Normativa: LLEI 12/2009, del 10 de juliol, d’educació.

Preàmbul Regula la formació, la selecció i les competències de la direcció dels centres públics i de llurs òrgans col·legiats de govern, i reconeix els directors com a autoritat pública.
Títol VIi. De l’autonomia dels centres educatius

Capítol I. Principis generals i projecte educatiu

Artícle 94
Règim jurídic dels projectes educatius dels centres públics

1. La formulació dels projectes educatius dels centres públics correspon al claustre del professorat, a iniciativa del director o directora i amb la participació dels professionals d’atenció educativa. L’aprovació del projecte educatiu correspon al consell escolar.

2. Correspon al director o directora posar el projecte educatiu a disposició de l’Administració educativa, que n’ha de requerir la modificació en cas que no s’ajusti a l’ordenament.

3. L’Administració educativa ha d’estimular i orientar la definició dels projectes educatius dels centres de nova creació i de tots els altres centres que no en disposin.

Títol VIi. De l’autonomia dels centres educatius

Capítol II. Autonomia dels centres que presten el Servei d’Educació de Catalunya

Article 97 Àmbit de l’autonomia pedagògica

5. En els centres públics, correspon a la direcció de cada centre impulsar i liderar l’exercici de l’autonomia pedagògica. En els centres privats sostinguts amb fons públics, correspon al titular o la titular de cada centre impulsar l’exercici de l’autonomia pedagògica i al director o directora liderar-lo.

Títol VIII. Del professorat i altres professionals dels centres

Capítol II. Formació del professorat

Article 110 7. El professorat degudament acreditat disposa d’accés gratuït a les biblioteques i els museus dependents dels poders públics. Amb aquesta finalitat, els directors dels centres educatius han de facilitar al professorat l’acreditació corresponent.
Títol VIII. Del professorat i altres professionals dels centres

Capítol III. Ordenació de la funció pública docent

Article 114 Estructuració dels llocs de treball en plantilles de professorat

3. El Departament, a proposta del director o directora, pot establir requisits o perfils propis per a llocs de treball de la plantilla docent definits d’acord amb el projecte educatiu del centre.

5. El director o directora de cada centre pot assignar al professorat que hi ocupa els llocs de treball docent les responsabilitats de direcció, gestió i coordinació docent que requereixi l’aplicació del projecte educatiu, que han d’ésser adequades a la seva preparació i experiència.

Article 117 Òrgans competents en matèria de funció pública docent

1. Correspon al Govern, en matèria de funció pública docent:

d) Fixar els complements retributius de promoció professional corresponents als graus i a la categoria superior de sènior, i establir, per als docents que han estat directors de centres públics, la proporció, les condicions i els requisits per a mantenir, mentre restin en servei actiu, part del complement retributiu corresponent al càrrec, sempre que hagi estat exercit amb avaluació positiva.

Títol VIII. Del professorat i altres professionals dels centres

Capítol IV. Selecció del professorat i accés als cossos funcionaris

Article 121 Accés al Cos d’Inspectors d’Educació

4. En les convocatòries d’accés al Cos d’Inspectors d’Educació es pot reservar fins a un terç de les places per proveir-les per mitjà d’un concurs de mèrits destinat als funcionaris docents que, a més de complir els requisits generals, hagin exercit, amb avaluació positiva, el càrrec de director o directora com a mínim durant tres mandats o la funció inspectora amb avaluació positiva com a mínim durant sis anys. El Departament ha de fixar les condicions en què poden quedar exempts de la fase de pràctiques, segons l’experiència prèvia que acreditin, els candidats al procediment d’accés regulat per aquest apartat.

Títol iX. De la direcció i el govern dels centres educatius

Capítol I. El govern dels centres educatius de titularitat pública

Article 139 Òrgans de govern unipersonals i col·legiats

1. Els centres educatius públics han de disposar, almenys, dels òrgans de govern següents:

a) El director o directora.

b) El claustre del professorat.

c) L’equip directiu.

d) El consell escolar.

2. Els òrgans unipersonals de direcció dels centres públics són el director o directora, el secretari o secretària, el cap o la cap d’estudis i els que s’estableixin per reglament o en exercici de l’autonomia organitzativa del centre. Aquests òrgans unipersonals integren l’equip directiu, que és l’òrgan executiu de govern dels centres públics i que ha de treballar d’una manera coordinada en el compliment de les seves funcions. La direcció del centre també pot constituir un consell de direcció.

