Introducció
La Llei Orgànica 8/2013, del 9 de desembre, per la Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE), per una banda es planteja contribuir a reforçar la capacitat de gestió de la direcció dels centres, conferint als directors, com a representants que són de l’administració educativa en el centre i com responsables del projecte educatiu, l’oportunitat d’exercir un major lideratge pedagògic i de gestió. I per l’altra banda, es potencia la funció directiva a través d’un sistema de certificació prèvia per accedir al lloc de director, i s’estableix un protocol per donar comptes de les decisions preses, de les accions de qualitat i dels resultats obtinguts en implementar-les.
A l’apartat 1 de l’article 134 de la LOE, en la seva redacció donada per la LOMCE, s’estableix com a requisit per poder participar en el concurs de mèrits d’accés a la direcció escolar, estar en possessió de la certificació acreditativa d’haver superat un v o per les administracions educatives de les Comunitats Autònomes. La certificació tindrà validesa a tot el territori nacional.
Normativa
- Resolució EDU/3017/2019, de 13 de novembre, per la qual es regulen els programes de formació inicial i d’actualització per a l’exercici de la funció directiva i el lideratge pedagògic (DOGC núm. 8006, de 20.11.2019)
- Decret 29/2015, de 3 de març, de modificació del Decret 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent
- Decret 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent
Objectius
La finalitat d’aquest curs és la de facilitar, als docents interessats en l’accés a la direcció escolar, l’adquisició i actualització de les competències necessàries per exercir les funcions pròpies del lloc de director o directora dels centres docents públics que imparteixin estudis regulats per la Llei Orgànica 2/2006.
A més a més, proporcionarà les competències genèriques i específiques que, centrades i orientades cap a les activitats directives, tinguin utilitat pràctica en entorns educatius. Les competències genèriques (atribucions, habilitats i actituds més valorades i típiques en l’exercici de la funció directiva) permetran una formació integral i seran desenvolupades al llarg del procés de formació. Les competències específiques estaran relacionades amb el conjunt de coneixements teòrics i pràctics necessaris per poder exercir les funcions pròpies dels equips directius.
Continguts
El programa formatiu del curs inclou els següents blocs:
Bloc I. Marc normatiu aplicable als centres docents.
- Ordenament jurídic espanyol. Normativa estatal i autonòmica
- Procediment administratiu comú. Normativa autonòmica sobre procediment administratiu
- Lleis i reglaments educatius
- Règim jurídic aplicable al centre docent i als seus òrgans col·legiats
- Normativa aplicable al personal funcionari i laboral
- Normativa pressupostària, financera, de contractació pública i de responsabilitat civil
- Normativa relativa al menor
- Normativa de protecció de dades i la seva aplicació als centres docents
Bloc II Organització i gestió de centres docents
- El centre docent com organització: funció directiva i documentació institucional
- Gestió del centre per projectes
- Imatge institucional, col·laboració i promoció externa del centre
- Funcions i responsabilitats de la direcció i de l’equip directiu
- Estructura de planificació i coordinació
- Gestió del centre com organització educativa: models curriculars, formació docent, innovació educativa, treball en xarxes
- Avaluació de la pràctica docent
- Convivència escolar. Prevenció de conflictes i programes de millorar de la convivència. Estratègies i bones pràctiques
- La participació de la comunitat educativa
Bloc III. Gestió dels recursos del centre docent
- Gestió administrativa i econòmica
- Gestió de recursos humans
- Gestió de temps i espais
- Serveis complementaris
- Eines per una gestió de qualitat. Especialització curricular dels centres i accions de qualitat
- El paper de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació en el centre. Eines informàtiques. Desenvolupament de nous models d’educació i aprenentatge
- Serveis de suport als centres i programes institucionals. Programes educatius europeus
- Prevenció de riscos laborals i manual d’autoprotecció
Bloc IV. Factors clau per una direcció eficaç
- Lideratge educatiu per la direcció. El lideratge com influència
- Competències essencials de lideratge. Què fan els líders eficaços?
- Models de lideratge
- Tendències europees en lideratge educatiu. Plataformes de formació i bones pràctiques
- Eines per l’exercici de lideratge cap a la millora de l’aprenentatge
- Habilitats socials en la gestió del centre docent
- El procés de presa de decisions
- Comunicació interpersonal i funcionament de grups. Habilitats emocionals
- Resolució de conflictes
Bloc V. Rendició de comptes i qualitat educativa
- Gestió de qualitat i autoavaluació dels centres docents
- Autonomia, transparència i rendició de comptes
- Plans de millora. Planificació estratègica dels processos
- Avaluació del sistema educatiu. Avaluació dels aprenentatges. Desenvolupament i aplicació de proves.
- Eines per l’avaluació del centre docent.
Bloc VI. Projecte de direcció
- Anàlisi diagnòsi del centre docent
- Àrees de millora
- Objectius del projecte
- Plans d’actuació i la seva temporització
- Recursos i organització del centre per l’assoliment dels objectius
- Seguiment i avaluació del projecte: indicadors d’assoliment
Itinerari
Deixa un comentari