Amb els alumnes de primer, del Cicle Formatiu de Grau Mitjà de Sistemes i Aplicacions Informàtiques, tenia ganes de gamificar-los-hi l’aula i al final vaig optar per utilitzar el Classcraft.

Com ho vaig fer? Doncs bé, primer em vaig registrar a la plataforma, després vaig crear la classe Almenarix i a continuació hi vaig afegir 12 jugadors perquè a l’assignatura hi tinc 12 alumnes matriculats.  Vaig crear 4 equips de tres membres cadascun: Stark de InvernaliaArryn del Niu de les Àguiles, Hoare de Harrenhal i Lannister de Roca Casterly simulant la sèrie de Game of Thrones i a cada alumne li vaig assignar un tipus de personatge diferent dins del grup, de manera que cada equip tenia un guerrer, un curandero i un mag.

Els Guerrers es caracteritzen perquè: són els protectors de l’equip, poden fer servir poders per absorvir dany, són els que tenen més HP i les puntuacions màximes són 80HP i 30AP.

Els Curanderos realitzen funcions curatives en el joc, poden fer servir poders per restaurar els HP del seu equip, poden salvar els companys d’equip de caure en la batalla i les seves puntuacions màximes són 50HP i 35AP.

Els Mags són proveïdors d’AP al joc, poden fer servir poders més sovint que els altres, tenen menys HP i necessiten ser protegits pels altres i la seva puntuació màxima és de 30HP i 50AP.

Un cop definits els personatges i els equips, vaig configurar els Comportaments amb els que es recompensen o es treuen punts, mitjançant Punts d’Experiència (XP), Punts de Salut (HP)  i Monedes d’or (GP).

Els punts d’experiència que inicialment vaig definir van ser:

XP Descripció
+75 Ajudar un altre estudiant a fer la seva tasca
+100 Ser autònom i no demanar ajuda al professor
+50 Mantenir el lloc net i endreçat
+60 Treballar en equip i no de forma individual

Les actituds negatives que volia penalitzar a classe les vaig assignar als següents punts de salut:

HP Descripció
-15  Cridar a classe o aixecar el to de veu
-20 Menjar a classe
-50 No endreçar
-60 No treballar en equip
-50 No respectar el material
-10 Arribar tard a classe
-10 Ser groller amb algun company de classe
-50 Altres tasques

Els comportaments que volia premiar i potenciar els vaig definir com monedes d’or:

GP Descripció
+50 Lliurar una tasca abans de data límit
+10  Tenir el material preparat (ordinador encès i moodle iniciat)

Amb els comportaments establerts, vaig continuar amb la configuració dels Poders, és a dir, els privilegies disponibles per a cada personatge.

Els poders del Mag eren:

Transferència de Mannà (col·laboratiu) Tots els memebres de l’equip, excepte els mags, guanyen 7AP 35AP
Teletransport El mag pot canviar de lloc amb qualsevol altre company de classe 5AP
Invisibilitat El mag pot sortir de l’aula durant un màxim de 2 minuts 10AP
Escut de mannà El mag evita que perdin HP (amb un cost de 3AP per cada HP) 0AP
Burlar la Mort (col·laboratiu) Un company caigut (que no sigui el mag) pot tornar a tirar el dau maleït, però ha d’acceptar el nou resultat 15AP
Càpsula de Temps El mag guanya 8 minuts extra per superar un examen 35AP
Font de Mannà (col·laboratiu) Un company d’equip, que no sigui el mag, torna a omplir tot el seu AP 40AP
Clarividència Tots els membres de l’equip obtenen una pista en una pregunta d’examen 40AP
Cercle del Mag (col·laboratiu) Tots els membres de l’equip guanyen 8 minuts extra per superar un examen 40AP

Els poders del guerrer eren:

Progecció 1 (col·laboratiu) El guerrer pot entomar fins a 10 punts de dany en comptes dels seus companys d’equip, reben només el 80% del dany inicial 10AP
Primers Auxilis El guerrer guanya 1 HP per cada nivell que tingui i sempre guanya un mínim de 5 HP 10AP
Cacera El guerrer pot menjar a classe 5AP
Protecció 2 (col·laboratiu) El guerrer pot prendre fins a 20 punts de dany en comptes d’un company/a seu/seva, reben només el 65% del dany inicial 15AP
Emboscada El guerrer pot lliurar una tasca amb un dia de retard 20AP
Contraatac El guerrer aconsegueix una pista sobre una pregunta d’examen 20AP
Protecció 3 (col·laboratiu) El guerrer pot prendre fins a 30 punts de dany en omptes dels seus companys, reben només el 50% del dany inicial 20AP
Assalt Frontal (col·laboratiu) Tots els membres de l’equip poden lliurar un treball amb un dia de retard 30AP
Arma Secreta Durant un examen, el guerrer pot utilitzar una “xuleta” proporcionada pel Director de joc 25AP