Article 142 El director o directora

1. El director o directora del centre públic és responsable de l’organització, el funcionament i l’administració del centre, n’exerceix la direcció pedagògica i és cap de tot el personal.

2. La selecció del director o directora es porta a terme pel procediment de concurs, en què participen la comunitat escolar i l’Administració educativa.

3. El director o directora té funcions de representació, funcions de lideratge pedagògic i de lideratge de la comunitat escolar i funcions de gestió. Aquestes funcions s’exerceixen en el marc de l’ordenament jurídic vigent, del projecte educatiu del centre i del projecte de direcció aprovat.

4. Corresponen al director o directora les funcions de representació següents:

a) Representar el centre.

b) Exercir la representació de l’Administració educativa en el centre.

c) Presidir el consell escolar, el claustre del professorat i els actes acadèmics del centre.

d) Traslladar les aspiracions i les necessitats del centre a l’Administració educativa i vehicular al centre els objectius i les prioritats de l’Administració.

5. Corresponen al director o directora les funcions de direcció i lideratge pedagògics següents:

a) Formular la proposta inicial de projecte educatiu i les modificacions i adaptacions corresponents.

b) Vetllar perquè s’aprovin un desplegament i una concreció del currículum coherents amb el projecte educatiu i garantir-ne el compliment.

c) Assegurar l’aplicació de la carta de compromís educatiu, del projecte lingüístic i dels plantejaments tutorials, coeducatius i d’inclusió, i també de tots els altres plantejaments educatius del projecte educatiu del centre recollits en el projecte de direcció.

d) Garantir que el català sigui la llengua vehicular de l’educació, administrativa i de comunicació en les activitats del centre, d’acord amb el que disposen el títol II i el projecte lingüístic del centre.

e) Establir els elements organitzatius del centre determinats pel projecte educatiu.

f) Proposar, d’acord amb el projecte educatiu i les assignacions pressupostàries, la relació de llocs de treball del centre i les modificacions successives.

g) Instar que es convoqui el procediment de provisió de llocs a què fa referència l’article 124.1 i presentar les propostes a què fa referència l’article 115.

h) Orientar, dirigir i supervisar les activitats del centre i dirigir l’aplicació de la programació general anual.

i) Impulsar, d’acord amb els indicadors de progrés, l’avaluació del projecte educatiu i, eventualment, dels acords de coresponsabilitat.

j) Participar en l’avaluació de l’exercici de les funcions del personal docent i de l’altre personal destinat al centre, amb l’observació, si escau, de la pràctica docent a l’aula.

6. Corresponen al director o directora les funcions següents amb relació a la comunitat escolar:

a) Vetllar per la formulació i pel compliment de la carta de compromís educatiu del centre.

b) Garantir el compliment de les normes de convivència i adoptar les mesures disciplinàries corresponents.

c) Assegurar la participació del consell escolar.

d) Establir canals de relació amb les associacions de mares i pares d’alumnes i, si s’escau, amb les associacions d’alumnes.

7. Corresponen al director o directora les funcions relatives a l’organització i la gestió del centre següents:

a) Impulsar l’elaboració i l’aprovació de les normes d’organització i funcionament del centre i dirigir-ne l’aplicació.

b) Nomenar els responsables dels òrgans de gestió i coordinació establerts en el projecte educatiu.

c) Emetre la documentació oficial de caràcter acadèmic establerta per la normativa vigent.

d) Visar les certificacions.

e) Assegurar la custòdia de la documentació acadèmica i administrativa pel secretari o secretària del centre.

f) Autoritzar les despeses i ordenar els pagaments d’acord amb el pressupost aprovat.

g) Contractar béns i serveis dins els límits establerts per l’Administració educativa i actuar com a òrgan de contractació.

h) Dirigir i gestionar el personal del centre per garantir que compleix les seves funcions, la qual cosa comporta, si escau, l’observació de la pràctica docent a l’aula.

8. El director o directora té qualsevol altra funció que li assigni l’ordenament i totes les relatives al govern del centre no assignades a cap altre òrgan.

9. El director o directora, en l’exercici de les seves funcions, té la consideració d’autoritat pública i gaudeix de presumpció de veracitat en els seus informes i d’ajustament a la norma en les seves actuacions, llevat que es provi el contrari. El director o directora, en l’exercici de les seves funcions, és autoritat competent per a defensar l’interès superior de l’infant.

