a les expectatives de participació i/o al nou format, l’organització va decidir, de forma encertada, incloure-la dins l’acte com a Workshop per a docents. Become a “Shaker”.

El taller d’innovació disruptiva es va centrar amb la metodologia Lombard del centre Imagine del Silicon Valley de California i els seus objectius eren:

Workshop ifest

Workshop Become a “Shaker”

  • La formació pel domini de les eines de design thinking i desing doing d’Imagine (metodologia Lombard).
  • La formació per exercir el roll de shakers (facilitadors d’aprenentatge) durant el dream BIG Challenge de la tarda.
  • La formació pel domini de les eines (materials + app suministrada) per permetre als professors realitzar tallers d’innovació als centres.

El taller tenia un format “learning by doing”, estava liderat per l’emprenedor Xavier Verdaguer i el seu equip d’Imagine. A l’igual que l’any passat, se’ns va explicar el model de negoci Scope, però com a novetat, els professors assistents rebrem una certificació en metodologia Lombard, que també s’agraeix.

El dinar va ser una mica caòtic, tothom volia menjar a la mateixa hora i tot i no haver-hi cues organitzades, considero que agafar el pícnic va ser prou ràpid. Teníem les bateries del mòbil a sota mínims i vam aprofitar aquesta estona per buscar endolls i carregar els dispositius.

I per fi va arribar el Dream BIG Challenge, el taller d’innovació disruptiva i competició de 3 hores on hi van participar més de 6000 persones.

Els alumnes estaven cansats, però a l’hora a l’expectativa del Challenge. Sota la  metodologia Lombard  sabien que havien de generar solucions innovadores a 1 dels 4 reptes plantejats: aigua futura, internet of pools, malalties infecciones i salut connectada.

  • Aigua Futura: era un epte proposat per l’empresa Aigües de Barcelona per generar idees en algun dels 5 sub-reptes: Aigua i Tecnologia / Aigua i Ciutat / Aigua i Salut / Aigua i Llar / Aigua i Medi Ambient.
  • Internet of Pools: era un repte proposat per l’empresa Fluidra per generar noves idees d’ús i negoci al voltant de les piscines: Les piscines i la Tecnologia; La gamificació de les piscines; Les piscines residencials i el seu ús; Les Piscines i el medi ambient.
  • Malalties Infeccioses: era un repte proposat pel Parc Científic de Barcelona per generar solucions als problemes causats per les malalties infecciones. Hi havien 4 sub-reptes: Prevenció, Diagnosis, Teràpia i Malalties tropicals.
  • Salut connectada: era un repte proposat per l’empresa farmacèutica Uriach per generar nous projectes innovadors al voltant de la salut. Els 5 sub-reptes sobre els que es va treballar van ser: Salut Digital; Salut i Farmàcia; Salut i Societat; Salut i Esport; Salut i Natura.
Uns dies abans de la jornada, vam omplir el formulari amb les nostres prioritats i la nit abans, a través del twitter vam descobrir que ens havien assignat el repte de l’aigua futura.
Tot estava preparat, els taburets (molt xulos de cartró), la taula (o caixa Lombard), les cartes, els comodins dels mentors, el material en general i la tablet, però la wifi va fer que no poguéssim instal·lar-hi l’app del Dream BIG Challenge. Tant a pista com a grades vam haver d’instal·lar la app al mòbil amb les dades del mòbil i amb els nervis del moment ningú de l’equip va acabar d’entendre el funcionament d’aquesta.

Caixa Lombard

Caixa Lombard

Fase 1: Inspiració

Fase 1: Inspiració

Fase 1: Repte

Fase 1: Repte

Fase 2: Generació d'idees

Fase 2: Generació d’idees

Fase 3: Construcció de Prototips

Fase 3: Construcció de Prototips

Fase 3: Validació d'idees

Fase 3: Validació d’idees

A pista hi havia 2 hemisferis: el grop i el negre. Els participants estaven distribuïts en 4 quadrants de manera que cada quadrant treballava un repte diferent. A pista estaven configurats els equips formats per 3 alumnes (players) i 1 professor (shaker) i a les grades els equips es complementaven amb 11 alumnes i 2 professors més.

Durant el Challenge, a pista, es van treballar les 4 fases del mètode Lombard per passar d’un repte a una solució:

  • Fase 1: inspiració, usuari, contexte i reformulació del repte
  • Fase 2: generació d’idees (divergència + convergència)
  • Fase 3: prototipatge (validació d’idees + construcció de prototips)
  • Fase 4: comunicació (preparació de la presentació).

Al principi els players de pista estaven com a freds, però a mesura que anaven descobrint la metodologia anaven fluint. L’experiència del Challenge és genial, perquè a l’anar tant pautada i sota la pressió del temps, es veu als alumnes en acció.