I els curanderos tenien els següents poders:

Curació 1 (col·laboratiu) Un membre de l’equip guanya 10 HP 15AP
Santedat El curandero pot obrir o tancar una finestra 5AP
Fe Ardent Durant un examen, el curandero pot preguntar al director del joc si la seva resposta a una pregunta és correcta 10AP
Curació 2 (col·laboratiu) Un membre de l’equip guanya 20 HP 20AP
Favor dels Déus El curandero pot escoltar música des del mòbil mentre treballa a classe 20AP
Reviure (col·laboratiu) Quan un membre de l’equip (sense incloure el curandero) baixa fins a 0HP, eviten totes les penalitzacions i retorna a la vida amb 1HP 25AP
Curació 3 (col·laboratiu) Un membre de l’equip guanya 30 HP 20AP
Cercle de curació (col·laboratiu) Tots els membres de l’equip, a excepció del curandero, guanyen 15HP 30AP
Oració Durant un examen, el curandero té accés als seus apunts 30AP

Després de definir els poders, vaig seguir amb les Condemnes, perquè si un jugador assoleia 0 HP, queia a la batalla i rebia una Condemna elegida aleatòriament: Endreça i neteja l’aula o el taller, lliura el treball un dia abans, detenció, ofereix un tracte a tota la classe i Res!

I l’últim que vaig configurar van ser els Esdeveniments aleatoris, ja que afegien l’element sorpresa a l’inici de la classe:

Poció polimòrfica Beus una poció, però hauries d’haber llegit l’etiqueta Un jugador a l’atzar: La classe ha de dirigir-se a un company triat a l’atzar dient-li “granota” durant tota la classe!
Regal del Director del joc Avui és el teu dia de sort! Un jugador a l’atzar: 1000XP
Suficient per a tots Els teus companys d’equip s’uneixen i t’ajuden El jugador amb menys XP de cada equip: +300XP
Temps de silenci Els mags han estat silenciats! Tots el Mags. Els estudiants seleccionats han d’estar en silenci durant tota la classe.
Terratrèmol La terra tremola sota els teus peus! Tothom: -10HP
Tria per prosperar Un alienígena aterra a la Terra i demana de veure el teu cap Cada equip pot escollir un company d’equip per guanyar 300XP
Una vida de pirata per a tu Ei mestre! Millor que et portis bé o hauràs de caminar per sobre la planxa! Un equip a l’atzar: +150XP. els jugadors seleccionats han de parlar amb accent pirata. Tota la classe ha d’anomenar al Director del Joc.
Coneixment perillós Gertrudis, una mestra horrible, turmenta els estudiants Un equip a l’atzar: cada estudiant d’un equip a l’atzar ha de respondre una pregunta correctament. Cada estudiant que respongui bé guanya 150XP. Si no perd 20HP!
Drenatge d’energia Has dormit malament i et sents cansat Tothom: -10AP
El cant del mestre  Anem a divertir-nos una mica! El jugador amb menys XP: l’estudiant seleccionat escull una canço que el Director de Joc haurà de cantar
Enganxats als vostres seients Els curanderos decideixen mirar-ho tot des de la barrera Tots els curanderos: els estudiants seleccioants han d’estar asseguts fins que soni el timbre
Equialitzador La justícia té una mà molt dura Tothom: HP=20
Força bruta Els guerrers es reuneixen per entrenar Tots els guerrers: els estudiants seleccioants han d’estar drets durant tota la classe
Modals cortesans Estàs practicant per a la visista del rei Tothom s’ha de dirigir als altres fent servir “Milord” i “Milady” mentre parlin
Abundància d’energia Trobes una poció misteriosa i li dones al company d’equip més dèbil El jugador amb menys AP de cada equip: +15AP
Amo dels gatets Ets maleit per la boja dona gat! Tothom ha d’acabar les seves condemnes amb un “miauuuuu”!
Batalla de campions Un cavaller envejós ataca el més fort d’entre vosaltres El jugador amb més XP: -20HP
Beneficció o maledicció? Trobes una espasa maleïda Un jugador a l’atzar: -25AP +300XP
Benvinguts a la jungla El món de Classcraft és ple de sorpreses! Un jugador a l’atzar de cada equip: -20HP
Canvi de fortuna Ets afortunat i ets destinat a coses bones Un equip a l’atzar: +300XP

Ara si, el Tauler de control del joc ja estaba preparat per començar a planificar la primera Unitat Formativa gamificada!