10. La regulació del complement retributiu del director o directora relatiu a les funcions de direcció ha de tenir en compte la complexitat del centre que dirigeix.

Article 143 Selecció i nomenament del director o directora

1. El procediment de selecció del director o directora és el de concurs. Hi pot participar el personal funcionari docent que compleixi els requisits establerts legalment.

2. En el procés de selecció del director o directora es valoren els mèrits de competència professional i capacitat de lideratge. Així mateix, es valora el projecte de direcció que ha de presentar cada candidat o candidata. Cadascun d’aquests aspectes requereix una puntuació mínima, d’acord amb el que s’estableixi per reglament.

 

3. El Govern ha de regular per reglament el procés de selecció del director o directora, que ha de portar a terme una comissió integrada per representants del centre educatiu designats pel consell escolar i pel claustre del professorat, representants de l’Administració educativa i representants de l’ajuntament del municipi on és situat el centre. Aquesta comissió de selecció és presidida per un representant o una representant de l’Administració educativa.

4. En el procés de selecció es consideren primer els candidats ja destinats al centre i a continuació la resta de candidats. En absència de candidats, o si no se n’ha seleccionat cap, el Departament nomena director o directora, amb caràcter extraordinari, i basant-se en criteris de competència professional i capacitat de lideratge, un funcionari o funcionària docent, que, en el termini que sigui determinat per reglament, ha de presentar el seu projecte de direcció.

5. El Govern ha d’establir per reglament el procediment de renovació del mandat de les direccions dels centres que obtinguin una avaluació positiva en l’exercici de llur funció.

Article 144 Projecte de direcció

1. Els candidats a la direcció del centre han de presentar, en formalitzar la candidatura, un projecte de direcció. El projecte de direcció ha d’ordenar el desplegament i l’aplicació del projecte educatiu per al període de mandat i concretar l’estructura organitzativa del centre.

2. Els projectes de direcció per a centres sense projecte educatiu propi han de preveure d’adoptar-ne un durant el mandat.

3. Els projectes de direcció han d’incloure indicadors per a avaluar l’exercici de la direcció.

4. Una vegada nomenat el director o directora, la implementació del projecte de direcció orienta i vincula l’acció del conjunt d’òrgans de govern unipersonals i col·legiats del centre.

Article 145
Formació i reconeixement de l’exercici de la funció directiva

1. La formació inicial i permanent del director o directora s’encomana a entitats i institucions públiques o privades de prestigi reconegut, o a les universitats. La superació dels programes de formació relatius a la funció directiva es considera un mèrit preferent en el procediment de selecció de director o directora a què es refereix l’article 143.

2. L’avaluació positiva de l’exercici de la funció directiva en els successius mandats per a qui ha estat nomenat consecutivament permet al director o directora la consolidació d’un grau personal docent superior al que tindria reconegut si no hagués exercit la direcció, amb els límits i de la manera que es determini per reglament. L’avaluació positiva de l’exercici dels altres càrrecs unipersonals de govern s’ha de tenir en compte en la valoració de la carrera docent.

3. L’avaluació positiva de l’exercici de la funció directiva constitueix un mèrit en l’adquisició de la categoria superior de sènior, en la promoció interna, en l’ingrés al Cos de Catedràtics d’Educació de la Generalitat de Catalunya i en la resolució de concursos de provisió de llocs de treball, d’acord amb el que es determini per reglament.

Article 146
El claustre del professorat
1. El claustre del professorat és l’òrgan de participació del professorat en el control i la gestió de l’ordenació de les activitats educatives i del conjunt dels aspectes educatius del centre. És integrat per tot el professorat i el presideix el director o directora del centre.
2. El claustre del professorat té les funcions següents:
b) Designar els mestres o els professors que han de participar en el procés de selecció del director o directora.
3. El director o directora del centre pot convocar a les sessions del claustre del professorat professionals d’atenció educativa destinats al centre perquè informin amb relació a l’exercici de les funcions establertes per les lletres a, c, d, e, g i h de l’apartat 2.
Article 147
Equip directiu

1. A cada centre públic s’ha de constituir un equip directiu.

2. L’equip directiu és l’òrgan executiu de govern dels centres públics i és integrat pel director o directora, el secretari o secretària, el cap o la cap d’estudis i els altres òrgans unipersonals que s’estableixin per reglament o en exercici de l’autonomia organitzativa del centre.

3. Els membres de l’equip directiu són responsables de la gestió del projecte de direcció establert per l’article 144.

4. El director o directora pot delegar en els membres de l’equip directiu les funcions establertes pels apartats 5.b, 5.c, 6.a i 7.e de l’article 142.

5. Els centres públics, en exercici de llur autonomia, poden constituir un consell de direcció, integrat per membres del claustre del professorat d’entre els que tenen assignades o delegades tasques de direcció o de coordinació.

6. Correspon al director o directora nomenar i fer cessar els membres de l’equip directiu i del consell de direcció. També li correspon l’assignació o la delegació de funcions a altres membres del claustre, i la revocació d’aquestes funcions.

7. El director o directora respon del funcionament del centre i del grau d’assoliment dels objectius del projecte educatiu, d’acord amb el projecte de direcció, i ret comptes davant el consell escolar i l’Administració educativa. L’Administració educativa avalua l’acció directiva i el funcionament del centre.

Article 148
El consell escolar
3. Corresponen al consell escolar les funcions següents:
h) Participar en el procediment de selecció i en la proposta de cessament del director o directora.

Títol IX. De la direcció i el govern dels centres educatius

Capítol II. Centres privats concertats

 Article 149  Òrgans de govern i de coordinació docent

1. Els centres privats concertats han de disposar, almenys, dels òrgans de govern següents:

a) El director o directora.

b) El claustre del professorat.

c) El consell escolar.

 Article 150 El director o directora

1. El director o directora del centre privat concertat exerceix la direcció pedagògica del centre.

2. Són funcions del director o directora:

a) Dirigir i coordinar totes les activitats educatives del centre d’acord amb el projecte educatiu.

b) Presidir els actes acadèmics i les reunions dels òrgans col·legiats.

c) Dirigir l’activitat docent del centre i del seu personal.

d) Emetre certificacions i documents acadèmics.

e) Adoptar les mesures disciplinàries pertinents respecte dels alumnes davant de problemes greus de convivència en el centre.

f) Impulsar l’aplicació del projecte educatiu i, eventualment, dels acords de coresponsabilitat a què fa referència l’article 92, i mantenir a disposició de l’Administració educativa la informació sobre aquests processos.

g) Exercir d’òrgan competent per a la defensa de l’interès superior de l’infant.

h) Les que li atribueixin les normes d’organització i funcionament del centre en l’àmbit educatiu.

3. La comunitat educativa del centre participa en el nomenament del director o directora per mitjà del consell escolar.

 Article 151  El claustre del professorat

2. Presideix el claustre del professorat el director o directora del centre, que, quan escau, convoca a les sessions professionals d’atenció educativa que treballen en el centre perquè informin amb relació a l’exercici de les funcions a què fa referència l’article 146.3.

 Article 152  El consell escolar

2. Corresponen al consell escolar les funcions següents:

a) Intervenir en la designació i el cessament del director o directora del centre i en la selecció i l’acomiadament de docents, en els termes establerts per la legislació orgànica en aquesta matèria.

Títol IX. De la direcció i el govern dels centres educatius

Capítol III. Centres privats no concertats

Article 153 Òrgans de govern i de coordinació docent

1. Els centres privats no concertats han de disposar, almenys, dels òrgans següents:

a) El director o directora.

b) El claustre del professorat.

2. Les normes d’organització i funcionament del centre poden establir altres òrgans de govern, d’assistència al director o directora i de coordinació docent i tutoria.

 Article 154  El director o directora

1. El director o directora exerceix la direcció pedagògica del centre.

2. Són funcions del director o directora les que li atribueixin les normes d’organització i funcionament del centre, i específicament:

a) Dirigir i coordinar les activitats educatives del centre d’acord amb el projecte educatiu.

b) Presidir els actes acadèmics.

c) Dirigir l’activitat docent del centre i del seu personal.

d) Emetre certificacions i documents acadèmics.

Títol IX. De la direcció i el govern dels centres educatius

Capítol VII. La inspecció del sistema educatiu

Article 179
Atribucions dels inspectors d’educació
1. Els inspectors d’educació, en l’exercici de llurs funcions, tenen les atribucions següents:
e) Requerir als directors, als titulars dels centres i als altres agents educatius que adaptin llurs actuacions a la normativa vigent.